Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Behandling af en investering i bogføringen

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi har et projekt, hvor en ekstern invester vil betale 200.000 kr ind som rent bidrag til virksomhedens arbejde med dette projekt. Investers penge vil dermed gå - sammen med virksomhedens egne, til omkostningerne under projektet

Når projektet er færdigt (vil blive udgivet - type bog/film) - så skal invester ha sine penge igen - MEN kun hvis projektet derved giver overskud. Han får helt enkelt 20% af de indtægter der skabes.

Hvordan ville I bogføre dette? Bliver der ikke solgt en eneste bog/film - får han ikke en øre tilbage. Det kan vel derfor ikke skulle bogføres som et tilgodehavende til ham, men blot som en indtægt under omsætning ville jeg mene - og først når der så kommer indtægter, skal han så ha pengene - som så bliver en omkostning (% af oms)

Den er nok ikke helt almindelig men jeg håber der er en eller flere herinde der forstår problematikken

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ville nok lave en note til regnskabet, hvor jeg opførte de 200.000 kr., som en eventuelforpligtelse.

I takt med at projektet skrider frem, vil jeg så regulere størrelsen på eventualforpligtelsen i takt med at jeg kan se om der kan forventes at skulle ske en tilbagebetaling.

Hvis du ikke skriver noget i regnskabet vil det være misvisende.

/Henrik

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er med på en note - men mener du samtidigt, at eventualforpligtelsen skal direkte bogføres som en gæld til invester?

Det ville jo være misvisende, for han har intet tilgode - derimod har han med sine penge sikret sig ret til en % af det overskud projektet giver når det er søsat. Skulle det så (ret utænkeligt) give 0 i overskud, så har han mistet sin investering - så han har ikke noget til gode - får det først når der opstår et overskud - og der får han det løbende betalt

Lad os sige vi får 1000 kr ind - så skal der overføres 200 kr til ham - så det er jo en forplilgtelse der gælder fremadrettet HVIS der er overskud - og så skal han først have 20% indtil han har fået sin investering på 200.000 kr tilbage og derefter 5% op til uendeligt, så jeg har lidt svært ved at se forpligtelsen, men YES jeg kan i note skrive, at selskabet ved overskud på projekt xx skal betale en anden til en investor - rækker det tror du / I?

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)