Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

inkasso - er der nogle i kan anbefale

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Skodsborg
Tilmeldt 7. Mar 10
Indlæg ialt: 419
Skrevet kl. 17:49
Hvor mange stjerner giver du? :

 

Jeg har som privat person lånt en anden penge til en bil fordi vi skulle lave noget sammen.

det blev så alligevel ikke til noget - jeg har egentlig ikke noget på skrift ud over mails.

han vil gerne lave en afdrags ordning - det er også ok - jeg skal bare have nogle til at sørge for at de indrives og at jeg ikke mister min ret - er der nogle som kan anbefale et inkasso firma 

Tilmeldt 20. Feb 09
Indlæg ialt: 392
Fra  Danish Law Skrevet kl. 10:44
Hvor mange stjerner giver du? :

toogtoerfem:

 

Jeg har som privat person lånt en anden penge til en bil fordi vi skulle lave noget sammen.

det blev så alligevel ikke til noget - jeg har egentlig ikke noget på skrift ud over mails.

han vil gerne lave en afdrags ordning - det er også ok - jeg skal bare have nogle til at sørge for at de indrives og at jeg ikke mister min ret - er der nogle som kan anbefale et inkasso firma

Inkassators opgaver er at inkassere kreditors tilgodehavende hos debitor. Den opgave har du jo ikke brug for hjælp til, når / hvis debitor overholder en afdragsordning.

Hvis du gerne vil sikre dig et bevis for din debitors erkendelse af gældens eksistens, kan I indgå et frivilligt forlig.

Det er såmænd bare en aftale. Det specielle ved den aftale er, at den giver mulighed for at gå direkte i fogedretten, hvis den ikke overholdes. Det kan man ikke uden en aftale eller et andet grundlag, som fx kan være en dom afsagt efter en lang og dyr retssag.

Prøv at google lidt på frivilligt forlig og gældsbrev. Der er rigtigt mange ting, som man kan skrive ind i sådant et, hvis man har brug for det.

Den praktiske forskel er, at man bruger gældsbreve, når man opretter ny gæld, og man bruger  frivillige forlig, når man vedgår gammel gæld.

De vigigste elementer er:

Parternes identitet (Hvis der ikke er styr på det, kan det jo være lige meget)

Debitors skyldserkendelse (det er formålet med at oprette et frivilligt forlig)

Beløb

Forrentning

Misligholdelse

Tvangsfuldbyrdelsesklausul (aftalen om at gå direkte i fogedretten ved misligholdelse)

 

§1. Debitor erkender herved at være xx kr. skyldig til kreditor.

§2. Gælden forrentes ...  (hvad I nu aftaler eller slet ikke)

§3. Gælden afvikles (hvad I nu aftaler)

§4. Nærværende frivillige forlig skal anses for misligholdt, såfremt ... (hvad I nu aftaler, typisk aftaler man, at gælden er  forfalden til betaling på een gang, når debitor er mere end 4 dage bagud, når debitor flytter væk fra andedammen, ved debitors død eller kreditorforfølgning)

§4. Ved misligholdelse kan nærværende tjene som grundlag for tvangsfuldbyrdelse, jf. RPL §478, stk. 1, nr. 4.  (Eller bare: Nærværende kan fuldbyrdes i fogedretten.)

 

 

 

 

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 11:07
Hvor mange stjerner giver du? :

  Vi plejer at lade vores advokat's inkassoafdeling styre sådan en afdragsordning.
Hvis kunden melder rent ud at vedkommende ikke kan betale det skyldige beløb med det samme, men ønsker at betale det i afdrage, så styrer advokaten sagen.
Det er simpelthen fordi at ca. halvdelen af dem som ønsker en afdragsordning alligevel viser sig at give problemer - enten så betaler de slet ikke noget, eller også betaler de et eller to afdrag og så udebliver resten. Og så er det jo rart at advokaten allerede er ind over sagen.

Men jeg ved at der er en del af inkassobureauerne (prøv at google dem) også tilbyder at håndtere afdragsordninger hvor du eller skyldneren så betaler omkostningerne ved dette.

/Jesper

Tilmeldt 20. Feb 09
Indlæg ialt: 392
Fra  Danish Law Skrevet kl. 12:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper Norbøll:

Hvis kunden melder rent ud at vedkommende ikke kan betale det skyldige beløb med det samme, men ønsker at betale det i afdrage, så styrer advokaten sagen.

I bør være opmærksomme på at undgå at havne i en dum situation, hvor I tager et krav til inkasso uden at opfylde betingelsen i Rentelovens §9a om, at omkostningerne skal være rimelige og relevante.

Det risikerer I at en dommer vil synes, at I gør, når debitor klart melder ud, at debitor ønsker at afdrage. Så er der jo ikke en opgave for inkassator bortset fra administration, og man har ikke ret til inkassoomkostninger for "inkassoarbejde" der  kun omfatter administration af afdragsordning.

Faren ved at opkræve ulovlige gebyrer og omkostninger er, at man udsætter sig for kontrainkasso. Debitor kan sagsøge kreditor med det formål at få dom for, at inkassosalæret ikke skyldes, og få medhold og blive tilkendt sagsomkostninger. Det kan kan hurtigt gøre mindre sager urentable eller decideret underskudsgivende.

 

 

 

Fra Skodsborg
Tilmeldt 7. Mar 10
Indlæg ialt: 419
Skrevet kl. 12:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej tak for begge forslag - giver besked om hvad jeg finder ud af.

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 13:10
Hvor mange stjerner giver du? :

  Den er jeg helt med på. Men jeg går stærkt ud fra at vores advokathus har styr på procedurerne. Det var også dem der oprindeligt foreslog at de tog sig af dette, så vi kunne koncentrere os om det vi er gode til Geeked.

/Jesper

Tilmeldt 20. Feb 09
Indlæg ialt: 392
Fra  Danish Law Skrevet kl. 14:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper Norbøll:

 Men jeg går stærkt ud fra at vores advokathus har styr på procedurerne. 

Det kan være farligt. Man skal jo huske på, at en af en advokats ydelser er det skræmmende og brevpapir og afsenderens postulerede autoritet.

 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)