Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af faktura - og hvad så når den betales?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har fået så god hjælp herinde at jeg lidt skammer mig, men:

Jeg har nu bogført en faktura på 150.000 kr og gjort det ved at kreditere 150.000 kr varesalg (e.l.) og debitere tilgodhavender det samme. Sådan hedder de to konti i Winfinans som jeg tester

Må jeg først høre - hvis jeg gør sådan og ikke bruger fakturamodul, er det så blot at debitere banken beløbet ved betaling og kreditere tilgodehavende kontoen - så burde det jo passe?

 

Jeg tester nu sideløbende summasumarum - og her har jeg gjort det samme, debet tilgodehavende 56000 og kredit varsalg

Den er mere kompliceret - avanceret. For at debitere tilgodehavendekontoen, skal jeg oprette en debitor og en faktura så vidt jeg kan se. Det har jeg gjort, og det blev OK debet tilgodehavende 56000 og kredit varesalg - men her kan jeg ikke greje hvordan jeg gør når den bliver betalt.

Jeg kan se fakturaen i summasummarum står med en forfaldsdato (som jeg har valgt), men kan ikke se hvordan jeg, som jeg tror man kan - blot kan markere den solgt, for jeg har angivet at ved betaling skal banken debeteres beløbet - men hvordan får jeg i summasumarum en faktura markeret betalt og hvis det ikke er metoden, hvordan så, skal jeg manuelt gøre som i winfinans beskrevet, -men så står der jo en ubetalt faktura til evig tid?

Håber ikke jeg spørger for kringlet - og tusind tak for hjælp

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 22:15
Hvor mange stjerner giver du? :

SummaSummarum: Når fakturaen bliver betalt, går du ind i kassekladden. I kolonnen "Faktura" i højre side af kassekladden vælger du den faktura, der er blevet betalt ud fra listen over ubetalte fakturaer. Så vælger du afstemningskonto Bank (hvis pengene er gået ind i banken) og tjekker, at du har den korrekte dato på. Derefter bogfører du (tryk på F7), og så er fakturaen registreret som betalt. Din konto 56100 er gået i 0 og pengene står på bankkontoen. Præcis som virkeligheden.

Dbh
Anette Sand
http://anettesand.dk

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:37
Hvor mange stjerner giver du? :

helt logisk tak. Det somforvirrede var, at jeg ikke kunne se den bogførte faktura i nogen kasseklade, men i virkeligheden skal man jo bare lade kassekladerne slette sig når man har borført, og det er jo i en ny kasseklade - ny linje med fremkalder faktura og konterer i bank.

Bare lidt besværligt at jeg ikke synes at kunne se egentlig regnskab og let følge det jeg laver men kun tal i kontoplan

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:01
Hvor mange stjerner giver du? :
cookie2000:
Bare lidt besværligt at jeg ikke synes at kunne se egentlig regnskab og let følge det jeg laver men kun tal i kontoplan
vh
Hups det kan man jo, jeg gik i filer - åben årsregnskab - men skulle i rapporter og regnskab så er det jo super overskueligt. Tror jeg begynder at synes bedre om summasumarum end winfinans, men kører dobbelt lidt endnu

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 05:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Anette Sand /Regnskabsskolen:
SummaSummarum: Når fakturaen bliver betalt, går du ind i kassekladden. I kolonnen "Faktura" i højre side af kassekladden vælger du den faktura, der er blevet betalt ud fra listen over ubetalte fakturaer. Så vælger du afstemningskonto Bank (hvis pengene er gået ind i banken) og tjekker, at du har den korrekte dato på. Derefter bogfører du (tryk på F7), og så er fakturaen registreret som betalt. Din konto 56100 er gået i 0 og pengene står på bankkontoen. Præcis som virkeligheden.

Dbh
Anette Sand
http://anettesand.dk
 
og så alligevel ikke. Jeg har fakturaen fint oprettet men jo med en eller anden fejl, som konto 56100 -(men jo ikke nogen modpost når det bare er fakturaen som er oprettet. Jeg kunne vælge bogfør og det var OK. Jeg kan også kalde den frem igen, og sikkert angive bank som debet - MEN jeg kan ikke se den i min bogførin =regnskab under nogen visning, der mangler dens omsæting og den burde jo være der, når bogføringen er sket af fakturaen.
Jeg ville prøve at slette fakturaen, for at lave en ny, men det kan man ikke når den er bogført, og OK nok, men burde den ikke ligge med i omsætning, eller er det bygget sådan, at man først får den med hvis man laver en årsafsluting og foretager noget andet end blot bogføre den?
Hm - mon du giver betalte enetimer, jeg tror en eller to timer, så var jeg kørende?
vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aalborg
Tilmeldt 21. Feb 07
Indlæg ialt: 457
Skrevet kl. 08:55
Hvor mange stjerner giver du? :

hej  Morning Cookie2000

du  skal  blot  lige spores  rigtigt   ind  på   brugen  af  Summa

i min  foot´er   ligger  der  et  link  til  www.summasupport.dk   hvor  jeg   laver  den slags  ene-support   lang  eller  kort  tid  som  der  måtte  være  brug  for...  og  som  det  nyeste  spænder  jeg  mit  Camstasia program  på  min  skærm  hvis  vi  laver  en  PC  til  PC forbindelse.

så  optager  camstacia  hvad  vi  spiller  af  på   skærmbilledet   og  laver  efterfølgende  en  video  af  vores  samtale.  Denne  video  sender  jeg  til  dig  -  så  du  kan  gå ind  og  kigge  den  -  igen og igen -  hvis  der  skulle  være  noget  du  lige  vil  se   engang  mere.  Smart  ikke????

kontakt  mig   på   hj.siden  -  eller  på  min  tlf. 283 44 283  -  eller  på  mit  Skype Nick,,,,,,,  summasummarumsupport    eller  blot mit  navn  Otto Bernth Petersen

gælder selvfølgelig  også  alle  andre  som  måtte  sidde  med  lignende  problemer

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:03
Hvor mange stjerner giver du? :

tak ivaerksaet - kan være jeg kontakter dig. Jeg synes lige nu - hvor jeg har undladt at føre skattekorrektioner for repræsentation i summa og i winfinans (kører dem sideløbende, at det ser godt ud. Jeg kan altid ha skattekorrektion på excel ark og kører dem i årsslut da de alligevel ikke skal påvirke drift, så det vil fungere og min excel - summa - og winfinans giver efter en del poster helt samme resultat.

Eneste ? pt er hvorfor en faktura ikke er med i resultat i summa, før den er betalt. I winfinans er den med i omsætning - i summa virker det ikke som at den er - men den er jo bogført og venter bare på at jeg skal tage den ind bank som modpost når den er betalt - og så går jeg ud fra den er i omsætning. Grunden til at den ikke går ind i oms på faktura tidspunkt på nok ligge i at jeg ikke har lavet årsafslutning i sagens natur - og det kunne jeg nok ikke uden at tage de ubetalte ind somehow

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aalborg
Tilmeldt 21. Feb 07
Indlæg ialt: 457
Skrevet kl. 19:33
Hvor mange stjerner giver du? :

dit  spørgsmål    om  fakturaen  som  ikke  på  virker  omsætning  før  end  den  bliver registreret   på  bank   lyder   som  at  der  er  noget  HELT RAVENDE  GALT!!!!

hverken  mere  eller  mindre......

Når  du  laver  en  faktura   så  skal  du  vælge  at  det registreer  på  en  varesalgskonto   f.eks.  konto 1000  i  standardkontoplanen  -  den  bliver  så ved  bogføring af  faktura   modposteret   på  samlekonto  for ubetalte  fakturaer   og  står  så  og afventer  at  der  kommer  penge  ind  på  f.eks.  banken.

sker  det  sidste   først  i  næste  regnskabsår   så   vil  du  have  en  realiseret  omsætning  på  eksvis   1.000  kr.  ex.moms.   Du  vil  skylde  250,- i moms  pr. 31.12.20xx.   Du  vil  have  en  skyldig  debitor   med  1.250,-   stående  på  konto 56100 i standardkontoplanen.  Det har INTET med  om du  årsafslutter  eller ikke at  gøre....  sådan  spiller  det jo i  din Winfinans  og  det  skal  det  også  her  i  SummaSummarum. Og  det kan  det  også komme til.

HVIS  du  siger  at  den  først  viser sig  på  omsætningen  -  når  du  gør  noget  ved  en  bankindbetaling   -   og  her tager  fat  i   fakturanr.   -   så  gør  du  noget  helt  fejl.  Og  du  må  virkelig  have  været  ude  og  lave alvorligt  om  på  den  måde  SummaSummarum   normalt  reagerer  på  faktureringsproceduren.

Hvis  du  ville  lade  skabe  en  PC til PC   -  så  kunne  du  gentage  DIN procedure -  så  skal  jeg  hurtigere  end  hurtigt  -  råbe  HOV  det  er  lige  her  det  går  galt. Men  det  vil  være  rent  gætværk   at  forsøge  at  give  et  bud  på  det  i  blinde.

Lad  mig få  lov til at  være  med  på  en  "kigger"  -  og  jeg skal  finde......

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)