Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kommunen opkræver affaldsgebyr fra før virksomheden eksisterede???

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 13. Oct 09
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 15:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle,

Jeg sidder med et problem som jeg ikke umiddelbart har fundet en løsning på ved at søge herinde, så håber at nogen kan hjælpe:

Jeg stiftede i slutningen af 2010 et I/S sammen med 4 andre, som udfører noget konsulentarbejde for forskellige kunder. Der nåede kun at være meget lille omsætning i 2010 - omkring 30.000.

Nu har vi så fået et brev fra Århus Kommune, som opkræver at affaldsgebyr på ca. 1.600 for det affald som vi generede i 2009 - hvor virksomheden ikke eksisterede!! Jeg tænkte at det var en fejl, men nej. Man kan søge om fritagelse hvis man enten kan dokumentere at man betaler nogen for at hente skraldet, eller hvis man kan dokumentere at man omsatte under 50.000 i 2009.

Fint nok tænker jeg, jeg kan da dokumentere at omsætningen i 2009 var under 50.000 ved at vise stiftelsesdokumentet som viser at virksomheden først blev stiftet i 2010. Men nej! Det mener de så ikke er godt nok, så de fastholder gebyret.

Jeg spørger så, om det så betyder at jeg skal betale i år, men ikke næste år (der kan jeg jo dokumentere en omsætning under 50.000), hvortil de svarer ja.

Det her er det dummeste jeg i mit liv er stødt på; logikken er jo så simpel at det gør ondt. Når man har et gebyr som opkræves for aktivitet to år tilbage, så skal virksomheder under to år selvfølgelig filtreres fra! Det her svarer jo til at opkræve restskat og manglende AM-bidrag fra nyfødte Angry

Jeg er efterhånden blank på hvad jeg ellers kan gøre, er der nogen som har en idé?

På forhånd tak.

Fra Odense
Tilmeldt 30. May 11
Indlæg ialt: 282
Skrevet kl. 16:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg forstår virkelig godt hvorfor du bliver utilfreds, men det er faktisk korrekt af kommunen. De tolker reglen som det er meningen at den skal tolkes, og idet du ikke kan dokumentere den mindre omsætning.

Du kan læse lidt om reglerne i Odense her: http://www.odense.dk/home/Test/BKF/TJ/Miljoe/Affald%20renovation%20genbrugsstation/Erhvervsaffaldsgebyr%202011/Hvilke%20virksomheder%20fritages.aspx

De er jo de samme i alle kommunerne. Det fremgår også at der er tale om et reelt skøn fra kommunens side. De er altså ikke forpligtet til at fritage dig fra gebyret. 

Hvis din virksomhed ikke producerer affald kan du undersøge fritagelse efter § 62, stk. 5.

Har du flere spørgsmål er du velkommen til at kontakte mig.

Fra Randers
Tilmeldt 9. Apr 10
Indlæg ialt: 114
Skrevet kl. 17:03
Hvor mange stjerner giver du? :

HornskovVindberg Inkasso:

Jeg forstår virkelig godt hvorfor du bliver utilfreds, men det er faktisk korrekt af kommunen. De tolker reglen som det er meningen at den skal tolkes, og idet du ikke kan dokumentere den mindre omsætning.

Du kan læse lidt om reglerne i Odense her: http://www.odense.dk/home/Test/BKF/TJ/Miljoe/Affald%20renovation%20genbrugsstation/Erhvervsaffaldsgebyr%202011/Hvilke%20virksomheder%20fritages.aspx

De er jo de samme i alle kommunerne. Det fremgår også at der er tale om et reelt skøn fra kommunens side. De er altså ikke forpligtet til at fritage dig fra gebyret. 

Hvis din virksomhed ikke producerer affald kan du undersøge fritagelse efter § 62, stk. 5.

Har du flere spørgsmål er du velkommen til at kontakte mig.

Ved ikke om det bare er mig der misforstår dit svar til trådstarter, men jeg kan ikke helt ud af dit svar se hvordan det bliver rimeligt/korrekt at opkræve gebyr for en virksomhed fra før den eksisterede? Så skulle kommunen jo ligeledes kunne opkræve gebyr for 2008 og alle mulige andre år, eller misforstår jeg noget?

Full-service webburea: WebPilots.dk

Fra Odense
Tilmeldt 30. May 11
Indlæg ialt: 282
Skrevet kl. 17:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Randi:
Ved ikke om det bare er mig der misforstår dit svar til trådstarter, men jeg kan ikke helt ud af dit svar se hvordan det bliver rimeligt/korrekt at opkræve gebyr for en virksomhed fra før den eksisterede? Så skulle kommunen jo ligeledes kunne opkræve gebyr for 2008 og alle mulige andre år, eller misforstår jeg noget?

Hej Randi,

Jeg sagde at kommunen er indenfor deres beføjelser når de gør det - jeg sagde bestemt ikke at det hverken er fair eller rimeligt. Jeg synes faktisk at det er noget værre pis fra deres side, men efter selv at have fået præcis samme regning (og gået jura amok på spørgsmålet) måtte jeg til sidst konkludere, at kommunen rent faktisk havde fulgt reglerne. 

Så den korte forklaring: De må ... de røvhuller! :)

Tilmeldt 14. Aug 10
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 23:35
Hvor mange stjerner giver du? :

 Hej Alle

 Jeg har en lidt anden sag, men dette sted var dog det nyeste for Affaldsgebyrer..

Prøv at se linket..

 Vi er hårdt hængt ud her i Varde Kommune, Lige på den anden side af kommune grænsen kan et firma nøjagtigt som mit nøjes med en afgift på lige under 1000.- kr. Hvor min for nøjagtig samme firma lyder på 7600.- KR.

  http://www.erhvervsbladet.dk/politik/straffet-med-affaldsgebyr-for-at-goere-en-god-gerning

Det ender jo med at vi må antage at der kommer en del affald i hegn/træer mm. Jeg yder den gratis service b.la over for ældre medborgere at tage deres brugte TV med på genbrugspladsen.. Som de jo har betalt til via deres husstand i forvejen ??? Men Nu kan Varde Kommune godt regne med at der står et stort TUNGT gammeldags billedrørs TV lige på gulvet foran det nye, for jeg skal ikke BETALE 7600 kr  til VARDE kommune for at køre på genbrugspladsen med affald fra en forbruger / fordi så producererer min virksomhed ligepludselig affald.. !! ja det lyder helt hen i vejret.. Folk køber jo eksempelvis en ny fryser hos mig, jeg leverer og afleverer så den gamle på genbrug,for eks ældre som måske har en rullator og ikke lige kan komme til udkanten af byen for at aflevere en 300liters frostboks.. Hvad vil kommunen nu gøre ? Ja hjemmehjælpere mv som kommer hos de ældre må jo så kravle over disse efteraldenskaber som ender med at stå rundt omkring.. MAN vil så gerne have Iværksættere.. JA tak.. Har forstået at jeg blot skal flytte til en anden Kommune for at få en afgift som er sat efter hvor meget virksomheden egentligt benytter en genbrugsplads, JA ALTSÅ MED AFFALD fra EGEN Produktion. JA jeg kører med PAP til Varde kommunes GENBRUGS pladser, men mon ikke kommunen får penge for PAP affald ?? OG Jeg kan således sætte navn på hvert lille stykke pap, som jo i mit tilfælde kommer fra en forbruger som i forvejen betaler til kommunale genbrugspladser via den lovpligtige renovations afgift pr husstand.. JA og mit firma er privat ejet, ligger på min private adresse og MIT eget PAP / affald der måtte vedrøre  virksomheden & privaten kan sagtens være i de 2 store containere vi har i forvejen og betaler for til Varde Kommune.. ANDRE der har input ?? Det her system er da med til virkeligt at få gang i DK igen  eller hva?.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Morten Astrup:
Når man har et gebyr som opkræves for aktivitet to år tilbage, så skal virksomheder under to år selvfølgelig filtreres fra!

Lad os lige slå fast, at kommunen ikke opkræver for en aktivitet to år tilbage. Opkrævningen for 2010 baserer sig på omsætningen 2 år tilbage.

Om du kan lide det eller ej - så er kommunens praksis i overensstemmelse med loven.

Fra København
Tilmeldt 4. May 11
Indlæg ialt: 236
Skrevet kl. 20:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Ændre din branchekode til en branche som er fritaget for affaldsgebyr.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)