Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fra fast månedsløn til månedlig fakturering med enkeltmandsfirma

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Mar 11
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 22:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg er lidt på bar bund ang. overstående. Lad mig uddybe:

Jeg sidder i fast job nu med fast månedsløn. Jeg er blevet tilbudt at gå fuld tid for en anden. Men her skal jeg fakturere "lønnen" (+moms) fra mit enkeltmandsfirma hver måned i stedet.

På mit nuværende job har jeg: 

  • Pension på 4%/2%
  • Feriepenge 
  • Betalt telefon og internet

Jeg vil stadig få betalt internet og TV. Men jeg er meget i tvivl om hvor meget "ekstra" jeg skal stige - hvis jeg overhovedet behøver en stigning - for at få det samme som jeg gør nu.

Det ved at fakturere har jeg fået at vide jeg ikke skal betale AM bidrag. Er det rigtigt?

Nogen siger også det ligefrem kan betale sig at lave et ApS i stedet for?

Er der nogen der kan guide mig i den rigtige retning og evt. give nogle tal/regnestykker/eksempler på hvordan jeg skal gribe det hele an?

På forhånd tak :)

Fra Faxe
Tilmeldt 23. Mar 06
Indlæg ialt: 1418
Fra  Avalance Entertainment & Dansk Party Service Skrevet kl. 23:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvis konstruktionen er som du beskriver, så er den sandsynligvis ulovlig og vil med stor sandsynlighed blive underkendt af Skat. (fordi du reelt har din hovedindtægt ved én fast arbejdsgiver)

Bortset fra det, skal du jo tænke på at du mister alle dine rettigheder som du normalt har som lønmodtager i form af opsigelsesvarsel, løn under sygdom etc. (medmindre dette beskrives i en kontrakt)
Desuden vil du formodentlig få brug for juridisk bistand, revisorhjælp, forsikringer mv. Dette skal du tage højde for, så din indtægt vil skulle være en del højere end din løn.
Ofte hører jeg at folk regner med, at en medarbejder koster 40-50% mere end den reelle løn.

Et skøn vil være, at du skal lægge mindst 25 % oveni den løn du reelt vil have.

Fra Faxe
Tilmeldt 23. Mar 06
Indlæg ialt: 1418
Fra  Avalance Entertainment & Dansk Party Service Skrevet kl. 23:14
Hvor mange stjerner giver du? :

PS. du skal stadig betale AM bidrag, normalt sammen med din á conto skat hvis det er et enkeltmandsfirma.

Fra Hadsten
Tilmeldt 15. Mar 08
Indlæg ialt: 462
Fra  Vesterskov Bogføring Skrevet kl. 10:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Er enig med Allan. Med kun én kunde, kan du hurtigt få problemer.

Hvis du laver det som enkeltmandsfirma (underforstået at det bliver kendt lovligt) skal du betale AMB af virksomhedens overskud før renter, og laver du det som ApS skal du betale AMB af den løn du trækker ud.

Du bør lægge 40-50% oveni til feriepenge, pension og meget mere. Nogle siger de kan gøre det for mindre, og nogle beregninger viser også kun 35% mens andre siger 50%. Det afhænger af en del konkrete ting.

mvh
Michael

Tilmeldt 20. Jul 08
Indlæg ialt: 225
Skrevet kl. 11:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Problemet er vel først og fremmest arbejdsgiverens? Sådan var det i hvert fald i gamle dage, hvor arbejdsgiveren risikerede at blive afkrævet a-skat af de beløb, som han havde udbetalt til dig, hvis du ikke betalte b-skat af pengene. Så dengang var risikoen arbejdsgiverens, hvis Skat betragtede dig som lønmodtager.

Beskyt dig og din familie mod jordstråler, elektrosmog og radon - se hvordan på www.basishelse.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Gongra:

Problemet er vel først og fremmest arbejdsgiverens? Sådan var det i hvert fald i gamle dage, hvor arbejdsgiveren risikerede at blive afkrævet a-skat af de beløb, som han havde udbetalt til dig, hvis du ikke betalte b-skat af pengene. Så dengang var risikoen arbejdsgiverens, hvis Skat betragtede dig som lønmodtager.

Sådan er det vel stadig? Hvad er konsekvensen, hvis SKAT efter første år underkender måden det er strikket sammen på, og vurderer at der er tale om et ansættelsesforhold? Der er jo svaret skat, moms osv. af indtægten (hvis alt forløber som det skal), så økonomisk er der vel ingen konsekvenser - arbejdsgiver kan så få nogle konsekvenser i form af manglende betaling til pension, feriepenge osv.

MVH

Thomas

Tilmeldt 24. Feb 07
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 21:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har et spørgsmål der lægger sig i forlængelse af denne tråd.

 

Jeg står selv i en situation hvor jeg muligvis overgår fra funktionæransat til konsulent i eget ApS.

Til dette er jeg i tvivl om to ting.

Hvordan bør jeg beregne min løn hvis jeg skal sammenligne med min gamle løn som funktionær?

Grundløn + arbejdsgiverbetalt pension + Ferie Fridage + Ferie = beløb jeg bør fakturere pr måned(forudsat at beløbet skal tilsvare min grundløn som funktionær)

Spørgsmål to er dog: Jeg skal jeg også betale moms så bliver den pris jeg bør fakturere reelt set være lig ovenstående beregning + 25%? Eftersom jeg skal leve af konsulentydelser bliver det begrænset hvor mange indkøb jeg har til at modregne momsen i.

Håber der er en venlig sjæl der har lidt viden herom og kan give mig svar herpå.

 

-Lucas

Fra Hadsten
Tilmeldt 15. Mar 08
Indlæg ialt: 462
Fra  Vesterskov Bogføring Skrevet kl. 21:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Lucas:

Grundløn + arbejdsgiverbetalt pension + Ferie Fridage + Ferie = beløb jeg bør fakturere pr måned(forudsat at beløbet skal tilsvare min grundløn som funktionær)

Samt sygedage og andre sociale omkostninger, kursusomkostninger og meget mere.

Du finder din nuværende timeløn ved at sige månedsløn / 4,3 (gns. uger pr. måned) / 37 (timer pr. uge. Hertil skal du så lægge 40-50% til dækning af pension, ferie og alle de andre ting. Så har du din kostpris. Om du så vil lægge lidt oven i til risikotillæg er jo op til selv.

Dertil skal du jo så lægge moms, da jeg kan forstå at du er/vil blive momsregistreret.

mvh
Michael

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46441
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal også være klar over, at ud over, at skat ikke vil se dig som firma hvis du kun har en kunde og denne bestemmer over din tid, så vil din fagforening sikkert heller ikke acceptere at du har haft fuld tid som ansat under den tid du har faktureret din arbejdstid, selv om du aldrig så meget fakturerer 166 timer om måneden.

De vil sige du er selvstændig med CVR og nu skal du optjene ny ancienitet som selvstændig. Har du optjent de 12 mdr - sker der ikke noget ved det i første omgang, men mangler du f.eks 1 eller 2 måneder i de 12 mdr for at have ancienitet til dagpenge, skal du ikke regne med at kunne lægge de 1 eller 2 måneder til din anciennitet som ansat og derved have 12 mdr - Kringlet, men ved det fra en sag jeg har kørt tidligere

Check med fagforeningen hvordan du står hvis du nu fakturerer fra et firma og ikke er almindelig arbejdstager.

Generelt advarer jeg - det er et trik for at undgå anciennitet til opsigelse og lignende, og kun i meget specielle situationer er der fornuft i, at fakturere sin "løn"

Hvad du skal lægge på i % er en anden sag, for du kan jo stå i en situation hvor det er arbejdsløs, eller gør som de kræver - hvor grimt det end er. Der kan du nok ikke lægge mere på - end de omk de har til feriepenge - pension og ATP

Risikoen er i hovedsagens skattemæssigt arbejdsgivers, hvis du bare opgiver som honorar og betaler din a skat og AM bidraget - og forskudregistrer for at være sikker.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)