Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af tysk provision??

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. Mar 11
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 19:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Vi har udlejningsbåde som tyske charter bureauer udlejer for os. En privat tysker henvender sig til det tyske bureau, som sørger for udlejningen mod et beløb i provision.

Den private kunde betaler et depositum på 30% af det samlede lejebeløbet, Men før de bliver overført til vores konto beholder det tyske bureau 15% af det samlede lejebeløb.

Når den tyske kunde får overdraget båden, betaler han de sidste 70% af det samlede lejebeløb.

Vi påtager os valutakurstabet.

Hvordan bogføres de foskellige beløb? Er det med eller uden moms? tysk eller dansk?

Fra Hørsholm
Tilmeldt 19. Mar 11
Indlæg ialt: 36
Fra  Excelsis Skrevet kl. 20:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Hej.

Da jeg nødig vil give dårlige råd, har jeg fundet følgende link om reglerne for bådudlejning i erhvervsmæssig forstand http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=102511&vId=203611

Det må så være jeres egen afgørelse om i opfylder reglerne. Men der vil altid være dansk moms på salg til privat personer. Der er kun tale om et momsfrit salg når I handler med f.eks. en tysk virksomhed.

Håber det besvarer Jeres spørgsmål.

Med venlig hilsen

Anders

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hmm..det er da vist ikke helt rigtigt?

Hvordan kan der være dansk moms på en udlejning i tyskland?

 

MvH

Peter

Fra Hørsholm
Tilmeldt 19. Mar 11
Indlæg ialt: 36
Fra  Excelsis Skrevet kl. 20:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen Peter

Det jeg mener er, at hvis kunden står i Danmark og vil leje en båd, så gælder de danske momsregler uanset nationalitet. Men hvis der handles igennem et tysk selskab, er det det tyske selskabs ansvar at indregne tysk moms overfor kunden, og den danske virksomhed behøver ikke at indregne dansk moms, men skal til gengæld sende en liste til SKAT over momsfrit salg til udlandet.

Med venlig hilsen

Anders

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Og hvad har din henvisning til ligningsvejledingen med momsproblematikken at gøre?

 

MvH

Peter 

Fra Hørsholm
Tilmeldt 19. Mar 11
Indlæg ialt: 36
Fra  Excelsis Skrevet kl. 20:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay det var muligvis unødvendigt.

 

Med venlig hilsen

Anders

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja...fuldstændig.

I øvrigt er din konklusion på momsen ikke korrekt, idet dansk/tysk moms afhænger af,

hvor ydelsen udnyttes.

Er det i tyskland er det tysk moms........er det i DK dansk moms.

 

MvH

Peter

Fra Hørsholm
Tilmeldt 19. Mar 11
Indlæg ialt: 36
Fra  Excelsis Skrevet kl. 20:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Mit håb i denne debat, var såmen bare, at forsøge at hjælpe personen med spørgsmålet.

Med venlig hilsen

Anders

Fra Hørsholm
Tilmeldt 19. Mar 11
Indlæg ialt: 36
Fra  Excelsis Skrevet kl. 06:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej TJ

Jeg har fundet denne tekst fra SKATs hjemmeside http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1846091&vId=0 Den er lidt lang. Men det som har betydning for jer er her anført :

"Korttidsudlejning af transportmidler

Korttidsudlejning af transportmidler skal momses i det land, hvor kunden får transportmidlet stillet til rådighed. Stilles transportmidlet til kundens rådighed i Danmark skal der således betales dansk moms.

Der er tale om korttidsudlejning, når kunden lejer transportmidlet i en sammenhængende periode på højst 30 dage. For skibe er der tale om korttidsudlejning, hvis den sammenhængende periode er på højst 90 dage.

Fra 1. januar 2013 ændres reglerne for langtidsudlejning af transportmidler til privatpersoner, så der derefter skal opkræves dansk moms, når privatpersonen bor her i landet. I dag skal udlejer opkræve moms i det land, hvorfra han driver sin udlejningsvirksomhed.

Reglerne for langtidsudlejning af transportmidler til privatpersoner ændres dog allerede nu, hvis transportmidlet faktisk benyttes i Danmark, og udlejeren er etableret uden for EU."

Dvs. jeg mener at løsningen for Jer er, at afregne dansk moms overfor kunden for 85 % af beløbet (de 70% plus 15 %). Hvis I aldrig ser de sidste 15 %, så behøves I vel ikke opgøre dette, som et fjernsalg og derfor behøves I ikke opgøre provisionen overfor SKAT, inkl. Listeoplysninger osv. Det er sådan set et mellemværende mellem det tyske bureau og den tyske kunde.

Jeg er lidt usikker vedr. konklusionen. Måske Peter kan afgøre, hvorvidt I overhovedet behøver opgøre den tyske provision.

Med venlig hilsen

Anders

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej TJ

Spørgsmålet er ikke helt så enkelt om det er den ene eller den anden moms.

For det første skal det fastslås, hvem lejeren er kunde hos - og hvor.

Den tyske formidler kan rent faktisk godt være leverandør af ydelsen til kunden, så I momsmæssigt udlejer til formidleren som herefter udlejer til kunden. Det kan også være, at I skal anses som den endelige udlejer.

Det kommer an på jeres indbyrdes aftale - formidleren og jer.

Det næste der så skal fastslås er, hvor båden stilles til lejers rådighed og hvem der er lejere. Afhængigt af ovenstående kan den tyske formidler risikere at skulle momsregistreres i Danmark.

Summen af det hele er, at hvis I er usikre på den korrekte (og optimale) momsmæssige behandling, så bør I overveje at søge bistand hos en ekspert. Det kan jeg tillade mig at anbefale uden at blive beskyldt for nepotisme Big Smile - for jeg sælger ikke momskonsulentydelser.

Det er jo trods alt (hvis lejerne er private) ikke ligegyldigt, om I ender op med at afregne 25% dansk moms eller 19% tysk moms.

Sagt med lidt andre ord: Søg hjælp til at finde den korrekte momsmæssige behandling som jeres set-up er nu - og til at overveje at optimere det.

Er det, det svar du bad om? Nix ! - er det et godt svar ? Ja det mener jeg faktisk! Det jeg er ude på er at sikre jer mod at snyde jer selv for en eventuel momsbesparelse - og naturligvis ikke få håret i momspostkassen. 

Vh
Lars

 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)