Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring, momsregnskab og selvangivelse?

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Fra Sønderborg
Tilmeldt 12. Apr 10
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 12:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej aminoer,

jeg er helt ny herinde, så undskyld hvis jeg har misforstået et eller andet ved det forum her.

En kammerat og jeg har for noget tid siden startet en lille virksomhed hvor vi har specialiseret os i webudvikling, webdesign, programmering, print og SEO. Selve det at få skaffet kunder, kontrakter, fakturaer osv. har vi egentligt ret godt styr på, men bogføringen er vi meget i tvivl om. Nu skriver jeg vi - reelt set er det mig der står for det administrative bogføring, kontrakter osv.

Jeg har hentet noget der hedder Sigma Regnskab, som jeg egentligt har nogenlunde styr på (min far er bankmand, så han har hjulpet lidt på vej). Vi er endnu ikke så store at vi behøver en momsregistrering, men der går ikke længe før det bliver nødvendigt, og jeg ville derfor høre hvad vi skal være opmærksomme på ved momsregnskabet? Jeg har set at der i Sigma er mulighed for at trykke "moms" ud for vores varer hvorefter den automatisk lægger moms til i fakturaen og vist nok også bogfører det korrekt, men hvordan er det med indberetning til skattevæsenet? Og hvordan skal det øvrige regnskab indberettes? Hvordan og hvor ofte?

Når vi udbetaler penge til os selv, udbetaler vi det som honorar og vi skal derfor selv sørge for at angive dette til skat. Hvordan gøres dette? Er det blot på vores selvangivelse eller skal vi sørge for at der er opgivet noget fra firmaet også?

Hvordan er det også med bilag? Og hvilke krav er der til kvitteringer når der sker udbetalinger? Vi kører i øjeblikket en kampagne hvor folk kan få 10% provision af et salg ved at henvise kunder til os - hvordan bør vi bogføre dette? Og igen - hvilke krav er der til kvitteringer osv.?

Jeg håber I kan hjælpe mig med at få et overblik over hvordan det hele hænger sammen så vi kan få ordentligt styr på bogføringen også.

På forhånd mange tak.

Venligst

Simon Smith
www.designature.dk 

Fra Aalborg
Tilmeldt 17. May 11
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 19:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Simon,

Du har en del spørgsmål, men jeg vil prøve at besvare de fleste.

Jeg går ud fra at du driver din virksomhed i personligt regi, ikke som selskab.

1. Nyregistrerede mindre virksomheder skal indberette moms en gang i kvartalet, d. 10/2, 10/5, 17/8 og 10/11.

2. Regnskabet skal ikke indsendes til SKAT mere, men på den personlige selvangivelse skal der selvangives uddrag af regnskabet. SKAT kan så senere skrive efter regnskabet hvis de ønsker at se det.

3. Vedr. regnskabsbilag skal følgende oplysninger fremgå af et regnskabsbilig: Dato, sælgers navn, adresse og cvr. nr., hvad der sælges, antal, momsbeløbet (hvis varen er momspligtig) samt totalbeløbet. Endelig skal købers navn m.v. også gerne fremgå

4. Vedr. jeres kampagne, så skal de 10 % som i giver til de kunder som henviser kunder til jer bogføres som markedsføringsudgift. Hvis jeres kunder ikke er virksomheder kan I ikke få momsen heraf refunderes, da de derved ikke er momspligtige.

Håber at I kan bruge svarene.

Med venlig hilsen

Tommy Lie

TL Revision

mail.: tl-revision@stofanet.dk

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)