Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forfatter og momsregistrering

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 25. Jan 09
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 09:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Nu er jeg helt forvirret....

Jeg er forfatter og derfor ikke momspligtig iflg §13 i momslovgivningen.

Jeg har dog en del købsmoms i forbindelse med opstart og udgivelse af bøger. Ville det alligevel ikke være en idé at blive momsregistreret, når min købsmoms er så stor, så jeg kan få den retur?

Jeg ville registrere mig hos cvr.dk, men branchekode for forfattere findes slet ikke, så hvad gør jeg så?

Hilsen Cat

Fra Aalborg
Tilmeldt 15. Jan 09
Indlæg ialt: 857
Fra  Lejenspand.dk Skrevet kl. 09:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Du forventer vel at sælge for mere end du køber for?

I så fald da du er moms fritaget, bør du blot nyde dette på længere sigt :) 

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 09:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis ikke du har andre aktiviteter i din virksomhed end forfatterskabet, kan du ikke blive momsregistreret. På længere sigt ville det nok heller ikke være en god idé, da du så ville skulle betale moms af alle boghonorarer fra nu af. Men det kan altså slet ikke lade sig gøre. Momsfritagelsen er ikke en valgfri ordning. Dog har du stadig skattefradrag for de udgifter, der er forbundet med din virksomhed, så selvom du ikke får momsfradraget, kan det stadig svare sig at holde regnskab med bilagene.

Dbh
Anette Sand

Fra Ringe
Tilmeldt 3. Jan 11
Indlæg ialt: 1217
Fra  MJ Kommunikation Skrevet kl. 09:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Din plan er vel at tjene mere end du bruger, og så er det jo kun rart, at du ikke behøver være momsregistreret?

Tilmeldt 25. Jan 09
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 09:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar. Jeg skal dog også samtidig registrere en konsulentvirksomhed hos CVR, men jeg bør så bare holde forfatterskabet ude af CVR-registreringen?

Hilsen Cat

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Nej..du kan sagtens arbejde med splitmoms.

 

MvH

Peter

Tilmeldt 25. Jan 09
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 14:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter, hvad mener du med spitmoms? Som forfatter er jeg ikke momspligtig, så det skal vel så heller ikke blandes ind i momsregskabet ?

Hilsen Cat

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Dvs. at du både kører momspligtige og momsfrie aktiviteter i din virksomhed.

Har en del kunder, der kører splitmoms.

 

MvH

Peter

 

 

Tilmeldt 8. Aug 11
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 13:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Cat200...

Jeg var selv ligeså forvirret som du var over dette så i dag har jeg været nede at snakke med det lokale skattekontor her i Aalborg.

De siger (forudsat at jeg har forstået det rigtigt) at hvis du selvudgiver så skal du til at gå med 2 kasketter. Du har en kasket hvor der står forfatter og en der står bogsælger på.  Som forfatter har du ingen udgifter som sådan og du tjener uden moms penge i form af royalties når forlaget og internetboghandlere sælger dine bøger for dig.

De udgifter du har i forbindelse med opstart og udgivelsen har du som bogsælger. Det råd jeg fik i denne situation var IKKE at blive momsregistreret, da det bare er et ekstra regnskab der skal laves. (Dog skal man blive momsregistreret hvis man forventer at omsætte for 50000+ inden for 12 måneder).

Det du så gør i stedet er at lave et regnskab med indtægter og udgifter og indsætter resultatet på den udvidede selvangivelse. Her vil du måske (alt efter hvor meget du sælger selvfølgelig) få et underskud og så vil resultatet blive betalt tilbage over skatten.

Det var i hvert fald sådan jeg forstod det og det jeg vil arbejde ud fra, så hvis der er nogen der kan sige at jeg har misforstået det, så hører jeg gerne fra jer ;)

Mvh. Christian W. Jensen

christianwjensen.com

Tilmeldt 25. Jan 09
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 15:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Christian,

Tak for din uddybende forklaring. Jeg er også ca. kommet frem til det resultat, ingen momsregistrering men regnskab, så en lille del af de mange opstartsudgifter, jeg selv har afholdt kommer tilbage, men tak for præcisionen, jeg tror du har forstået det rigtigt.

Hilsen Charlotte

 

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)