Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvornår har man copyright?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Odense
Tilmeldt 28. Feb 11
Indlæg ialt: 124
Skrevet kl. 11:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer!

Jeg læste en interessant tråd den anden dag, om en fotograf der havde taget et billede og brugt i en video. Han blev senere kontaktet og truet med retssag grundet copyright.

- Hvornår har en person copyright på billeder og hvordan kan man vide det? 

Jeg går ud fra, at man ikke har copyright blot fordi man har lavet eller taget et billede? 

På forhånd tak

Mikkel D. - Skypro

Skypro I/S - Professionelle Facebook fansider og hjemmesider

Fra Københavnsområdet
Tilmeldt 16. Mar 11
Indlæg ialt: 712
Skrevet kl. 11:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Skypro I/S:
... Jeg går ud fra, at man ikke har copyright blot fordi man har lavet eller taget et billede? ...

Jo, det har man bortset fra, at I Danmark har vi Ophavsret i stedet for en egentlig copyright.

Det betyder, at hvis du er skaberen af eksempelvis et fotografi (et værk), så har du automatisk ophavsretten til det foto. Websteder og filer på nettet er også omfattet af ophavsretten.

Dermed må andre ikke gengive og videredistribuere dine værker uden din tilladelse. Dog er der visse lempelser i forhold til citater og privat brug af andres værker, men det kan du læse dig til.

Fra København Ø
Tilmeldt 10. Jan 09
Indlæg ialt: 519
Skrevet kl. 11:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Det har du i det øjeblik, du har taget billedet, jævnfør ophavsretsloven. Det samme gælder, kunstværker, tekster, software og sikkert flere grupper.

Motivet på billedet og anvendelsen af det kan dog sagtens overtræde andre love. Det kan gøre det ulovligt at bruge et specifikt billede til en specifik anvendelse, selvom du har copyright'en.

Eksempel: Ifølge persondataloven må jeg ikke offentliggøre mine portrætbilleder som reklame for mit lille fotofirma (f.eks. lægge dem på hjemmesiden) uden (skriftlig) tilladelse fra genkendelige personer på billeder.

Området er en jungle og en kæmpe gråzone, der oftest afgøres fra sag til sag - og med nogle gevaldige erstatninger indimellemSmile

SmileCarsten

Fotograf Carsten Olsen - Bryllupsfotograf og portrætfotograf i København og omegn.

Fra Odense
Tilmeldt 28. Feb 11
Indlæg ialt: 124
Skrevet kl. 11:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper!

Mange tak for dit svar. 

Kan du så også svare på, hvis en amerikansk person/virksomhed kopiere et dansk billede eller omvendt?

Eksempelvis, hvis nogle bruger vores materiale.

Skypro I/S - Professionelle Facebook fansider og hjemmesider

Fra Københavnsområdet
Tilmeldt 16. Mar 11
Indlæg ialt: 712
Skrevet kl. 11:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Skypro I/S:
... Kan du så også svare på, hvis en amerikansk person/virksomhed kopiere et dansk billede eller omvendt? ...

Der skal du nok have fat i en jurist, som kan fortælle dig det helt konkret.

Umiddelbart vil jeg mene, at hvis der er tale om et dansk værk, så er det den danske ophavsret der gælder (ligesom jeg vil tro, at der gælder amerikanske regler for amerikanske værker). Men der kan være undtagelser og begrænsninger, som jeg ikke kender til i forhold til det, så undersøg det lige for at være helt sikker.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)