Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Overtagelse af anden virksomhed?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Allested-Vejle
Tilmeldt 9. Mar 11
Indlæg ialt: 27
Fra  Totalservice Fyn Skrevet kl. 21:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg vil gerne høre, hvordan reglerne er omkring overtagelse af en beskæftigelse, som en anden har.

Han har ikke haft det mere end 3 mdr, men kan ikke overkomme det alligevel, hvorfor jeg gerne vil overtage det med inventar osv.

Er der nogen regler for hvor længe man skal have haft et firma inden man lader det gå til en anden, eller er det noget specielt jeg skal være opmærksom på? skat, moms, tidsfrister osv osv.

De ting, som han har indkøbt og trukket fra i skat - dem kan jeg vel næppe selv trække fra når jeg overtager det?

Håber på der er andre, som har prøvet dette før mig :)

Tilmeldt 12. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 08:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Odense
Tilmeldt 11. Aug 10
Indlæg ialt: 193
Skrevet kl. 08:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Olsen,

Overtager du ejerandele i et selskab eller overtager du aktiver (og eventuelt også forpligtelser)?

Der er ingen regler for, hvor længe man skal have ejet en virksomhed, før man må sælge den, men der kan være skattemæssige fordele ved at sælge på et bestemt tidspunkt.

Dine muligheder for skattemæssigt fradrag afhænger af, om overdragelsen sker som en "aktie"-overdragelse eller som en "aktiv"-overdragelse.

Jens Baagøe Thomsen, Advokat (L).

Professionel oprettelse og administration af engelske selskaber med forretningsadresse i Danmark.

Telefon: +45 51 99 20 10.              www.maare-advokater.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg ville aldrig turde "Overtage" en virksomhed. Istedet, kan du vælge at lade ham sælge det til dig, så han lukker sit CVR-nr, og du åbner dit.

Desuden kan du heller ikke overtage hans virksomhed, såfremt det er en enkeltmandsvirksomhed. Det fungere sådan med enkeltmandsvirksomheder, at CVR-nummeret er lig med dit CPR nr - derfor kan man velogmærke, også kun have een enkeltmandsvirksomhed pr. person :)

Er det et selskab (I/S, ApS eller A/S), så ved du aldrig hvilke forpligtigelser, aftaler osv der er.. Måske har han leaset en bil til 8.000 kr om måneden, som der stadig er 2,5 år tilbage på før den kan opsiges eller lign. Der kan være man skjulte ting, gæld osv i et selskab, så det ville jeg aldrig turde overtage.

Hvis han laver en faktura til dig fra sit firma, til dit nye på inventar, så kan du naturligvis fratrække udgiften i skat, blot skal du være opmærksom på reglerne om straksafskrivning. Han vil så bare skulle betale skat af din indtægt han måtte få, ved at sælge inventaret - men det er en anden side af sagen :)

Håber det giver mening!

Dbh Jannik

Fra Allested-Vejle
Tilmeldt 9. Mar 11
Indlæg ialt: 27
Fra  Totalservice Fyn Skrevet kl. 11:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Det var faktisk en enkeltmandsvirksomhed jeg tænkte på.

Men det vil sige, at han skal lukke den ned og jeg skal så åbne den op med nyt cvr-nummer?

Men hvis jeg så vil købe de ting, som han har købt til sit firma - kan jeg så selv trække det fra? For det har han jo allerede gjort selv? (Betyder det egentlig noget hvis man lukker sit firma hurtigt med de ting man evt har trukket fra?)

 

Tilmeldt 17. Jan 11
Indlæg ialt: 111
Skrevet kl. 11:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis det er en personlig drevet virksomhed kan du købe aktiverne ud som en aktiv overdragelse (som Jens har omtalt). Det er der ikke den store risiko ved da du ikke får CVR nummeret med. Køber man derimod at et firma i selskabsform kan man komme ud for det Jannik taler om.

Men vær lige sikker på han rent faktisk ejer de aktiver du køber af ham.

Med venlig hilsen

Lifaco - personlig rådgiver og revisor for selvstændige og iværksættere

Fra Odense
Tilmeldt 11. Aug 10
Indlæg ialt: 193
Skrevet kl. 12:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis det er en enkeltmandsvirksomhed, så køber du aktiverne fra ham. Skal du evt. også overtage nogen af forpligtelserne, kan det evt. være betaling for aktiverne.

Momsloven indeholder en mulighed for, at når du køber aktiver, i forbindelse med en samlet virksomhedsoverdragelse, skal du ikke betale moms for købet, men snak med din revisor om det.

Når du så starter virksomhed op, skal du have et CVR-nr. Du kan ikke overtage sælgers CVR-nr. i forbindelse med en aktivoverdragelse - ja, det tror jeg da i hvert fald ikke. Er der nogen, der har erfaringer med noget andet?

Olsen_05:

Men hvis jeg så vil købe de ting, som han har købt til sit firma - kan jeg så selv trække det fra? For det har han jo allerede gjort selv? (Betyder det egentlig noget hvis man lukker sit firma hurtigt med de ting man evt har trukket fra?)

 

Det korte svar er: "Ja, du kan godt trække det fra." Men tal med din revisor, hvordan der skal forholdes med de enkelte aktiver.

Jens Baagøe Thomsen, Advokat (L).

Professionel oprettelse og administration af engelske selskaber med forretningsadresse i Danmark.

Telefon: +45 51 99 20 10.              www.maare-advokater.dk

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)