Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Afgiftshelvedet og konkursbegæring - hjælp!

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Hillerød
Tilmeldt 27. Jan 09
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 23:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er iværksætter, og jeg har fået smidt afgifter på i alt 1600 kr. i hovedet pga. fejl i skats IT systemer, hvilket skat er pisse ligeglade med. Som studerende på SU, der har indskudt 5000 kr. i en virksomhed, kan jeg ikke helt se, hvordan det hænger sammen, så nu skal jeg have lukket virksomheden om muligt.

Den første fejl var at deres IT system ser dispositionsdatoens (kontooverførslen) måned som indberetningsmåneden hvorfor jeg fik at vide at jeg ikke havde indberettet for en bestemt måned (dispositionsdatoen var den 1. i næste måned). 800kr. for et påmindelsesbrev. Det sagde jeg så ok til og betalte, selvom jeg syntes det var ret langt ude.

Jeg har selvfølgelig ringet til skat, i alle tilfælde har de været ligeglade og en dame derinde fra sagde selv at dette var noget der ramte mange iværksættere - ikke at hun forstod, hvorfor vi ikke bare lod være med at lave disse "selvindlysende" fejl.

Næste fejl var så at jeg i en anden måned havde udfyldt felterne bruttoindkomst og arbejdsmarkedsbidragspligtig indkomst, men glemt feltet AM bidrag (8% af indkomsten). Jeg fik dog en regning fra skat til at betale dette arbejdsmarkedsbidrag, hvilket jeg så betalte. En måned senere kom så beskeden om at jeg ikke havde indberettet - jeg var ikke helt afslappet der!

Hvis de lavede nok felter så kunne de jo indkræve det hver måned, genialt!

Jeg fik at vide af skat anden gang, at jeg så skulle lave en nulindberetning for den måned jeg havde indberettet løn i og modtaget en regning for - jeg vil anbefale at alle altid gør dette selvom de HAR indberettet løn, men klag ikke til mig hvis dette udløser sin egen særskilte bøde!
Som programmør kan jeg godt se, hvordan deres program er skruet sammen her nu bagefter, men at de punker folk på den måde er jo ikke i orden - hvordan skal vi vide, hvad der står i deres programkode inden på en eller anden server?!

Man arresterer jo heller ikke folk for butikstyveri efter, at de har betalt i supermarkedet, hvis de ikke udfylder formularfelter med, at de lige har handlet, inden de går ud af butikken.

 

Jeg har allerede betalt 800 kr. og vil gerne undgå at betale de sidste 800 kr. til skat af flere grunde:

1. Principielt føler jeg at jeg bliver snydt og berøvet og jeg vil ikke finde mig i det.

2. Det ville jo være rart at vide om SMBA selskaber virkelig er begrænsede i deres ansvar eller om skat nu går efter mig personligt (firmakontoen er i 0 - efter udbetalt løn og skats afgifter var der jo ikke meget tilbage).

 

Jeg har overvejet et par muligheder, skal jeg indgive en konkursbegæring, afmelde mit selskab og se om de gider rejse en sag over 800 kr. eller skal jeg sluge pillen og betale?

Til at begynde med var jeg ret kry, men jeg er ved at få kolde fødder for skifteretten kan koste 30.000 kr., de kunne tage min ret til at drive selskab og under alle omstændigheder ville mit navn nok ende i et register af en art over at have være med i en konkurs.

Derudover kan de jo true med fængselsstraf og alle mulige regler/afgifter/mega-bøder jeg ikke kender til.

Når iværksættere bliver snydt og prøver at få inddrevet pengene af konkursryttere er staten ret ligeglade, men jeg har på fornemmelsen, at hvis jeg prøver på det mindste så er det dem der skriver reglerne og så kan jeg ellers bare betale ved kasse 1.

Jeg læste en gang at det primære kendetegn ved statsmagter er deres monopol på vold - skal jeg bare sige mææh? Kender I til faldgruberne?

Al hjælp/hints ville være værdsat og jeg deler selvfølgelig mine erfaringer med jer alle så Amino er bedre klædt på fremover.

 

(Jeg skrev i en anden tråd om oprettelsen af selskabet:

http://www.amino.dk/forums/t/102379.aspx)

Bitcoin kort - BlochsTech.com

Fra Randers
Tilmeldt 9. Apr 10
Indlæg ialt: 114
Skrevet kl. 07:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Det der med tåbelige afgifter, bøder, og gebyrer kan jeg da skrive under på at SKAT er gode til.

Hvis SKAT har lavet en fejl således at du har xxx til gode hos dem og samtidig skylder dem xxx, så sender de dig et brev med renter og gebyrer på et par tusinde kroner eller 5, og når du så ringer og siger de bare lige skal udbetale dit tilgodehavende hos dem, så skal du nok betale, jamen fint så bliver det straks rettet, men renter og gebyrer slipper du da ikke for at betale. Hvor f.... hører det hjemme?!

Har desværre ikke nogle gode råd til dig, Martin, men vil ønske dig held og lykke med systemet. Synes på den ene side ikke du skal betale, fordi det forarger mig sådan at staten åbenbart kan tillade sig den slags, men på den anden side er det farligt at gøre sig uvenner med SKAT. Og ja, de kan godt finde på at køre en sag HELT langt ud selvom det er småpenge det drejer sig om.

Full-service webburea: WebPilots.dk

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 08:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 2,3 stjerner givet af 3 person

Martin Clemens Bloch:
Når iværksættere bliver snydt og prøver at få inddrevet pengene af konkursryttere er staten ret ligeglade, men jeg har på fornemmelsen, at hvis jeg prøver på det mindste så er det dem der skriver reglerne og så kan jeg ellers bare betale ved kasse 1.

Det er nu ikke helt sandt. Der er i retssytemet nu noget der hedder forenklet inkasso, som gør det meget nemmere og billigere for mindre erhvervsdrivende at inddrive deres tilgodenhavende. Men ret beset har dine evner til inddrivelse eller økonomisk sikring i et samarbejde med en kunde ikke noget med staten at gøre, det er noget der sikres i et aftalegrundlag.

Når jeg læser dit indlæg, så efterlades jeg med en mening der går i retning af den som Skats medarbejder tilkendegiver, hvilket stadig overbeviser mig om, at man burde indføre et "virksomhedskørekort" til nystartede, så man er sikker på at der er forståelse for de helt grundliggende principper.

Jeg er på samfundets vegne indigneret over at du gider spilde statens ressourcer (skatteyderbetalt) på noget der drejer sig om 800 kr. som er en afgift du får for ikke at overholde/kende til reglerne, som er din egen pligt.

 

Køb ren argan olie her

Tilmeldt 4. Jul 09
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 09:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Martin

Der er ikke andet at gøre end at betale og se glad ud, du får ikke andet end et dårligt humør ud af at sætte dig op i mod det store system og du får aldrig ret i de eksempler du nævner.

Når det er sagt, så er "systemet" virkeligt ikke skruet sammen til situationer som din, der er ingen fleksibilitet eller konduite, der er kun firkantede regler.

Jeg synes det er fint at du har startet en lille køkkenbords virksomhed, men "systemet" er bestemt ikke gearet til det.

Du skulle have en medalje istedet for smæk.

Op med humøret og kom videre.

 

De bedste hilsener

Finn

Fra Hillerød
Tilmeldt 27. Jan 09
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 12:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak allesammen, jeg tror jeg stikker piben ind.

Jeg mener dog at der burde være en tråd/wiki herinde på Amino til at undgå den slags standard faldgruber, findes det allerede?

Bitcoin kort - BlochsTech.com

Fra København N
Tilmeldt 22. Feb 06
Indlæg ialt: 462
Fra  Voke Reklame & Design Skrevet kl. 12:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Som folk siger, smil og betal :)... du bruger for meget tid/bekymring på det ellers og i sidste ende koster det dig endnu mere...

Kender det alt for godt, og jeg har endda en revisor som står for det hele...

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)