Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af moms ved import fra EU

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 6. Oct 10
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 14:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Håber der er nogle som kan hjælpe mig med om jeg forstår det med momsen korrekt.

Hvis jeg skal købe en varer fra tyskland, så skal det tyske firma ikke lægge moms til varen fordi jeg har et cvr nummer.

Jeg skal så selv lægge dansk moms til. Men kan også trække momsen fra igen?

Eksempel.

Varens pris eksl. moms - 100 kr.

Dansk moms (25%) - 25 kr.

De 25 kr bogfører jeg på en konto "Import moms" eller "erhvervelsesmoms" alt efter hvad type varer det er.

I dette eksempel er det en vare der er indkøbt til videresalg.

Hvornår er det at jeg trækker momsen fra igen?

Gør jeg det med det samme? Eller er det først når varen sælges (på samme måde som ved salg af en vare indkøbt i Danmark)?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Vi har haft samme problemstilling. Når du køber vare inden for EU skal du bogføre købsmomsen med det samme. "eu-moms" så køber du for 100 kr, så er din købs eu-moms 20 kr. I samme øjeblik du gør det tilægger du også momsen på 20 kr. igen. Dit momsregnskab går altså i nul lige så snart du køber en vare inden for EU. Det vil sige at du ikke har noget købsmoms at trække fra ved et salg. Håber du forstår.

Lasse

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 18:51
Hvor mange stjerner giver du? :

ForKeepers:

Hej.

Vi har haft samme problemstilling. Når du køber vare inden for EU skal du bogføre købsmomsen med det samme. "eu-moms" så køber du for 100 kr, så er din købs eu-moms 20 kr. I samme øjeblik du gør det tilægger du også momsen på 20 kr. igen. Dit momsregnskab går altså i nul lige så snart du køber en vare inden for EU. Det vil sige at du ikke har noget købsmoms at trække fra ved et salg. Håber du forstår.

Lasse

Hej Lasse

Fremgansmåden er korrekt, men...

Der skal tillægges 25%, ialt kr. 25,00 som erhvervelsesmoms, som samtidig modposteres på indgående moms.

Tonny

Tilmeldt 6. Oct 10
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 07:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er med, men det virker lidt fjollet, for det gavner jo ingenting så?

Så det giver det samme i sidste ende, som hvis varen var købt i Danmark. Jeg har ingen købsmoms jeg kan modregne ved salg, men til gengæld har jeg jo heller ikke betalt momsen da varen blev købt.

Kan bare ikke helt se hvad formålet med at bogføre momsen er, når det ikke gør nogen forskel.

Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1187
Skrevet kl. 08:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Glisborg:

Jeg er med, men det virker lidt fjollet, for det gavner jo ingenting så?

Så det giver det samme i sidste ende, som hvis varen var købt i Danmark. Jeg har ingen købsmoms jeg kan modregne ved salg, men til gengæld har jeg jo heller ikke betalt momsen da varen blev købt.

Kan bare ikke helt se hvad formålet med at bogføre momsen er, når det ikke gør nogen forskel.

Det bruges til statistik, da man udfra tallene kan se hvor meget der handles med de øvrige EU-lande :-)

Fra Skodsborg
Tilmeldt 7. Mar 10
Indlæg ialt: 419
Skrevet kl. 09:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis jeg ikke husker helt forkert så er momsen en merværdi afgift - det betyder at du kan fra trække købsmomsen men skal afregne slags momsen - og salgsmomsen er baseret på din købspris + fortjeneste

du kan ikke fordi du har et momnummer købe momsfrit 

regnestykket på derfor se sådan ud 

køb 100 kr.

udl. moms    20 kr 

fortjeneset ( eksempel) 40 kr. 

salgspris   140 kr 

moms udgående 35 kr (140 kr. +25% moms)

uggående moms 35 kr.

+indgående moms 20 kr.

difference   15 kr. som skal betales hvis du har betalt den indgående moms 

Hvis  du ikke sælger varen skal du betale den indgående moms de 20 kr. 

Fra Frederiksberg C
Tilmeldt 28. Oct 09
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 16:19
Hvor mange stjerner giver du? :

toogtoerfem:

Hvis  du ikke sælger varen skal du betale den indgående moms de 20 kr. 

 

Til toogtoerfem.

Nej, det er ikke rigtigt.

Regnskabskonsulent Anne Bjørnsten

www.a-b-consult.dk

Fra Frederiksberg C
Tilmeldt 28. Oct 09
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 16:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Glisborg

Hvis du f.eks. køber en vare i Tyskland, og får en faktura på kr. 100 uden moms, skal du bogføre momsen således:

Erhvervelsesmomskonto 1 krediteres med 25% = kr. 25

Erhvervelsesmomskonto 2, eller Konto for indgående moms, debiters med samme beløb = kr. 25

 

Når du så laver din Momsindberetning, skal du indbertte følgende:

Moms af varekøb i udlandet: kr. 25 (svarer til beløb på Erhvervelsesmomskontoen)

Købsmoms: kr. 25 indgår også i dette beløb, så nettomoms = 0

Rubrik A - Varer. Værdien uden moms af varekøb i EU-lande: kr. 100

Regnskabskonsulent Anne Bjørnsten

www.a-b-consult.dk

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)