Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Brug af flere kategorier i WP uden DC - muligt?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Randers
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 2018
Skrevet kl. 20:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg er gået i krig med et lille WP projekt og har i den forbindelse oprettet flere kategorier på siden. I mine kategorier vises ca 3 linjer af mit blogindlæg.

Jeg har en del indlæg, som jeg godt vil have frem i 3 kategorier - men vil det ikke give mig DC problemer når nu der vises 3 linjer fra hvert indlæg?

Så vil de 3 linjer gå igen 4 steder på siden, 3 gange i kategorierne og 1 gang i selve blogindlæget.

Har tænkt på, at sætte noindex på kategorierne (dette er standart i 'All in one SEO', som jeg har på siden), men hvis jeg gør dette kan google vel ikke finde mine blogindlæg, da der ellers ikke er links til dem?

Er der en smart måde, at komme omkring ovenstående - tænkte om det evt var muligt ved de enkelte kategorier selv og vælge, hvilke der skulle være index og noindex på, men det lader ikke til at være muligt.

På forhånd tak.

Fra Yogyakarta
Tilmeldt 16. May 09
Indlæg ialt: 2842
Fra  WebCoders.dk Skrevet kl. 05:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Kristian Konradsen:

Hej,

Jeg er gået i krig med et lille WP projekt og har i den forbindelse oprettet flere kategorier på siden. I mine kategorier vises ca 3 linjer af mit blogindlæg.

Jeg har en del indlæg, som jeg godt vil have frem i 3 kategorier - men vil det ikke give mig DC problemer når nu der vises 3 linjer fra hvert indlæg?

Så vil de 3 linjer gå igen 4 steder på siden, 3 gange i kategorierne og 1 gang i selve blogindlæget.

Har tænkt på, at sætte noindex på kategorierne (dette er standart i 'All in one SEO', som jeg har på siden), men hvis jeg gør dette kan google vel ikke finde mine blogindlæg, da der ellers ikke er links til dem?

Er der en smart måde, at komme omkring ovenstående - tænkte om det evt var muligt ved de enkelte kategorier selv og vælge, hvilke der skulle være index og noindex på, men det lader ikke til at være muligt.

På forhånd tak.

Hej Kristian

Hvis ellers dine indlæg har en vis længde og er unikke skal du ikke være nervøs for Dublicated content. Det er selvfølgelig aldrig 100 % til at vide, men netop korte excerpts til længere indlæg er ikke noget jeg ville være nervøs for.

Omkring det at sætte NoIndex på kategorier skal du lige huske forskellen på NoIndex og NoFollow. NoIndex betyder blot at den pågældende side ikke skal indekseres, men links på siden bliver stadig fulgt. Hvis du sætter NoFollow på vil Google derimod ikke følge sidens links.

Men så længe du bruger korte excerpts på længere unikke indlæg skal du ikke være nervøs for DC content.

Fra Randers
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 2018
Skrevet kl. 06:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Thomas,

Tak for dit svar.

Det er så også et problem (glemte jeg vist at skrive), men de indlæg, der skal være i flere kategorier, er kun mellem 125-150 ord lange, da det bare er korte beskrivelser. Der vil godt nok være lidt flere informationer på siderne, men det er mere en listning af de funktioner produktet har.

Ok. Så løser det vel mit problem?
For så er det bare at sætte Noindex på, som All in one SEO også gør, for så vil mine kategori sider ikke blive indekseret, men linkene til undersiderne vil blive fundet og mine indlæg dermed også blive fundet - korrekt?

Fra Yogyakarta
Tilmeldt 16. May 09
Indlæg ialt: 2842
Fra  WebCoders.dk Skrevet kl. 07:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Kristian Konradsen:

Hej Thomas,

Tak for dit svar.

Det er så også et problem (glemte jeg vist at skrive), men de indlæg, der skal være i flere kategorier, er kun mellem 125-150 ord lange, da det bare er korte beskrivelser. Der vil godt nok være lidt flere informationer på siderne, men det er mere en listning af de funktioner produktet har.

Ok. Så løser det vel mit problem?
For så er det bare at sætte Noindex på, som All in one SEO også gør, for så vil mine kategori sider ikke blive indekseret, men linkene til undersiderne vil blive fundet og mine indlæg dermed også blive fundet - korrekt?

Hvis indlæggene kun er 125-150 ord og du viser 3 liniers excerpts er det bestemt at foretrække at putte NoIndex på dine kategorier da det ellers med stor sandsynlighed bliver opfattet som DC content.

Til dit sidste spørgsmål, ja det er korrekt.

Viser du dine indlæg på forsiden af din side? Hvis ja vil du også her få problemer med DC content når dine indlæg ikke er længere end de er selvom du bruger excerpts.

Fra Randers
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 2018
Skrevet kl. 07:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok. Så må jeg hellere få NoIndex på mine kategorier.
Men kan man gøre det sådan, at det kun er nogle besteme kategorier, der har Noindex på?

Det er nemlig kun nogle besteme kategorier, der kommer til at indholde de samme indlæg flere gange. I de andre kategorier vil indlæg kun være der 1 gang og være på 350-500 ord, så her vil det ikke gøre noget, at de blev indekseret.

Nej på forsiden viser jeg kun 4 indlæg og det er kun 12-14 ord af teksten, der vises her, så det giver vel ikke problemer?

Lige en anden ting. Jeg har indsat en widgets boks, som går igen på mange af siderne. I denne boks har jeg skrevet noget tekst 40-50 ord - vil det give problemer med DC - resten af teksten på siden er unikke og typisk på mindst 350 ord?

Fra Chlorakas
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 2169
Skrevet kl. 08:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kristian

Først og fremmest: Jeg er 100% enig i de råd Thomas Frost giver dig her.

Kristian Konradsen:
Men kan man gøre det sådan, at det kun er nogle besteme kategorier, der har Noindex på?

Det er nemlig kun nogle besteme kategorier, der kommer til at indholde de samme indlæg flere gange. I de andre kategorier vil indlæg kun være der 1 gang og være på 350-500 ord, så her vil det ikke gøre noget, at de blev indekseret.

Ud fra et brugersynspunkt er det slet ikke en dårlig idé at have noindex på alle kategorisiderne. Problemet er at hvis folk googler efter noget, som ikke findes på et enkelt indlæg men kun på en kategoriside, kan de let gå hen og få en skuffende oplevelse ved at klikke på din side i søgeresultaterne.

Hvis du fx googlede "store majspiber" og kom ind på en blogs kategorioversigt, hvor de to søgeord optrådte i snips af to forskellige indlæg, er det jo slet ikke sikkert at du kan finde informationer om store majspiber. Der er måske en artikel om små majspiber og en anden artikel om store havehegn.
Resulatet er at du bliver skuffet og klikker tilbage til Google med det samme. Og det er ikke godt for nogen.

Kristian Konradsen:
Nej på forsiden viser jeg kun 4 indlæg og det er kun 12-14 ord af teksten, der vises her, så det giver vel ikke problemer?
 

Nej det gør det ikke, og Google er også så vant til at crawle blogs at de udemærket ved hvor guldet ligger (nede i de enkelte indlæg). Vil du gå med livrem og seler, så sørg for at indlægssiderne bliver endnu bedre, mere unikke og relevante ved at lade kommentartråde udvikle sig der.

Kristian Konradsen:
Lige en anden ting. Jeg har indsat en widgets boks, som går igen på mange af siderne. I denne boks har jeg skrevet noget tekst 40-50 ord - vil det give problemer med DC - resten af teksten på siden er unikke og typisk på mindst 350 ord?

Temmeligt sikkert ikke. Dels fordi det er en lille del og dels fordi Google har ret godt styr på hvad der er sidebar og hvad der er indholdsboksen på din side.

Mvh Anders

Nordic Key Account Manager hos Partner-Ads.com
Medstifter af Marketers.dk, det danske Affiliate Marketing Forum.  Og ejer af Saugstrup.org, redaktionel linkbuilding. 

Fra Randers
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 2018
Skrevet kl. 09:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Anders,

Mange tak for dit svar.

På de enkelte kategorioversigter har jeg skrevet en lille tekst på 3-4 linjer omkring, hvad netop den kategori indeholde - så det er der ikke forskel på.

Men hvis google godt kan finde ud af, at finde mine indlæg selvom der er NoIndex på kategorierne, så gør jeg bare det på dem alle sammen. Det er alligevel teksterne der er de vigtige og ikke den lille kategori beskrivelse.

Men lyder godt, at google har helt styr på det. Ville bare være træt af, at ens blog fik en masse DC og problemer på den front.

Nu har jeg så prøvet at smide et indlæg ind i flere kategorier og har derfor et tillægsspørgsmål (igen Smile)

Hvordan bestemmer WP, hvilken kategori/URL indlægget kommer til at ligge under?

Jeg har denne struktur: /%category%/%postname%/

For hvis jeg har kategori 1, 2 og 3, så kommer indlægget jo til at ligge i en af dem og have en URL struktur med det kategori navn, men hvilken kategori vælger WP?

Domæne.dk/kategori-1/indlæg-1
Domæne.dk/kategori-2/indlæg-1
Domæne.dk/kategori-3/indlæg-1

Indlægget passer bedst til kategori 2, men skal også findes under de andre, så url-strukturen skal helst være Domæne.dk/kategori-2/indlæg-1.

Endnu en gang tak for hjælpen på de andre spørgsmål og håber også i vil hjælpe med ovenstående.

Mvh

 

Fra Chlorakas
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 2169
Skrevet kl. 09:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Kristian Konradsen:

Nu har jeg så prøvet at smide et indlæg ind i flere kategorier og har derfor et tillægsspørgsmål (igen Smile)

Hvordan bestemmer WP, hvilken kategori/URL indlægget kommer til at ligge under?

Jeg har denne struktur: /%category%/%postname%/

For hvis jeg har kategori 1, 2 og 3, så kommer indlægget jo til at ligge i en af dem og have en URL struktur med det kategori navn, men hvilken kategori vælger WP?

Domæne.dk/kategori-1/indlæg-1
Domæne.dk/kategori-2/indlæg-1
Domæne.dk/kategori-3/indlæg-1

Indlægget passer bedst til kategori 2, men skal også findes under de andre, så url-strukturen skal helst være Domæne.dk/kategori-2/indlæg-1.

Godt spørgsmål. Jeg kendte ikke svaret, men google er min ven :-) 

http://ifacethoughts.net/2007/06/07/wordpress-categories-in-permalink-structure-behavior/

Mvh Anders

Nordic Key Account Manager hos Partner-Ads.com
Medstifter af Marketers.dk, det danske Affiliate Marketing Forum.  Og ejer af Saugstrup.org, redaktionel linkbuilding. 

Fra Randers
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 2018
Skrevet kl. 19:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak.

Havde forsøgt på google, men svært når man ikke 100% ved, hvad man skal søge efter - for jeg fandt intet :O)

Så virkelig lækkert du lige kunne lave den rigtige søgning og finde det for mig.

Mvh

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)