Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Aktiver i ApS, hvordan er det nu?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 10. Apr 11
Indlæg ialt: 8
Fra  Plain Simple ApS - DesignBureau Skrevet kl. 01:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej allesammen.

Jeg er endnu en der har begivet mig ud i erhvervslivet og startet min egen virksomhed. Jeg har (tildels) lånt penge for at indskyde de 80.000 så virksomheden er oprettet og er oppe og køre. Og så til spørgsmålet. Der er noget med at de 80.000 sagtens kan stå i virksomheden som aktiver. Vil det sige at hvis jeg køber en computer i virksomheden til 10.000 fra de indskudte penge, så figurerer computeren også som aktiv?

Altså i bund og grund erstatter computeren de 10.000 som oprindeligt stod som kontanter?

Går ud fra at computeren mister noget værdi hvert år, er det ikke noget med 15-20% om året?

 

På forhånd tak.

Tilmeldt 12. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 11:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Saxis kan du nu på 5 minutter oprette en salgsannonce, med salg af restlager, varepartier eller inventar. Du vil blive kontaktet af vores købere helt automatisk. 
Opret en salgsannonce her og find købere til dine aktiver for kun 99 kr. pr. måned (tilbuddet gælder i en begrænset periode.)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Hej Sumolounge

Det er helt korrekt, at du kan købe aktiver til virksomheden (f.eks. en pc'er) for de penge du har brugt til at stifte selskabet med.

Det er også korrekt, at aktiverne typisk afskrives over en årrække. Der er forskel på den regnskabsmæssige afskrivning og den skattemæssige afskrivning.

Regnskabsmæssigt vil man typisk afskrive en pc'er over tre år med lige store beløb. Skattemæssigt afskrives den med 25% om året af den saldo der er tilbage, når året starter.

Hvis pc'eren koster mindre end kr. 12.300 (rettet) ekskl. moms behøver du ikke afskrive den over flere år, men kan straksafskrive den i det år, hvor du køber den. Køber du derimod en masse udstyr mv. til pc'eren er det den samlede købspris, der skal være mindre end kr. 12.300 (rettet) for at straksafskrive.

Jeg har tidligere begået et par indlæg om afskrivninger:

http://www.amino.dk/forums/p/110282/735727.aspx#735727

http://www.amino.dk/forums/p/115341/771522.aspx#771522

dem kan du evt. også læse.

Held og lykke med virksomheden.

Med venlig hilsen

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 11:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Anders,

Grænsen for straksafskrivning er 12.300 kr., og den er fastsat helt frem til år 2013 til det beløb.

 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 12:04
Hvor mange stjerner giver du? :

I øvrigt, nu hvor der er tale om en computer, så er det værd at bemærke, at software altid kan straksafskrives, uanset anskaffelsesprisen.

Køber du en computer til 12.300 kr., og software for eksempelvis 20.000 kr., så kan både computer og software altså afskrives i anskaffelsesåret.

Læs evt. mere her: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=102599

 

Fra København
Tilmeldt 10. Apr 11
Indlæg ialt: 8
Fra  Plain Simple ApS - DesignBureau Skrevet kl. 09:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Super. Tak for hurtigt svar

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)