Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad kan jeg nøjes med at udlevere af grafisk matriale

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 8. Jun 11
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 09:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har en kunde som vil have sit grafiske arbejde udleveret!

Er der nogen som kender reglerne omkring hvor meget jeg skal udlevere?

Hvor langt tilbage behøver jeg at gemme matriale, er der overhovedet nogen regler for det?

Mvh. Henrik

Tilmeldt 27. Dec 09
Indlæg ialt: 2029
Skrevet kl. 10:03
Hvor mange stjerner giver du? :

I den tid kundeforholdet varer.

er det kundens eller dit materiale? 

Fra København
Tilmeldt 8. Jun 11
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 10:07
Hvor mange stjerner giver du? :

- Kundeforholdet er ophørt.

- Jeg har lavet tryksager og annoncer for kunden.


Henrik

Fra Puerto De La Duquesa
Tilmeldt 13. Jul 09
Indlæg ialt: 3506
Fra  DesignYOU - Kreative løsninger Skrevet kl. 10:15
Hvor mange stjerner giver du? :

lokaltryk:

- Kundeforholdet er ophørt.

- Jeg har lavet tryksager og annoncer for kunden.

Har kunden betalt for den ydelser han ønsker udleveret? Hvis ja har han vel fået det en gang?

/allan

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 13:35
Hvor mange stjerner giver du? :

 Som sådan er der ikke nogen deciderede regler omkring det i og med at der ikke er nogen regler som siger noget om hvor længe du skal gemme dataerne.
Så i realiteten kan du slette dataerne så snart opgaven er løst for kunden - og derved er der ikke noget materiale du kan udlevere til kunden.

Men, vi har her i huset den retningslinie som siger, at hvis en kunde kommer til os får f.eks. et få trykt et brochure og vi også skal lave selve layouet, så et layoutet også noget kunden betaler for at få lavet.
Kunden har så derved også ret til at få selve den PDF som der er lavet inden vi trykker brochuren.
Det vil sige at hvis kunden senere hen ønsker at få genoptrykt brochuren, men af ukendte årsager ikke skulle ønske at benytte os igen, så har kunden allerede den nødvendige fil.

Men vi udleverer ikke rå-data i form af InDesign-filer, billedmateriale, skabeloner og hvad vi ellers har brugt til at lave selve layoutet med. Det er vores ejendom og det bliver ikke udleveret. Det er heller ikke det som kunden har betalt for - kunden har ikke betalt specifikt for skabeloner og billedmateriale, men for udarbejdelse af et layout til en tryksag samt produktion af selve tryksagen.

Vi oplever indimellem inden for design og detail-handlen, at når vi har lavet f.eks. en flot plakat med et billede fra en af vores billedbaser, så har der efter et stykke tid ringet en grafikker fra et webbureau eller lignende og bedt om billedet. Det er en klasikker, hvor kunden syntes plakaten er flot og derfor beder webbureauet om at lave noget tilsvarende på hjemmesiden. Men billedet er et vi har betalt licens for at bruge, så derfor giver vi det ikke bare væk (det må vi i øvrigt heller ikke).

/Jesper

Fra Dronninglund / København / Lysekil (Sverige)
Tilmeldt 5. Jun 11
Indlæg ialt: 208
Skrevet kl. 13:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Glem alt om regler og praksis. Situationen er en glimrende lejlighed til at vise format. Du har jo ikke en pind at bruge kundens materiale til alligevel, så kan du lige så godt udlevere det til ham med et smil og selvfølgelig nævne, at du (trods alt) har været glad for samarbejdet, og at han er velkommen igen til enhver tid.

Det kan være fristende at smække med døren, være tvær eller endda ty til drilleri, når en kunde af forskellige årsager går ud ad døren, men det dumt og spild af god energi. Verden er lille, folk skifter jobs, firmaer bliver købt og solgt og mange gange er græsset ikke grønne hos din konkurrent. Det betaler sig altid at sige farvel på en god måde og holde døren åben. Hvis kunden så kommer retur, hvilket ikke er så usædvanligt, får du tilmed muligheden for at sætte betingelserne lidt anderledes.

Har kunden været et r....., så skal du stadig være flink. Ikke fordi du ønsker ham tilbage, men fordi du ikke har nogen glæde af en negativ ambassadør i markedet.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)