Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Amazon Cloud nedbrud

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Haslev
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 2094
Fra  Megahost.dk Skrevet kl. 01:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Der er en del hype omkring cloud hosting for tiden, både her i dette forum, men også mange andre steder, dette link minder os om at ingen kæde er stærkere end det svageste led

http://www.v3.co.uk/v3-uk/news/2045705/amazon-cloud-infrastructure-struggling-days-outages

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, det var et hak i tuden af karat til Amazon. Omkring 55 timer var visse sites offline/påvirkede.

På den lange bane tror jeg dog, at det var et "sundt nedbrud", for det lader til, at man har taget lidt for meget for givet. Fx er der, mig bekendt, ingen SLA på EBS-løsningen (Elastic Block Storage), som særligt drillede under Amazon-nedbrudet.

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Kasper:

Ja, det var et hak i tuden af karat til Amazon. Omkring 55 timer var visse sites offline/påvirkede.

På den lange bane tror jeg dog, at det var et "sundt nedbrud", for det lader til, at man har taget lidt for meget for givet. Fx er der, mig bekendt, ingen SLA på EBS-løsningen (Elastic Block Storage), som særligt drillede under Amazon-nedbrudet.

Helt enig! :) Intet er 100% Selv volvo, har lavet en bil der brød i brand, til den store presse demo, selvom de journalister der var mødt op, bare forventede endnu en Volvo der bare gjorde det hele perfekt..

Vi må håbe de lærer.. Der er snart meget der kører på deres set-up :) 

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 22:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Selv om der er lavet en SLA, så er det vigtigt at kigge på hvad konsekvensen er af at bryde den. Typisk er det en latterlig tilbage betaling af en del man har betalt for at blive servicen. Det er iøvrigt ofte det samme med de små danske udbydere!

Personligt håber jeg på at nedbrudet (evt. forfulgt af flere) kunne resultere i nogle ordentlige konsekvenser i SLA'erne, det er et oplagt konkurrence parameter for Cloud vs. traditionel hosting.

Fra Haslev
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 2094
Fra  Megahost.dk Skrevet kl. 23:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Kasper:
På den lange bane tror jeg dog, at det var et "sundt nedbrud", for det lader til, at man har taget lidt for meget for givet. Fx er der, mig bekendt, ingen SLA på EBS-løsningen (Elastic Block Storage), som særligt drillede under Amazon-nedbrudet.

Det er altid når sådanne ting sker, at man lærer mest. Der er ikke noget der er sikkert, hellere ikke cloud hosting, men ja, mon ikke der blevet lavet nogle "todo's" hos amazon nu?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Nielsen:

Kasper:
På den lange bane tror jeg dog, at det var et "sundt nedbrud", for det lader til, at man har taget lidt for meget for givet. Fx er der, mig bekendt, ingen SLA på EBS-løsningen (Elastic Block Storage), som særligt drillede under Amazon-nedbrudet.

Det er altid når sådanne ting sker, at man lærer mest. Der er ikke noget der er sikkert, hellere ikke cloud hosting, men ja, mon ikke der blevet lavet nogle "todo's" hos amazon nu?

Jo, og helt sikkert også hos dem, der har anvendt et par store EC-instanser sammen med en række EBS'er. 

Bare fordi det er i clouden, betyder det jo ikke, at data er sikre, nærmest tværtimod. 

I forhold til traditionel hosting har man jo selv primæransvaret for backup og genskabelse, når det brænder på. 

Det tror jeg desværre, der er mange, der ikke har forstået.

Bevægelsen går nok i retning af platformagnostiske løsninger, hvor man kan swappe fra fx Amazon til RackSpace eller GoGrid nemt og hurtigt.

 

Fra Ribe
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 2069
Fra  ActiveWebs A/S Skrevet kl. 11:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person
Problemet ved løsninger med centralt storage er at selvom man fjerner mange af de hyppige årsager til nedbrud og garderer sig mod en masse forskellige fejlscenarier, så ender du med at have et meget komplekst system der skal opbevare og behandle rigtigt meget data. Det betyder så at når/hvis det så endelig går galt, så går det som regel rigtigt voldsomt galt og så er det ofte noget mere komplekst at komme oven på igen end ved f.eks. en dedikeret server hvor du blot har en enkelt server med lokal storage.



Dedikerede/virtuelle servere med lokal storage er og bliver bedst til nogle scenarier, mens virtuelle løsning med central eller distribueret storage er bedre til andre - men ikke til alt. Folk der tror cloud løsninger er svaret på alt og vil fjerne behovet for de traditionelle løsninger, skal huske at der er mange andre faktorer end blot skalerbarhed og fleksibilitet i afregningen at medregne i fordelene/ulemperne ved de respektive løsninger.



Jeg er enig i at mange har en illusion om at cloud er ensbetydende med at man ikke risikerer nedetid, forhåbentlig lærer folk det dog med tiden - Amazon, GoGrid, Rackspace og VPS.NET (blot for at nævne nogle af de største cloud udbydere) har alle været ramt af driftsproblemer i fortiden, og episoder som denne her (omend den er rigtigt træls for de ramte) kan forhåbentlig være med at til at brede forståelsen af at man ikke kan købe hosting med hovedet under armet blot fordi der står cloud i produktnavnet.



Alt for mange vælger løsning/udbyder med hovedet under armen, og kigger kun på få faktorer frem for at kigge på deres samlede behov - se f.eks. denne her tråd på Amazons forums fra en virksomhed der havde valgt at lægge overvågningen af hjertepatienter hos Amazon og derfor stod med håret i postkassen under deres nedbrud. Ved så kritisk et setup bør man for det første ikke anvende en stor udbyder som Amazon med begrænsede kontaktmuligheder, jo mindre de havde betalt for deres premium support - omend det nok ikke havde gjort meget forskel, og for det andet burde de jo uden tvivl have haft planer klar for disaster recovery på en anden lokation (manuelt eller automatisk).
Side 1 ud af 1 (7 indlæg)