Hej Aminoer, Jeg bomber med spørgsmål for tiden, jeg ved det. Dette spørgsmål går på en konkret erfaring, jeg har "oplevet" med en af vores væsentlige konkurrenter (inden for poker), og jeg ønsker af flere forskellige årsager ikke "angive" hvem det konkret drejer sig om. I korte træk, så har denne konkurrent udvalgt sig et par hovedsider som han uden tvivl ønsker at bygge op via en række øvrige sider (vi taler nok 20 + sider, der har PR 0 - 5) som han kontinuerligt lægger det jeg vil betegne som "kvalitets skralde-indhold" op på. Det der skrives er med andre ord ikke helt hen i skoven, men det er absolut heller ikke "kvalitets indhold" i gængs forstand. Nu er det vigtigt at skrive sig bag øret, at der er tale om en kæmpe tekstproduktion, da de mange sider opdateres jævnligt, og hver tekst er vel på 20 - 40 linjer. Man må således formode at arbejdet kan betale sig, til trods for en stor arbejdsbyrde (ellers gjorde han det jo ikke). En anden ting, der er ganske interessant, er, at ingen af de pågældende domæner hedder noget der har med spil at gøre. Et rent "opfundet" domæne fra min hånd kunne være noget i retning af Granitkompagniet.dk som der således skrives flittigt om online poker på. Disse sider med mærksværdige navne har han så 20 + af. En tredje ting der gør sig gældende er, at der synes at være et system i deres interne "linkeri" (som jeg dog ikke har brugt nok tid på at finde frem til), der - stik imod min umiddelbare tanke - ikke blot linker med stærke ankertekster til hovedsiderne, men også linker internt mellem "undersåtterne." Sidst kan jeg nævne, at siderne synes at tage form som "en forside, hvor der kontinuerligt proppes nyt indhold ind i toppen." Det ny indhold sender således ældre tekster ned ad siden, til rækken brydes af en underside, hvor de ældre tekster ligger. Hver tekst har - i langt, langt de fleste tilfælde - 2 links til to forskellige andre sider i hans netværk. Det kan meget vel være, at dette spørgsmål er for bredt favnende, og at det desuden er svært at sige noget om , uden at kunne se på de pågældende sider. Jeg synes dog ikke det er i orden at udstille en tredjepart i en sammenhæng som denne, og har derfor ikke muligheden for at komme med illustrerende eksempler. Når jeg forholder mig til SEO, så forsøger jeg altid at stille mig selv spørgsmålet "ville dette gavne mine besøgende / nettet i sin helhed (for nu at blive lidt filosofisk på et lidt større niveau)?" Hvad angår omtalte konkurrent er der ingen tvivl om, at han har (stor) gavn af sin teknik på den korte bane - han klarer sig simpelthen skide godt, for at sige det som det er. Men jeg er dog meget i tvivl om hvorvidt denne teknik, der vel kan koges ned til: "skriv en masse indhold uden egentlig sammenhæng - både hvad angår teksterne imellem og i forhold til domænets overordnede navn og link som en gal internt i et lokalt link netværk" holder når Google "biver klogere." For at sige det som jeg ser det, er Google bestemt ikke særlig "intelligent" på nuværende stadie (alt andet ville også være mærkeligt med så kort tid på bagen, og der er desuden tale om en maskine og flere hundrede sprog), og deraf skyldes en række af de "smuthuller," man kan benytte i dag Googles begrænsninger, fremfor at "nogen" har siddet i den anden ende og tænkt (i dette tilfælde) "lad os belønne folk der sender store mængder ligegyldig tekst ud på en masse sider." Kort sagt mener jeg der er tale om en teknik der ikke gavner nogen anden end den pågældende forretningsmand her og nu. Forstå mig ret - jeg har ikke ondt i røven, og jeg kommer helelr ikke til at kopiere dette koncept, om jeg en dag skulle forstå det ... jeg forholder mig så objektivt jeg kan til den værdi der skabes ved den pågældende fremgangsmåde. At fatte mig i korthed har aldrig været min stærke side. |
ok, kan godt forstå dit undrende indlæg, men hvori ligger dit spørgsmål?