Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Efterlysning af Et-eller-andet-SQL udtryk brugt herinde. Modsat relationelle databaser?!

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. Sep 06
Indlæg ialt: 2606
Fra  StreetPatrol.com StreetPatrol.dk Skrevet kl. 07:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer Smile

Jeg læste på et tidspunkt noget herinde om "ikke-relationelle" databaser der hed noget med et-eller-andet-SQL. Jeg kan ikke huske det præcise udtryk og har ledt efter det. Der stod en god forklaring om det herinde, men jeg kan ikke finde det bookmark.

Det var noget med Facebook etc brugte det. 


Nogen der husker udtrykket?

Sparetips på Sparefeber.dk

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6555
Fra  TextReactor Skrevet kl. 07:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Det hedder NoSQL og facebook bruger det kun til deres chat. Det er ikke lige så hurtigt at søge i men det virker fint nok
Tilmeldt 21. Sep 06
Indlæg ialt: 2606
Fra  StreetPatrol.com StreetPatrol.dk Skrevet kl. 07:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak. Det var lige det udtryk jeg ledte efter :-)

Sparetips på Sparefeber.dk

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 08:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Gita Street:

Nogen der husker udtrykket?

Udtrykket du søger hedder NoSQL og er slet og ret noget vås i 90% af de tilfælde hvor det bliver brugt.  Det svarer til at tale om andre sprog som værende ikke-danske og begynde at komme med udtryk som "ikke-dansk er meget sværere at lære end dansk" giver jo logisk nok ikke nogen mening. På samme måde er det fuldstændigt ubrugeligt at beskrive en teknologi ved at fortælle hvad det IKKE er frem for at fortælle  hvad der faktisk er.

Som Niels f.eks. siger at NoSQL er langsommere at søge i en SQL ... det passer ganske enkelt ikke, SQL beskriver ikke en database type men et interface til en database, altså en måde at kommunikere med en database på og har derfor altså ikke noget at gøre med hvordan data opbevares eller hvordan der søges i dem, og derfor følgeligt ikke noget om hvor hurtigt det er at søge i.

Med andre ord er der altså tale om et udtryk du ikke rigtig kan bruge til noget, jeg vil ikke kalde det et buzzword fordi det ikke er særlig udbredt, men udover det så ér det faktisk det der er tale om.

Du kan nok sagtens finde enkelte "NoSQL implementationer" som er langsommere end "SQL implementationer" men det modsatte er helt sikkert også tilfældet, det kommer alt sammen an på de eksterne omstændigheder, hvorfor udtrykket alene generelt ikke kan bruges til særlig meget.

Tilmeldt 21. Sep 06
Indlæg ialt: 2606
Fra  StreetPatrol.com StreetPatrol.dk Skrevet kl. 08:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for input.

Efter at have fået udtrykket fandt jeg ud af at noSQL står for "Not Only SQL" - altså ikke en negation som jeg havde misforstået det da jeg efterspurgte det. 

Tak for at minde mig om at SQL er et sprog taler til databasen. 

Sparetips på Sparefeber.dk

Fra København
Tilmeldt 22. Jul 10
Indlæg ialt: 338
Fra  Jivana Skrevet kl. 11:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Glad indehaver af Jivana webshop - vi sælger Økologisk kosmetik og makeup - tjek os ud!

Fra København
Tilmeldt 22. Jul 10
Indlæg ialt: 338
Fra  Jivana Skrevet kl. 11:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Niels Henriksen:
Det hedder NoSQL og facebook bruger det kun til deres chat. Det er ikke lige så hurtigt at søge i men det virker fint nok

Ikke helt korrekt - NoSQL bruges netop på grund af sine gode performance når der virkelig skal scaleres!

www.Highscalibility.com er der flere gode eksempler på hvilken løsninger der idag bruger NoSQL - og artikler der giver et facinerende indblik i hvad der er den bagvedliggende arkitektur for nogle af de store services

For en hurtig primer om NoSQL læs her

http://highscalability.com/blog/2010/12/6/what-the-heck-are-you-actually-using-nosql-for.html 

Glad indehaver af Jivana webshop - vi sælger Økologisk kosmetik og makeup - tjek os ud!

Fra Farum
Tilmeldt 1. Aug 09
Indlæg ialt: 195
Skrevet kl. 12:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Kim Hjortholm:

Niels Henriksen:
Det hedder NoSQL og facebook bruger det kun til deres chat. Det er ikke lige så hurtigt at søge i men det virker fint nok

Ikke helt korrekt - NoSQL bruges netop på grund af sine gode performance når der virkelig skal scaleres!

Ikke 100% korrekt men heller ikke helt forkert :-)

NoSQL databaser er typisk ikke særligt gode til "ad-hoc queries", dvs. søgninger der ikke kan tilfredsstilles via det primære index. Så hvis f.eks. du har en database med købs-oplysninger og lige ønsker en liste over alle brugere over 50 år som har købt for mere end 10.000 kr. i det sidste halve år, så er en SQL database typisk et bedre valg, da det er muligt at opstille indexes på tværs af datafelter. Med en NoSQL database skal man benytte lineær søgning eller skrive sin egen query-engine på toppen, hvilket er lettere ufedt.

NoSQL databaser skalerer kun godt for bestemte applikationstyper, og er ikke bare en generelt bedre måde at gøre tingene på.

Mikkel Elmholdt - Freelance softwareudvikler
MEconsult - www.meconsult.dk

Fra Farum
Tilmeldt 1. Aug 09
Indlæg ialt: 195
Skrevet kl. 12:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel Mikjær Christensen:
SQL beskriver ikke en database type men et interface til en database, altså en måde at kommunikere med en database på og har derfor altså ikke noget at gøre med hvordan data opbevares eller hvordan der søges i dem, og derfor følgeligt ikke noget om hvor hurtigt det er at søge i.

Hvis man anskuer tingene sådan 100% stringent og firkantet er dette korrekt, men i praksis bruges SQL stort set udelukkende af relationelle database systemer (RDBMS), og der er således en klar sammenhæng mellem interface sprog og underliggende system. Det kan man som sprog-purist så harcelere over, men for de fleste mennesker er en "SQL database" det samme som en relationel database.

Og det er sidstnævnte som begrebet "NoSQL" skal ses i sammenhæng med. Se denne link for flere detaljer.

Mikkel Elmholdt - Freelance softwareudvikler
MEconsult - www.meconsult.dk

Fra København
Tilmeldt 22. Jul 10
Indlæg ialt: 338
Fra  Jivana Skrevet kl. 13:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel Elmholdt:

NoSQL databaser skalerer kun godt for bestemte applikationstyper, og er ikke bare en generelt bedre måde at gøre tingene på.

Enig, for the record så skrev jeg ikke at NoSQL var generelt bedre -  var netop grunden til at jeg linkede til NoSQL primer, hvor der fremgår hvornår NoSQL er et godt valg.
Var netop en af pointerne som indlægsholder fra Neo4j på Goto Copenhagen konferencen gjorde en del ud af, vælg rigtig database til det rigtige problem -  her var der tale om hvornår en graf database var et godt valgt.

Glad indehaver af Jivana webshop - vi sælger Økologisk kosmetik og makeup - tjek os ud!

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)