Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Stort mediehus stjæler billeder - hvad ville i gøre?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Langeskov
Tilmeldt 20. Nov 08
Indlæg ialt: 1128
Fra  Marjoe ApS Marjoe.dk Skrevet kl. 14:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Skriver lige dette indlæg uden at hænge nogen ud i første omgang.

En god ven har en webside for sin håndværkervirksomhed, som han gør meget ud af, og meget seo arbejde med supergode resultater.

Han har egne billeder på, som han med garanti selv har taget "Før og efter " arbejde.

Nu viser det sig så, at et stort mediehus, med flere store forbruger magasiner, har taget et af disse billeder, og bruger det på en af deres websider.

De har ikke engang omdøbt billedet, og så har de sat et andet fotograf navn, under billedet, men dog beskåret det en lille smule.

På deres webside, har de en stor flot side, hvor de nærmest udlover bål og brand, hvis man tager/kopierer deres materiale, så den er da noget langt ude.

Hvad ville i gøre i sådan en situation?     Skal de bare have lov at slippe med at sige undskyld og fjerne billedet, når nu han skriver til dem?

Fra København Ø
Tilmeldt 10. Jan 09
Indlæg ialt: 519
Skrevet kl. 14:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Jeg ville skynde mig at tage screen-dumps af deres hjemmeside og så i øvrigt kontakte Kristian Holte, alias SimplyLaw her på Amino. Han har med succes håndteret en del af den slags sager for andre Aminoer og fået super positiv omtale (igen her på Amino).

Selvom billedet bliver fjernet, har de allerede krænket ophavsretten, og det kan man kræve erstatning for.

SmileCarsten

Fotograf Carsten Olsen - Bryllupsfotograf og portrætfotograf i København og omegn.

Fra Næstved
Tilmeldt 19. Nov 07
Indlæg ialt: 1934
Fra  ShopNyt Skrevet kl. 14:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Hej Marjoe.

Send dem en faktura på kr. 5.000,- + moms.

Mvh.

Ditbrugtmarked

Fra Københavnsområdet
Tilmeldt 16. Mar 11
Indlæg ialt: 712
Skrevet kl. 15:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Det lyder lidt som en gentagelse af denne her: Nordjyske Medier og brud på ophavsret

Jeg ved selvfølgelig ikke, om det er den samme synder, men fremgangsmetoden lyder som den samme.

Helt ufatteligt, med tanke på at mediehusene/journalisterne hæger om deres egen ophavsret, mens det tilsyneladende ikke er dem alle, der respekterer andres (dette gælder naturligvis ikke for alle mediehuse/journalister).

Fra Langeskov
Tilmeldt 20. Nov 08
Indlæg ialt: 1128
Fra  Marjoe ApS Marjoe.dk Skrevet kl. 16:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svarerne, vil give dem videre - flere kommentarer modtages gerne.

Fra Aalborg
Tilmeldt 2. Nov 10
Indlæg ialt: 360
Fra  Auto-Butikken.dk SaleCity Import Skrevet kl. 16:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Vil ønske det en dag sker for mig - så skal jeg vise dem Big Smile

Mads G. Jensen

Auto-Butikken.dk - Bredt sortiment af biludstyr og autodele, der blandt andet byder på Danmarks største udvalg af justerbare gevindundervogne, sportsundervogne og sænkningsfjedre.

FKShoppen.dk - Danmarks største importør af biludstyr fra FK Automotive - Over 20.000 produkter på lager.

MotorOlien.dk - Lagersalg af motorolie i alle prisklasser.

Fra København Ø
Tilmeldt 10. Jan 09
Indlæg ialt: 519
Skrevet kl. 17:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg glemte lige at skrive, at jeg synes, at du skal vente med at kontakte dem, indtil du har snakket med en jurist - f.eks. Kristian Holte. Det virker langt stærkere, når henvendelsen kommer fra en jura-kyndig. Du har næppe lidt noget tab, så se en eventuel erstatning (minus udgift til jura-bistand) som ren fortjeneste. Praksis indenfor den slags sager er, at man sender en regning sammen med første henvendelse

Beløbet på 5000 kr. er ikke helt hen i vejret.

Klassikeren er, at krænkeren blot fjerner billedet ved første henvendelse og derefter undlader at betale regningen. Dette fratager dem ikke pligten til at betale regningen, da krænkelsen allerede har fundet sted!

Det er ikke ualmindeligt, at den slags krænkelser sker, fordi mediehuset hyrer en frelancere til at lave et stykke arbejde, og denne frelancer blot sakser materiale fra nettet. Krænkeren er stadig brugeren af billeder (altså mediehuset), da det er dem, som anvender billedet. Hvordan det er havnet på deres hjemmeside er dig uvedkommende, men er en sag mellem mediehuset og deres ansatte/underleverandører.

SmileCarsten

Fotograf Carsten Olsen - Bryllupsfotograf og portrætfotograf i København og omegn.

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 17:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Der skal bare betales ved kasse 1 og gerne så meget som muligt, det er den eneste måde de lærer det på. De har ingen respekt før det går ud over deres pengepung eller renommé.

 

Køb ren argan olie her

Fra Bornholm
Tilmeldt 7. Sep 10
Indlæg ialt: 6
Fra  Svenningsen & Co. Skrevet kl. 08:59
Hvor mange stjerner giver du? :

En af mine venner var ude for noget lignende for nogle år siden. Hun sendte en opkrævning på 25.000 + henvisning til relevante paragraffer. De betalte. Når jeg selv finder mine fotos brugt ulovligt sender jeg typisk en regning på 3x normal takst, med henvisning til mine vilkår hvori der står mulighed for op til 10x normal takst...

Der er ingen undskyldning, de skal betale.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)