Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

HJÆLP! Er der nogen, der kan hjælpe med at fortælle vores problem i moms?! =(

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. May 11
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 10:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, jeg driver et spisested. og er simpelthen forvirret over dette: kan det passe at man kan tjene på moms ved at renovere sted hele tiden eller investerer hele tiden på noget så forbrugen bliver større, dermed mindre moms til betaling, og mindre skat man skal betale??? 

eller lyder jeg rigtig dum?! 

Her er vores regnskab:

omsætning: 67000
vareforbrug: 55000
andre omk:

14000

resultat: -2000

Ja vi har et stort forbrug, men alligvel skal vi betale= 67000*25% - 55000*20%=-5750 - i moms - korret? dvs vi tjener overhovedet ikke penge. - 2000 + -5750=-7750

Hvis nu at vi MINIMERER vores vareforbrug, så det bliver halveret, =67000*25% - 27500*20% = 11250., så bliver vores resiltat også positiv 67000-27500-14000=14250, så trækker vi 14250-11250=3000kr som vi tjener, men det penge vi tjener skal der også trækkes skat, dvs så tjener vi kun meget lidt. - spørgsmål er så - hvis nu vi OVERSTIGER vores forbrug(bliver ved at bruge penge på sted, f.eks. renovering, eller nye inventar eller nye investeringer) så bliver f.eks. 67000*0.25-100000*0.5=-33250, så får man moms tilgode 33250. Det er jo større indtjening end positiv resultat til sidst, + man bliver beskattet af. 

Mit spm er: Er min teori helt vanvittig??? kan/skal man virkelig hele bruge penge for at renovere/ny butik for at kunne tjene moms - den moms tilgode er bedre end hvis man har positiv tal til sidst - for i virkeligheden skal man beskatte af positiv resultat, men moms får derimod direkte i lommen? 

MVH

Den Forvirrende Kylling

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 10:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Først om fremmest: Momsen påvirker IKKE dit resultat og dermed din skat.

Dernæst er moms ikke noget, man kan tjene på. Hvis man igennem længere tid har overskud på sin moms, er det fordi man driver forretning med underskud.

Det er rigtigt, at hvis du renoverer din café/restaurant, så vil du i en kort overgang have større købsmoms end salgsmoms. Men på et tidspunkt skal du jo have tjent de penge, som er brugt på renoveringen, ind igen. På det tidspunkt vil din salgsmoms blive større end din købsmoms igen.

Så i det lange løb, så er moms ikke noget du skal spekulere i, da du aldrig vil kunne komme til at "drive fiduser" ud af momssystemet.

 

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 10:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg forstår din forvirring, for dit spørgsmål viser med stor tydelighed din manglende indsigt i regnskab og moms. Har du ikke en bogholder til at hjælpe dig med tallene? Hvis ikke må jeg kraftigt foreslå dig at skaffe dig en. I modsat fald bliver din revisorregning i sidtse ende dyerer end nødvendigt...

Det kræver et langt svar at uddybe dit spørgsmål, men jeg skal gerne forklare sammenhængene over telefonen på 61 28 83 84.

Michael

Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 250
Skrevet kl. 10:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej, moms kan beskrives på en nem måde, tjener du penge så skal du betale moms, tjener du ingen penge så får du moms tilbage, det er meget forenklet skrevet... et spørgsmål til dit regne stykke, hvorfor har du kun 20% moms på varekøb? Burde dit regnestykke ikke så sådan ud salg 67000 moms 16750 indkøb 55000 moms 13750 moms at betale 3000 Dit resultat vil være 12000 i fortjeneste, og de 3000 kr til moms, har du jo allerede fået da kunderne har betalt momsen. Jeg undrer mig over om du blander priser med moms sammen med priser ex moms, er det derfor du ganger dit varekøb med 0,2? fordi momsen allerede er betalt af varekøbet og du vil have momsen ud? Har du en masse penge på kistebunde så vil du i kvartaler med høj investering som er højere end dit salg skulle have moms retur.... Men så betaler du jo også af "egen lomme" for at dit sted skal løbe rundt, da du har større udgifter end indtægter... Oveni er der jo også en masse andre udgifter, husleje, forsikringer, vand, el, varme, lønninger etc... /M
Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 19:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Det korte svar - Moms som refunderes er betalt på anden måde. Tallene hos trådstarter vil jeg ikke kommentere ud over, at de absolut ikke har noget med virkeligheden at gøre
Tilmeldt 16. Jan 06
Indlæg ialt: 535
Skrevet kl. 19:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Som Martin siger skal du adskille dit regnskab fra dit momsregnskab.

Moms er en omsætningsafgift, som man pålægger handel mellem private og virksomheder. Virksomheder skal ikke betale moms.

Hvis du har blandet momsen ind i dine beløb her, skal det altså renses for moms og må se således ud:

Omsætning 53600

Varforbrug 44000
Andre Udgifter 11200
Ialt: 55200

Resultat -1600

Købsmoms 13800
Salgsmoms 13400
Moms -400 (som I har tilgode)

I skal slet ikke spekulere i moms. Men det er klart at jo mere i køber desto mere købsmoms får I som I kan få tilbage. Det kan hjælpe Jer i en opstartsfase, men er nedbrydende i længden, da I jo hele tiden skal smide 75% for at få 25% hvis du vil lægge det ud sådan.

Det du skal fokusere på er at øge din omsætning og minimere dine udgifter. Hvis dækningsbidraget på det du sælger er alt for lavt, kan du overveje at gøre dit produkt billigere, ved at anvende billigere varer, leverendører etc.

Du er i en krig mellem indtjening og udgifter, dette skal være dit fokus. Momsen klarer dit regnskabsprogram.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)