Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Gode råd, når du vil registrere et varemærke

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Laurbjerg
Tilmeldt 16. Dec 12
Indlæg ialt: 31
Fra  Tropa Skrevet kl. 23:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Gode råd, når du vil registrere et varemærke

Et varemærke er et særligt kendetegn for en vare, service eller virksomhed. Et varemærke skal kunne gengives grafisk og man skelner mellem ordvaremærker og figurvaremærker eller kombinationer af disse.

En varemærkeregistrering knytte sig til et land (f.eks. USA) eller en region (f.eks. EU) og man får en varemærkerettighed ved at indsende en ansøgning til landets eller regionens varemærkemyndighed (i Danmark er det Patent- og Varemærkestyrelsen).

Når du har etableret en varemærkerettighed har du ret til at forbyde andre, at anvende et identisk eller forveksleligt varemærke erhvervsmæssigt. Du skal dog være opmærksom på, at beskyttelsen knytter sig til bestemte vareklasser (f.eks. møbler eller smykker) og at det derfor vil være muligt, at andre får ret til at benytte et lignede varemærke inden for andre vareklasser. I takt med at et varemærke bliver mere og mere kendt eller indarbejdet, vokser varemærkets beskyttelsesgrad.

Hvis man indsender en ansøgning om en varemærkeregistrering i Danmark, opnår man alene beskyttelse i Danmark.

Hvis man ønsker at få registreret et varemærke i lande uden for Danmark, er det muligt at opnå et EU-varemærke gennem EF-varemærkesystemet, som muliggør, at man kan søge sit varemærke beskyttet i hele EU på én gang med en ansøgning.

Der findes ligeledes, den såkaldte Madrid-protokol, der giver mulighed for at beskytte et varemærke i en række lande på baggrund af en enkelt ansøgning.  

Der er en række elementer, man skal overveje i forbindelse med valget af den varemærkestrategi, man ønsker at følge.

I Danmark kan man ud over at etablere en varemærkerettighed ligeledes opnå en uregistreret varemærkerettighed blot ved at tage varemærket i brug erhvervsmæssigt. Registrering af et dansk varemærke gælder i 10 år, herefter skal varemærket fornys og denne procedure kan gentages, så længe man har lyst. Hvis man ikke har taget sit varemærke i brug inden fem år efter registreringen af varemærket, kan man risikere at miste den etablerede ret, fordi man således ikke lever op til kravet om brugspligt, der går ud på at man skal dokumentere, at varemærket anvendes inden for de produkter og services, inden for hvilke varemærket er registreret.

Hvis du får registreret dit varemærke i USA, skal du være opmærksom på, at der er krav om dokumentation af ibrugtagning inden for et halvt år. Man kan dog, mod betaling af et gebyr, udskyde denne dokumentationspligt.

I visse lande er der endvidere krav om nationale fuldmægtigt, såfremt der kommer indsigelser mod registreringen. Et eksempel på et sådant land er Kina. En national fuldmægtig skal ofte have en relativ høj betaling for at håndtere en varemærkesag, herunder for at sende information til og fra varemærkemyndigheden. Derfor skal man være opmærksom på, at omkostninger i en varemærkesag kan vokse voldsomt, hvis der kommer indsigelser mod registreringen fra myndighederne eller fra tredje mand.

 

Niels Uth

Patentrådgiver, cand.scient., ph.d.

T. 24 43 82 02

nu@tropa.dk

www.tropa.dk

Fra Holbæk
Tilmeldt 2. Nov 06
Indlæg ialt: 50
Skrevet kl. 17:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Niels, Du skriver at man kan opnå rettigheder i Danmark ved at tage det i brug. Har en konkret sag hvor jeg har brugt et website i 2 år og nu kommer et tysk firma  og hævder at de har EU varemærkebeskyttet navnet. Hilsen Per

Fra Laurbjerg
Tilmeldt 16. Dec 12
Indlæg ialt: 31
Fra  Tropa Skrevet kl. 20:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Per

Tak for din forespørgsel. Hvis du kan dokumentere, at du har anvendt dit (uregistrerede) varemærke gennem de sidste to år, har du et godt argument mod det tyske firma.

Hvis du sender mig en beskrivelse af varemærket, kan jeg undersøge, hvornår det tyske firma indsendte deres EU-varemærkeansøgning. Hvis det tyske firma har indleveret ansøgningen senere end det tidspunkt, hvor du tog dit varemærke i brug, har du en god sag. I så fald vil det være en mulighed at kontakte firmaet og informere dem om, at din ibrugtagning af varemærket ligger forud for deres registrering.

Hvis det tyske firma derimod, har registreret deres varemærke før dig, er der risiko for, at du potentielt krænker deres varemærke.

Jeg ser frem til at høre fra dig.

 

Niels Uth

nu@tropa.dk · www.tropa.dk

Tilmeldt 21. Jun 16
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 21:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Niels

Jeg er smykkedesigner med egen virksomhed. 

Jeg står i en situation, hvor en anden smykkedesigner mener at jeg krænker hendes registrerede varemærke, som i dette tilfælde er en ganske enkel grafisk geometrisk form. Vores logoer er ikke ens, selvom der er visse ligheder. vores generelle visuelle udtryk og identitet ligger tilmed ret langt fra hinanden, og jeg mener derfor ikke, at der kan være tale om en krænkelse eller en forvekslingsrisiko mellem vores to smykkemærker. Hun kræver nu 13.500 kr + total tilbagetrækning af mit logo samt alle emballagevarer og papirvarer, hvor mit logo er påtrykt. Det er altså en større omgang!

Mit spørgsmål går på, om ikke der er nogle skrevne retningslinier for, hvornår et varemærke krænkes? Enhver kan med det blotte øje se, at de to ikke er ens. Men vil det altid blive en skønssag i sidste ende?

Jeg håber jo på en form for forlig, men jeg kan nok ikke komme helt smertefrit ud af den her, selvom jeg jo på ingen måde mener, at jeg har gjort noget forkert!

Hvad siger du?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)