Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg af private ting til egen virksomhed?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 6. Apr 11
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 15:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Aminoer

Har for nylig startet egen virksomhed og har i den forbindelse en masse privat inventar i virksomheden.

Det drejer sig om:

* Computerudstyr

* Kontorudstyr

* Div. møbler

* Køkkenudstyr

Alt i alt værdier for et par hundrede tusinde (brugtpriser)

Gå udfra alle disse ting skal købes af virksomheden, i relation til at det har "visse fordele", samt at min forsikring dækker virksomhedens ting og ikke mine private ting.

Spørgsmålet er så hvorledes det gøres rent praktisk, jeg skal vel bare købe det af mig selv til en realistisk pris og bogfører det i overenstemmelse?

Er det i øvrigt muligt at undlade at lave en overførsel af penge, og nøjes med at bogfører det (det er jo mine egne penge anyway)?

På forhånd tak Smile

 

Fra Næstved
Tilmeldt 23. Aug 10
Indlæg ialt: 163
Skrevet kl. 21:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Generelt gælder at virksomheden skal købe til markedsværdi (tjek tilsvarende varer i brugt stand som du har gjort) uden momstræk når købes af privatperson... Du skal så blot lige vurdere om det kun er er hvervsmæssigt men hensyn til aktiver som eksempelvis ikke kan beskattes som delvist benyttede gennem eksempelvis multimedieskatten...

Du skal selvfølgelig sikre dig at forsikringen dækker (er der taget hensyn til nye køb i forsikringsaftale eller skal aftale fornys).

Hvis selskab er det bare en mellemregning med selskabet.

Hvis privatvirksomhed så kommer det an på om du anvender vso eller ej eller om du kommer til det for 2011. Er du klar over det på nuværende tidspunkt?

 

Dahl Regnskab & Rådgivning, assistance til regnskab, selvangivelse og skattemæssige problemstillinger

Fra Næstved
Tilmeldt 23. Aug 10
Indlæg ialt: 163
Skrevet kl. 21:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Du skal købe til markedsværdi (tjek tilsvarende aktiver i samme brugt stand) og intet momstræk da du som sælger er privatperson. Bruger du andre aktiver end computer mv. til private formål (af det som du har listet op ovenfor)?

Du skal være sikker på at forsikringen også dækker når der sker ændringer i virksomheden.

Hvis almindelig enkeltmandsvirksomhed så kan der være forskel på svaret alt efter om du bruger VSO eller ej (idet der normalvis kun indskydes kontante beløb på mellemregningskonto i vso ellers indskudskonto)...

Dahl Regnskab & Rådgivning, assistance til regnskab, selvangivelse og skattemæssige problemstillinger

Tilmeldt 6. Apr 11
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 23:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej TD

Tak for svar.

Min virksomhed er en helt normal enkeltmandsvirksomhed.

Jeg har lejet kontorlokaler til som kun bruges til erhverv - dvs at alle de ting der er i virksomheden (kontorlokalerne), er beregnet til virksomhedens drift.

Min forsikring burde dække da der er et godt stykke til loftet, på inventar og EDB.

Vil det sige at jeg bare skal sælge de forskellige effekter til brug i virksomheden til mig selv (uden at modtage betaling) og så bogfører i relation til hvad jeg vurderer markedsprisen er?

Fra Næstved
Tilmeldt 23. Aug 10
Indlæg ialt: 163
Skrevet kl. 22:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Dahl Regnskab & Rådgivning, assistance til regnskab, selvangivelse og skattemæssige problemstillinger

Fra Næstved
Tilmeldt 23. Aug 10
Indlæg ialt: 163
Skrevet kl. 22:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Ved du om du vil benytte VSO i 2011? jeg spørger fordi det kan have en betydning når du indskyder aktiver mv. i din virksomhed.

Dahl Regnskab & Rådgivning, assistance til regnskab, selvangivelse og skattemæssige problemstillinger

Fra Skodsborg
Tilmeldt 7. Mar 10
Indlæg ialt: 419
Skrevet kl. 22:42
Hvor mange stjerner giver du? :

øh bør han ikke bogføre det som et køb og udbetale til sig selv ex kontant - så er det jo ikke skattepligtigt det bliver det jo hvis han får et større DB hvis han bare bogføre det ind som nævnt ?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)