Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Betalingsfrist på faktura?

Side 4 ud af 4 (35 indlæg)
Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 22:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Lige præcisYes

Hvis du sender en offentlig virksomhed eller lignende en rykker eller til inkasso, så er der stor sandsynlighed for, at du ikke skal levere noget fremover.

Det er et frit valg, og dog alligevel ikkeSurprise

Tonny

Fra Slagelse
Tilmeldt 9. Oct 06
Indlæg ialt: 2589
Fra  Tømrer - snedker virksomheden Koluda Byg Skrevet kl. 22:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er netop her at man selv kan bestemme om man vil dette eller ej.

Jeg er ikke i tvivl, jeg tager ikke opgaver hvor der er løbende måned + 30 / 60 dage betalingsfrister, uanset hvem der skal have bygget, jeg leger ikke bank og ligger penge ud for mine kunder.

Men jeg er måske også bare en i forvejen overrendt tømrer, som hellere vil lave 4 mindre tegltage hos private kunder, frem for en større offentlig opgave, eller som underentreprenør for større entreprenør, som der normalt heller ikke er lige stor profit på som at lave 4 nye tage i samme periode...;)

Jeg har lige lavet en mindre opgave i dag med tagdækning med tagpap, for en større entreprenør i Nordsjælland her i dag, de kører normalt med løbende måned + 30 dage, dvs. de ville først betale om 50 dage, der er ikke acceptabelt af undertegnet, men da de jo også skal have betalingen af deres kunde først, og sikkert også giver lidt betalingsfrist her, er det blevet betalingsfrist på 14 dage netto.

Næste opgave jeg skal lave for dem, bliver netto kontant eller acconto, hvis ikke betalingen er faldet inden for fristen, ellers bliver der ingen næste gang.

Men det er som sagt måske også nemmere for undertegnet at sige, da jeg i forvejen allerede har kalender godt fyldt ud med tagrenoveringer her de næste 5 måneder, så kommer nok ikke til at mangle ordrer året ud, og et godt stykke ind i 2012 som det ser ud pt.

Fra Slagelse
Tilmeldt 9. Oct 06
Indlæg ialt: 2589
Fra  Tømrer - snedker virksomheden Koluda Byg Skrevet kl. 22:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Ravn:
Det vil da være mere end naivt at save den gren over man selv sidder på. Har du overhoved ikke overvejete muligheden for at kunden så kunne finde en anden leverandør!

Jamen der er da andre grene på træet også, så hvorfor kun satse på den ene.

Jo da, jeg afviser da dagligt kunder, og forventer da at disse finder en anden leverandør.

Der er altså andre kunder, så afhænger det hele af at man skal bukke og neje for en enkelt kunde, og ikke kan tåle at miste denne, så bør man nok overveje at udvide sin kundekreds lidt.

Nu kan det jo også være at kunden faktisk er interesseret i den service man levere, og derfor må prøve at betingelser også virker den anden vej.

Men ja, undertegnet har rigeligt at se til i forvejen, så kan også tillade sig at være mere kræsen hvad kunderne angår, men en ting er helt sikkert, og det er at jeg efter mine erfaringer med folks betalings moral de sidste 2 år, har så godt som droppet det med kredit til kunderne.

Fra Slagelse
Tilmeldt 9. Oct 06
Indlæg ialt: 2589
Fra  Tømrer - snedker virksomheden Koluda Byg Skrevet kl. 22:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Tonny Skov Pedersen:

Lige præcisYes

Hvis du sender en offentlig virksomhed eller lignende en rykker eller til inkasso, så er der stor sandsynlighed for, at du ikke skal levere noget fremover.

Det er et frit valg, og dog alligevel ikkeSurprise

Tonny

Nu er det jo en selv der bestemmer om hvilken kunder man tager ind, og under hvilken vilkår, så uanset hvordan du fremsætter det, så er det altså eget valg at man har valgt at betjene en offentlig virksomhed, længere er den egentligt ikke.

Levere man ydelser til disse betingelser, så er det altså noget man selv har valgt, og selv vælger at fortsætte med, ved ikke at rykke for en udeblivende betaling, og dette bliver da aldrig anderledes så længe at disse leverandører bare fortsætter med at finde sig i det.

Du kan selv hører Råd og mal, undertegnet er IKKE interesseret i offentlige opgaver, underentreprenør opgaver for større virksomheder, eller opgaver i sådan størrelse af vi snakker lange betalingsfrister, AB92 osv... jeg har det fint med at betjene mange mindre små opgaver frem for en større opgave, også få betalinger mere eller mindre hver uge.

Det er et valg undertegnet har taget for mange år siden, og det er der altså ikke blevet ændret på, heller ikke fordi der var en krise henover, og selvom mine betingelser for betalinger osv.. måske er væsentligt kortere end mange andre håndværkere, så har vi ikke haft problemer med at få opgaver ind til at få det hele til at løbe rundt, også selvom det kun er små kunder som fru. Hansen og Jensen der skal have lavet lidt tømrer og murer arbejde.

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 22:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Hej René

Jeg synes da kun, at det fint, at du ikke behøver at byde ind på eks. offentlige opgaver, og ikke mindst at din ordrebog er rimelig booket.

Det er dog langt fra alle, der er i den situation, hvorfor de må forsøge at byde ind på opgaver, som måske betalingsmæssigt er knap så attraktive.

Jeg har iøvrigt selv mine principper, og de er som regel meget lettere at efterleve, når jeg har travlt og likviditeten ikke er for anstrengt.

Jeg er, som det også fremgår, enig i den grundlæggende holdning, men det gør det ikke alene, desværre.

Tonny

Side 4 ud af 4 (35 indlæg)