Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er det lovligt at bruge fodboldspillernes navne?

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)
Fra Stenløse
Tilmeldt 15. Dec 08
Indlæg ialt: 449
Fra  VATO - Programmering & Design Skrevet kl. 15:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Morten Nielsen:

enig...jeg tror det vil blive noget billigere for dig i længden.

MEN - hvis spillet er godt så overvej at sælge ideen istedet. Så kan køberen bøvle med licens på spillerne osv - og selv betale det. Så får du jo i stedet et beløb for salget + en procentdel af fremtidig salg (afhænging af salgsaftalen naturligvis).

Ja, det kunne jeg selvfølgelig også. Men føler at idéen er super fed, så vil gerne selv føre den ud i livet og arbejde med den :-)

Hvis man nu laver navnene om, så "Messi" bliver til "Messil", vil det kunne lade sig gøre rent juridisk?

Fra København
Tilmeldt 31. Jan 10
Indlæg ialt: 535
Fra  Edison Law Advokater Skrevet kl. 18:29
Hvor mange stjerner giver du? :

@ Simon: Det korte svar er, at du må formentlig må revidere dit koncept en smule, men at det ikke er nødvendigt at opgive det.

Din problemstilling har været aktuel i praksis flere gange. Jeg har kendskab til en konflikt (har tavshedspligt så kan ikke nævne navne) i fodboldens verden, som angår præcis det her. 

I den konflikt blev en tidligere sag om DR relevant. Håndboldspiller Foreningen prøvede engang at få nedlagt fogedforbud mod, at DR brugte spillernes navne i et online managerspil uden at spørge om lov først.

Fogedretten i Gladsaxe sagde: Det er ok at bruge navne uden at spørge om lov, men navne må ikke misbruges til reklame. Læs resumé her. Afgørelsen er ikke direkte bindende for andre domstole, men giver en god indikation af hvor vi står.

Hvad betyder det for dig:

  • Du kan bruge navnene i sig selv uden at spørge fx Spillerforeningen eller andre om lov (du må dog leve med risikoen for, at du kan risikere fjendtlige henvendelser alligevel)
  • Du kan ikke reklamere med navnene eller bruge dem i nogen som helst anden sammenhæng end som statistisk data
  • Du kan ikke bruge hverken billeder eller fx ansigter af spillerne

Advokat & partner
Edison Law Advokater

Fra Stenløse
Tilmeldt 15. Dec 08
Indlæg ialt: 449
Fra  VATO - Programmering & Design Skrevet kl. 18:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Kristian Holte, KLAR Advokater:

@ Simon: Det korte svar er, at du må formentlig må revidere dit koncept en smule, men at det ikke er nødvendigt at opgive det.

Din problemstilling har været aktuel i praksis flere gange. Jeg har kendskab til en konflikt (har tavshedspligt så kan ikke nævne navne) i fodboldens verden, som angår præcis det her. 

I den konflikt blev en tidligere sag om DR relevant. Håndboldspiller Foreningen prøvede engang at få nedlagt fogedforbud mod, at DR brugte spillernes navne i et online managerspil uden at spørge om lov først.

Fogedretten i Gladsaxe sagde: Det er ok at bruge navne uden at spørge om lov, men navne må ikke misbruges til reklame. Læs resumé her. Afgørelsen er ikke direkte bindende for andre domstole, men giver en god indikation af hvor vi står.

Hvad betyder det for dig:

  • Du kan bruge navnene i sig selv uden at spørge fx Spillerforeningen eller andre om lov (du må dog leve med risikoen for, at du kan risikere fjendtlige henvendelser alligevel)
  • Du kan ikke reklamere med navnene eller bruge dem i nogen som helst anden sammenhæng end som statistisk data
  • Du kan ikke bruge hverken billeder eller fx ansigter af spillerne

Hej Kristian.

Mange tak for dit gode svar!

Vil det sige, at jeg eksempelvis godt må bruge FC Barcelona's spillernavne i et managerspil eksempelvis, dog må jeg ikke skrive på et annoncebanner i stil med "Kom ind og se om du kan få fat i Lionel Messi til dit managerhold" f.eks. Eller på anden måde reklamere med spillernes navne?

Fra København
Tilmeldt 31. Jan 10
Indlæg ialt: 535
Fra  Edison Law Advokater Skrevet kl. 18:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, men husk, at hvad jeg siger gælder kun efter dansk lov. Så hvis du har tænkt dig at gå internationalt kan der meget gælde andre regler i hvert enkelt land.

Og så skal du også være opmærksom på klubnavne. Det er lige pludseligt varemærker, vi taler om. Det betyder formentlig, at du i hvert fald ikke kan bruge logoer uden at spørge om lov. Afgørelsen fra Gladsaxe har jeg ikke adgang til her så jeg kan ikke sige om den også handlede om klubnavnene. Formentlig ikke.

Men mit bud er - ud fra princippet i afgørelsen - at du kan bruge klubnavnene med samme begrænsninger som med spillernes navne. Og altså uden logoer.

Advokat & partner
Edison Law Advokater

Fra Stenløse
Tilmeldt 15. Dec 08
Indlæg ialt: 449
Fra  VATO - Programmering & Design Skrevet kl. 19:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Kristian Holte, KLAR Advokater:

Ja, men husk, at hvad jeg siger gælder kun efter dansk lov. Så hvis du har tænkt dig at gå internationalt kan der meget gælde andre regler i hvert enkelt land.

Og så skal du også være opmærksom på klubnavne. Det er lige pludseligt varemærker, vi taler om. Det betyder formentlig, at du i hvert fald ikke kan bruge logoer uden at spørge om lov. Afgørelsen fra Gladsaxe har jeg ikke adgang til her så jeg kan ikke sige om den også handlede om klubnavnene. Formentlig ikke.

Men mit bud er - ud fra princippet i afgørelsen - at du kan bruge klubnavnene med samme begrænsninger som med spillernes navne. Og altså uden logoer.

Okay, endnu engang tak. Jeg tror at jeg holder mig til fiktive spillernavne.

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 19:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Microsoft laver et fodboldspil til Xbox, som vist hedder Pro soccer, hvis jeg husker rigtig, og de må IKKE benytte spillernavnene, da det er EA sport, som har rettighederne til disse...

Så jeg tror ik, at du bare må benytte navnene, hvis du tjener penge på spillet...

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 25. Jan 11
Indlæg ialt: 54
Skrevet kl. 19:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej, jeg ville godt nok også anbefale dig ikke at gøre det, uden at have clearet det med de forskellige klubber, agenter osv.

Vores advokat er agent for flere spillere i superligaen, og det er ikke så lidt der skal til, før man må "hægte sig på dem" - uanset hvor ubetydeligt det virker i det store billede. Vi forsøgte at udnytte vores "beslægtethed" via advokaten til nogle småting da vi lavede sportsportal, men niksen biksen...at betale ved kasse ét!

Og - et eller andet sted, så er det jo også forståeligt nok. Sponsorerne betaler millioner (og i udlandet milliarder) for at få spillere og klubber til at være ambassadør for deres brands...så hvorfor skulle nogen andre kunne få profilværdien gratis?

I øvrigt spændende med dit spil:-) Held og lykke med det.

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)