Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spørgsmål angående (masse) produktion af tekst og indbyrdes "link netværk" på mange domæner

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Apr 08
Indlæg ialt: 54
Skrevet kl. 10:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Jeg bomber med spørgsmål for tiden, jeg ved det.

Dette spørgsmål går på en konkret erfaring, jeg har "oplevet" med en af vores væsentlige konkurrenter (inden for poker), og jeg ønsker af flere forskellige årsager ikke "angive" hvem det konkret drejer sig om.

I korte træk, så har denne konkurrent udvalgt sig et par hovedsider som han uden tvivl ønsker at bygge op via en række øvrige sider (vi taler nok 20 + sider, der har PR 0 - 5) som han kontinuerligt lægger det jeg vil betegne som "kvalitets skralde-indhold" op på.

Det der skrives er med andre ord ikke helt hen i skoven, men det er absolut heller ikke "kvalitets indhold" i gængs forstand.

Nu er det vigtigt at skrive sig bag øret, at der er tale om en kæmpe tekstproduktion, da de mange sider opdateres jævnligt, og hver tekst er vel på 20 - 40 linjer. Man må således formode at arbejdet kan betale sig, til trods for en stor arbejdsbyrde (ellers gjorde han det jo ikke). 

En anden ting, der er ganske interessant, er, at ingen af de pågældende domæner hedder noget der har med spil at gøre. Et rent "opfundet" domæne fra min hånd kunne være noget i retning af Granitkompagniet.dk som der således skrives flittigt om online poker på. Disse sider med mærksværdige navne har han så 20 + af.

En tredje ting der gør sig gældende er, at der synes at være et system i deres interne "linkeri" (som jeg dog ikke har brugt nok tid på at finde frem til), der - stik imod min umiddelbare tanke - ikke blot linker med stærke ankertekster til hovedsiderne, men også linker internt mellem "undersåtterne."  

Sidst kan jeg nævne, at siderne synes at tage form som "en forside, hvor der kontinuerligt proppes nyt indhold ind i toppen." Det ny indhold sender således ældre tekster ned ad siden, til rækken brydes af en underside, hvor de ældre tekster ligger.  Hver tekst har - i langt, langt de fleste tilfælde - 2 links til to forskellige andre sider i hans netværk.

Det kan meget vel være, at dette spørgsmål er for bredt favnende, og at det desuden er svært at sige noget om , uden at kunne se på de pågældende sider. Jeg synes dog ikke det er i orden at udstille en tredjepart i en sammenhæng som denne, og har derfor ikke muligheden for at komme med illustrerende eksempler.

Når jeg forholder mig til SEO, så forsøger jeg altid at stille mig selv spørgsmålet "ville dette gavne mine besøgende / nettet i sin helhed (for nu at blive lidt filosofisk på et lidt større niveau)?"

Hvad angår omtalte konkurrent er der ingen tvivl om, at han har (stor) gavn af sin teknik på den korte bane - han klarer sig simpelthen skide godt, for at sige det som det er.

Men jeg er dog meget i tvivl om hvorvidt denne teknik, der vel kan koges ned til:

"skriv en masse indhold uden egentlig sammenhæng - både hvad angår teksterne imellem og i forhold til domænets overordnede navn og link som en gal internt i et lokalt link netværk"

holder når Google "biver klogere."

For at sige det som jeg ser det, er Google bestemt ikke særlig "intelligent" på nuværende stadie (alt andet ville også være mærkeligt med så kort tid på bagen, og der er desuden tale om en maskine og flere hundrede sprog), og deraf skyldes en række af de "smuthuller," man kan benytte i dag Googles begrænsninger, fremfor at "nogen" har siddet i den anden ende og tænkt (i dette tilfælde) "lad os belønne folk der sender store mængder ligegyldig tekst ud på en masse sider."

Kort sagt mener jeg der er tale om en teknik der ikke gavner nogen anden end den pågældende forretningsmand her og nu. Forstå mig ret - jeg har ikke ondt i røven, og jeg kommer helelr ikke til at kopiere dette koncept, om jeg en dag skulle forstå det ... jeg forholder mig så objektivt jeg kan til den værdi der skabes ved den pågældende fremgangsmåde.

At fatte mig i korthed har aldrig været min stærke side.

Fra Tinglev
Tilmeldt 30. Dec 10
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 10:29
Hvor mange stjerner giver du? :

ok, kan godt forstå dit undrende indlæg, men hvori ligger dit spørgsmål?

Tilmeldt 16. Apr 08
Indlæg ialt: 54
Skrevet kl. 10:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Haha, du har ret.

Jamen, jeg tror egentlig at mit spørgsmål går på "Hvad mener I om denne fremgangsmetode"

og ikke mindst

"Er det en metode I kender til - i denne eller andre afskygninger?"

Jeg går ud fra at metoden den kan udføres i mange forskellige afskygninger (hvor kun specifikke eksperimenter kan give svaret på hvad der virker bedst), men det der er interessant for mig i denne sammenhæng, er hvordan Google ser på sider og links, der åbenlyst er forbundet i et "interesse fællesskab"?  

Klart, siderne kan lægges på forskellige servere osv., men come on - der er jo ikke tale om "anbefalinger" (i form af links) med en særlig stor troværdighed når man begynder at se mønsteret i det.

Vi har før overvejet at oprette en blog eller to (vi arbejder indenfor forskellige typer online spil), men har været i tvivl om hvorvidt det er tiden værd at skrive indhold som ikke publiceres på hovedsiden. Ja, indgående links er værdifulde, men ser google ikke hurtigt, at de to sider med stor sandsynlighed har interesse fællesskab, forskellige servere (og andre finurligheder) eller ej?

Svaret på sidstnævnte spørgsmål er ganske givet nej, men hvad med om 1 år. Hvad med om 2?  

Tilmeldt 21. Dec 10
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 10:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Nicolai vær du ikke i tvivl om, at hvis personen gør noget forkert så vil han eller hun også blive straffet af Google på et senere tidspunkt. Hvis ikke, så er det vel bare at du gør ham tricket efter for at kunne følge med i konkurrencen, men jeg ville dog personligt vente og se hvordan at Google vælger at reagerer. Du kan holde øje med hans pagerank som er det første der vil blive påvirket hvis han gør noget forkert. 

 

Tilmeldt 16. Apr 08
Indlæg ialt: 54
Skrevet kl. 19:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Domainbroker,

Tak for dit svar. Jeg er helt med på, at såfremt han laver noget "skidt," så vil han også - før eller siden - blive straffet for det, ingen tvivl om det. Spørgsmålet er for mig at se hvor langt de kloge (deriblandt ganske givet dig) mener Google er kommet i forhold til at gennemskue den slags (?).

Og nu vi har gang med de kloge, så kunne man også stille spørgsmålet - er den beskrevne teknik én I selv, under de rette omstændigheder, kunne finde p åat anlægge?

Umiddelbart skal man også huske på at det er rigtige mennesker der læser ens tekster derude, og man kan vel hævde at såfremt at man er en tilstrækkelig god skribent, og formår at "tilsløre" hvad det egentlig er man har gang i, så er det vel "godt nok."

Well, håber på lidt flere indspark, men har fuld forståelse for hvis mit indlæg er en for stor omgang sådan lige at forholde sig til :-)

God aften ... 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)