Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spørgsmål angående breadcrumbs og et par beslægtede spørgsmål

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Apr 08
Indlæg ialt: 54
Skrevet kl. 16:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Først og fremmest skal jeg høre om folk generelt synes at det er fornuftigt at benytte breadcrumbs - dels i SEO perspektiv, dels i usability perspektiv?

Derudover så vil jeg gerne høre hvad I mener om følgende ide:

Indtil nu har vi på alle vores sider haft vores centrale søgeord til at stå som det første ord i vores øverste menu (på Texaspoker.dk har det været ordet "poker," vi har dog endnu ikke implementeret de tanker, jeg i dette indlæg vil forsøge at gøre rede for), hvor der før blot har været et "forside" link

Således har der været linket med dette udvalgte ord fra alle undersider til forsiden.

Ved nærmere eftertanke er jeg ikke længere så tosset med denne fremgangsmåde. Dette dels af "usability mæssige årsager," og dels fordi jeg ikke tror det har en positiv SEO-effekt.

I må meget gerne komme med jeres kommentarer til denne "påstånd", såfremt I er enige / uenige.

 

Et par skridt videre i tankegangen er så:

- Lave top-logo (øverst til venstre) i JavaScript

- Indføre breadcrumbs

Vil dette være fatalt for siden at gøre?

Jeg mister den direkte "forbindelse" mellem forside og undersider (via logoet) og er nu afhængig af at mine breadcrumbs sørger for denne forbindelse.

Ved et kig i Lynx ser det ud til at breadcrumbs er "aktiveret" konstant (jeg ved det lyder tenderende til åndssvagt,  men jeg frygter at forbindelsen mellem forside og underside ikke opretholdes når "krummerne ikke er spredt ud", so to speak). 

Måske giver ovenstående kun mening i mit hoved, og i det tilfælde vil I gøre mig en kæmpe tjeneste ved at pointere hvad det er der ikke giver mening, og så skal jeg se om jeg kan gøre noget ved det :-)

God aften ... 

 

Fra København S
Tilmeldt 1. Feb 06
Indlæg ialt: 3528
Fra  Kim Tetzlaff ApS Kim Tetzlaff Ejendom Skrevet kl. 17:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Nicolai100:
Først og fremmest skal jeg høre om folk generelt synes at det er fornuftigt at benytte breadcrumbs - dels i SEO perspektiv, dels i usability perspektiv?
Jep, mig igen.

Ja det er en fordel at bruge Breadcrumbs, prøv fx at søge på brødkrummestiGoogle, så vil du se hvad det er brødkrummerne gør.

Nicolai100:
Ved nærmere eftertanke er jeg ikke længere så tosset med denne fremgangsmåde. Dette dels af "usability mæssige årsager," og dels fordi jeg ikke tror det har en positiv SEO-effekt.
Det har faktisk en lille positiv effekt at gøre det sådan, men som du selv siger er det ikke helt så brugervenligt. Det klart bedste er dog at linke fra teksten til relevante sider. men det ved du jo ;)

Nicolai100:

Et par skridt videre i tankegangen er så:

- Lave top-logo (øverst til venstre) i JavaScript

- Indføre breadcrumbs

Vil dette være fatalt for siden at gøre?

Nej ikke efter min mening, det er jo fx muligt at lave links med javascript. Så du kan jo bare lave et link til forsiden på logoet. Folk er vant til at trykke på et logo for at komme til forsiden, og de trykker selvfølgelig også på knappen forside hvis en sådan findes.

Men alt i alt er brødkrummer godt. Det gør en lidt mere synlig i søgemaskinerne, og det er jo kun positivt :)

MVH Kim

Ekspert i hastighedsoptimering og Teknisk SEO

Optimering og udvikling af hurtige hjemmesider, med mere end 25 års erfaring. Danmarks bedste hastighedsoptimering med speciale i wordpress. Wordpress hjemmeside

Fra Aarhus
Tilmeldt 4. Jan 11
Indlæg ialt: 1085
Fra  Linde-media Skrevet kl. 17:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 16. Apr 08
Indlæg ialt: 54
Skrevet kl. 12:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej KTJ og Andreas,

Tusind tak for jeres svar, jeg mener helt sikkert at både de konkrete betragtninger og den omtalte artikel har bragt mig et skrift eller to videre.

Jeg tager lige de uddybende spørgsmål som de popper op:

- Hvad angår din pointe om at der "er noget at hente" ved at linke til forsiden med et udvalgt keyword er hermed skrevet bag øret. Hvad angår usability problematikken, så har du ganske ret i at de fleste (alle?) ved at man kommer til forsiden ved at trykke på en sides logo - sagen er at vi på nogle af sider har med folk der ikke hører til blandt de mest net-vante segmenter, og deraf har jeg en naturlig, men dog "u-underbygget," bekymring om hvorvidt alle kender til dette.

Et tillægsspørgsmål til ovenstående er:

I en række af vores tekster på vores sider afslutter vi teksten med en kort beskrivelse af hvad man kan finde på vores side, og herunder linkes der også til forsiden med udvalgte keywords (vi skifter mellem ca.  3-4 forskellige søgeord). I dette tilfælde vil der være to links til forsiden, hvoraf jeg formoder at google vælger at tage udgangspunkt i breadcrump-linket (er dette korrekt), mens det andet link - jf. en anden tråd om dette emne - vel medfører at man "tapper link juice fra sin tekst" udne nogen som helt effekt.

Man kunne vel koge det ned, og sige, at man generelt skal undlade at linke til den samme side (hvilket breadcrumbs vel besværliggør) to gange fra samme tekst?

Såfremt at svaret på ovenstående er ja, er det så tiden værd at gå samtlige af sine tekster igennem og fjerne de "naturlige" links fra teksterne til, især, forsiden i de tilfælde, hvor der er 2 links til denne?

@ Andreas - tak for linket til den pågældende artikel, der er forholdsvis let-læselig, og får slået fast hvorfor breadcrumbs er gode at benytte.   

Tak til jer begge - god søndag.

Tilmeldt 16. Apr 08
Indlæg ialt: 54
Skrevet kl. 10:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Vil blot give denne tråd en sidste chance - nogen der har kommentarer til en eller flere af de rejste problemstillinger?

På forhånd tak :-)

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)