Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

En smart skattefidus?

Side 2 ud af 3 (22 indlæg)
Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 18:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:

cardigan:
Hvor mange kunder udover min nuværende arbejdsplads skal jeg have, for at det kan lykkes?

Du skal tage fat i det gamle "Cirkulære om personskatteloven" fra 1994. I afsnit 3.1.1.1-5. finder du den mest "opremsende" liste over, hvilke faktorer SKAT ser på når SKAT skal afgøre om de betragter dig som lønmodtager eller erhvervsdrivende.

Det er ikke ualmindeligt, at du kan finde mange tilfælde, hvor din "model" virker for det er kun i sjældne tilfælde SKAT opdager modellen.

/Henrik

Det er faktisk ofte sådan, at SKAT bliver opmærksom på problemstillingen i forbindelse med, at den såkaldte "selvstændige" får en større restskat, som ikke kan afregnes, men skal afvikles gennem en aftale med SKAT.

Herudover er ofte momsrestancer m.v.

Tonny

Fra Næstved
Tilmeldt 23. Aug 10
Indlæg ialt: 163
Skrevet kl. 00:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Vil svare på de to andre fordele du nævnte...

Udbetaling af kørselsgodtgørelse=> du vil sandsynligvis løbe ind i problemer med 60-dages reglen

Fradrag for kontor=> skrappe krav...

 

Jeg har et spørgsmål til jer andre i forbindelse med lønmodtagerproblematikken... Ville stiftelse af selskab ikke løse problemet? Jeg oplever at nogle revisorer opfordrer klienter som kan komme i problemer med disse bestemmelser, til at oprette et selskab og fakturere herigennem.

Dahl Regnskab & Rådgivning, assistance til regnskab, selvangivelse og skattemæssige problemstillinger

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 00:34
Hvor mange stjerner giver du? :

TD:
eg har et spørgsmål til jer andre i forbindelse med lønmodtagerproblematikken... Ville stiftelse af selskab ikke løse problemet? Jeg oplever at nogle revisorer opfordrer klienter som kan komme i problemer med disse bestemmelser, til at oprette et selskab og fakturere herigennem.

Her skal man i givet fald være opmærksom på begrebet "Rette indkomstmodtager".

Tonny

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:03
Hvor mange stjerner giver du? :

TD:
Jeg oplever at nogle revisorer opfordrer klienter som kan komme i problemer med disse bestemmelser, til at oprette et selskab og fakturere herigennem.

Jeg er meget enig med Tonny's bemærkninger. Det er normalt sådan at så længe det går godt og både arbejdsgiver og "lønmodtager" betaler sit, er der ikke megen fokus på denne model til daglig fra SKAT's side. Det er, som Tonny også nævner, typisk ved restancer der sættes fokus på modellen.

For lige at blive ved begrebet "rette indkomstmodtager" så kan det have nogle ret ubehagelige konsekvenser. Anses konsulenten personligt for at være rette indkomstmodtager, kan dette have meget uheldige skattemæssige konsekvenser.

Hvis konsulenten eksempelvis ikke har hævet en løn i sit selskab, der svarer til det vederlag, som selskabet har modtaget for det udførte konsulentarbejde, vil konsulenten blive personligt beskattet af differencebeløbet, selv om dette allerede er blevet beskattet i selskabet. Indkomsten bliver dermed beskattet 2 steder og den samlede skat kan pludselig kommer op over 100 %.

Normalt vil man prøve at få omgjort dispositionen, men SKAT har i de sidste 10 år administreret disse regler ganske stramt og har i rigtig mange tilfælde meddelt afslag på anmodninger om tilladelse til omgøring. SKAT har hver gang begrundet  afslagene med at betingelserne for en tilladelse til omgørelse ikke har været opfyldt. Her kræves  blandt andet, at den foretagne disposition ikke i overvejende grad var båret af ønsket om at spare eller udskyde skatter. Endvidere kræves, at dispositionen skal have været lagt klart frem for SKAT fra starten.

/Henrik Koudahl

Fra Hillerød
Tilmeldt 20. Nov 07
Indlæg ialt: 180
Skrevet kl. 11:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Hvad når man som virksomhed ansætter freelance medarbejdere på faktura basis?
Er det så mit ansvar at sikre, at denne person også arbejder for andre end mig? Hvad hvis han kun arbejder for mig, skal jeg så forlange, at han bliver timelønnet hos mig i stedet?
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:51
Hvor mange stjerner giver du? :

mtrolle:
Hvad når man som virksomhed ansætter freelance medarbejdere på faktura basis?

Som udgangspunkt er der ikke noget galt i at en freelancer/konsulent kun har en kunde. Det ses eksempelvis ofte i it-branchen. Du kan sige problemet kan opstå, hvis din aftale med en freelancer reelt har karakter af en lønmodtagerkontrakt jf. tidligere i tråden.

Tilmeldt 24. Feb 08
Indlæg ialt: 156
Skrevet kl. 12:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik tak for de gode svar.

Overall, så kan jeg fornemme at du ikke vil anbefale at gå igang her? Såfremt man f.eks. har 2-3 kunder hvoraf omsætningen er koncentreret hos den ene. SImpelthen fordi reglerne (som oftest) er op til fortolkning, og man aldrig kan vide hvor SKAT står?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:23
Hvor mange stjerner giver du? :

cardigan:
Overall, så kan jeg fornemme at du ikke vil anbefale at gå igang her?

Jeg vil hellere sige, at hvis du vælger at gå denne vej så skal du være opmærksom på de elementer, som SKAT lægger vægt på. Jeg kan godt forstå, at du ser en mulighed i dit nuværende job for at blive selvstændig. Specielt hvis du sørger for at få et par kunder mere. At du i din nye kontrakt med din arbejdsgiver får indlagt noget mere selvbestemmelse over din hverdag.

Personligt er det min opfattelse, at du kun løber en lille risiko for at SKAT får fokus på dig, hvis bare de involverede parter sørger for at have rene linier i forhold til SKAT. Du kan også vende det om og sige at det er mere i din nuværende arbejdsgivers interesse, at jeres aftaler overholder SKAT's regler. Hvis du indgår en konsulentaftale udbetaler virksomheden "fakturabeløbet" til dig. De skal så have tillid til at du afregner korrekt skat og moms og ikke opbygger en skatterestance, som din gamle arbejdsplads pludselig hæfter solidarisk får.

Jeg er ikke i tvivl om, at hvis jeg er din nuværende arbejdsgivers rådgiver ville jeg anbefale firmaet et nej - får at undgå risiko.

/Henrik

Tilmeldt 20. Nov 11
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 12:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

 

Men kræver det ikka at skat har tid til at gennemgå ens regnskaber, for hvor tit sker det???

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46454
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Man kan jo prøve om man kan få bindende svar hos skat - men det siger jo sig selv, at man ike kan omgå skat - ferielov - ansættelsesregler i funktionærloven og alt muligt andet ved at fakturere i stedet for at være ansat. Sjovt at tanken overhovedet kan forekomme faktisk.

Arbejdstager ødelægger en masse for sig selv for nogle meget små fordele, arbejdsgiver har masser af fordele - MEN hænger på skatten hvis arbejdstager ikke betaler den - så til begge parter LAD VÆRE

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 2 ud af 3 (22 indlæg)