Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvilket CMS system

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)
Fra Århus
Tilmeldt 23. Jun 09
Indlæg ialt: 32
Fra  FusionDynamics Skrevet kl. 14:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej :-)

 

Om Sharepoint dømmes ude eller ej, bør baseres på bl.a. behovet for datamængder der gemmes i fx Sharepoint, samt hvor mange brugere, der skal kunne tilgå løsningen (performance behov m.m.).

Jeg mener absolut, at Sharepoint er et realistisk alternativ. Især hvis I kigger p åSharepoint Foundation, som er gratis ved brug af SQL Express (hvis allerede har en SQL-server er der ikke noget issue). SharePoint Foundation indeholder utrolig mange ting, som selvfølgelig også er i fuldblods-versionen. Men jeg ville bestemt undersøge dette. Jeg er selv i disse dage ved at lave nogle mindre løsninger, hvor der gøres brug af data fra Navision.

Så alt afhængigt af, hvad løsningen skal håndtere for Jer, kan Sharepoint Foundation bestemt være et alternativ.

Venligst
Søren 

Fra København
Tilmeldt 22. Jan 09
Indlæg ialt: 1760
Fra  Buehøjgård Møbler Skrevet kl. 04:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Søren Alexandersen:
Især hvis I kigger p åSharepoint Foundation, som er gratis ved brug af SQL Express

Men kræver det ikke som minimum en Microsoft Windows Server licens med tilhørende CAL's ? (som så hurtig løber op i pris afhængig af antallet af Clients...

Fra Århus
Tilmeldt 23. Jun 09
Indlæg ialt: 32
Fra  FusionDynamics Skrevet kl. 08:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, det er rigtigt. Det skal naturligvis ligge på en server. Men det gælder jo også for flere af de andre CMS-systemer mht. licens. 

Fra København
Tilmeldt 22. Jan 09
Indlæg ialt: 1760
Fra  Buehøjgård Møbler Skrevet kl. 17:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Søren Alexandersen:
Ja, det er rigtigt. Det skal naturligvis ligge på en server. Men det gælder jo også for flere af de andre CMS-systemer mht. licens. 

Ja bortset fra at den licens der kan anvendes er anderledes. Nu kender jeg ikke til om Microsoft har lavet undtagelser med den Sharepoint edition du nævner, det hele afhænger af hvordan og hvad dine clients logger på til.

I et cms-system som hostes via en IIS og web, har typisk sit eget login system, og kræver derfor kun 1 CAL (Client Access License) og man kan derved nøjes med den billigste udgave af windows server, nemlig windows web server.

Iøvrige udgaver af windows til dataudveksling eller andre services, logges på med en almindelig client access, og kræver derved en CAL licens pr. user, som det så fint beskrives her: "Microsoft require that all clients that connect to these server applications have a license to connect to and use the services of that software. These special purpose licenses come in the form of a Client Access License."

Mange med windows servere overholder ikke dette, da Microsoft reelt set ikke overvåger det. Men man er uanset underlagt disse licensregler, så kan man vælge at overholde dem eller ej. (hvilket jeg da naturligvis vil anbefale at man gør, og det gør en betragtelig forskel i prisen på server-løsningen).

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)