Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Har betalt moms på varer fra England...Hvordan bogfører jeg?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Frederiksberg
Tilmeldt 3. Jul 06
Indlæg ialt: 43
Skrevet kl. 20:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer.

Jeg har bestilt varer fra England, og jeg har desværre betalt VAT, for troede det var sådan jeg skulle gøre. Al begyndelse er svær. Jeg har læst mig frem til nogle regler fra SKAT fra 2010, hvor man skal henvende sig til dem, for at få tilbagebetalt den udenlandske moms - er det korrekt?

Og hvordan bogfører jeg mit køb mvh. moms korrekt?

 

 

Fra Frederiksberg C
Tilmeldt 28. Oct 09
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 20:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Hejsa

Kort fortalt skal du bogføre hele varekøbet (=det du har betalt) på varekøbskontoen UDEN fradrag af moms.

Du kan efterfølgende søge om momsrefusion i England.

Regnskabskonsulent Anne Bjørnsten

www.a-b-consult.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej.

Ikke enig...du skal bogføre varekøbet med fradrag af moms...faktisk som dansk moms.

Dette fordi du ikke har skattemæssig fradrag på momsen uden at søge den retur.

For i øvrigt bør du oplyse dit CVR. nr. med et DK foran til leverandøren for at undgå

betaling af engelsk moms.

MvH

Peter

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 21:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Måske er det letteste at henvende sig til den engelske leverandør og få dem til at give dig en ny (ikke momset) faktura og udbetale dig forskellen.


For du må ikke trække den betalte engelske moms fra i dit danske momsregnskab. Hvis du ikke får en ny regning fra dem, må du bogføre udgiften uden moms, og bogføre momsbeløbet på en ny konto i aktiver: momstilgodehavende. Derefter skal du via tast-selv hos SKAT tilmelde dig momsrefusionssystemet og søge om at få momsen refunderet, hvilket du vil få. Der er en vejledning her: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=75364&vId=0. Når du så om max. seks måneder får din engelske moms retur ved at den bliver indsat på din Nemkonto, bogfører du pengene i kredit på den nye "momstilgodehavende" konto i aktiverne. Og så går det omsider i 0.

Undtagelsen er, hvis beløbet, du har til gode er under 50 Euro (samlet som regninger med momsrefusion over et helt år): Så kan du godt bogføre bilaget ind i regnskabet helt uden momskode og undlade at søge momsen refunderet.

Dbh
Anette
http://anettesand.dk

 

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 3. Jul 06
Indlæg ialt: 43
Skrevet kl. 21:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for jeres hurtige svar! Jeg havde skrevet mit CVR nr med DK foran til dem. Men det står ikke på fakturaen, så det må være en fejl. Grunden til, at jeg bare betalte beløbet inkl. VAT, var at jeg troede det var sådan at man modregnede den udenlandske moms, men så blev jeg det klogere :-)

Vat beløbet er: 37,40 pund, det svarer til 43 euro - vil det sige jeg ikke skal søge om at få refunderet - og skal kke lægge "dansk erhvervelsesmoms" på? Og bogføre på en varekøbskonto uden momsindregning, hvis man kan sige det sådan..

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 3. Jul 06
Indlæg ialt: 43
Skrevet kl. 21:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Anette, du skriver, at jeg godt kan bogføre bilaget helt uden momskode og undlade at søge momsen refunderet, men er det ikke skidt for mig? Er det ikke en øget omkostning, at jeg så har betalt for momsen, og ikke får noget refunderet? Jeg kan ikke lige se fidusen i det sidste du har skrevet? :-(

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 21:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det er bestemt heller ikke nogen fidus - du kommer til at betale mere for varerne end nødvendigt. Men sådan er det. I dit sted ville jeg dog (som sagt) bede leverandøren om at lave en ny faktura til dig og refundere differencen. Det er bare helt sikkert, at du ikke må modregne betalt engelsk moms i din danske momsafregning.

Dbh
Anette
http://anettesand.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:57
Hvor mange stjerner giver du? :

En ting er sikkert...såfremt refusion ikke søges/kan søges.....ingen fradrag for

momsen i regnskabet.

Nej...momsen kan ikke modregnes i dansk momsregnskab..udtrykte mig nok ikke klart

nok....men i princippet behandling som dansk moms...altså på en aktivkonto benævnte

tilgodehavende engelsk moms.

 

MvH

Peter

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 3. Jul 06
Indlæg ialt: 43
Skrevet kl. 07:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter, jo du udtrykte dig klart nok, har forstået det :-)

Anette, det var også det jeg mente med at der ingen fidus var ved det, da det ville blive dyrere for mig og derved ingen fidus :-)

Tusind tak for jeres uddybende svar - jeg søger om refusion - hav en god dag :-)

 

Tilmeldt 6. May 12
Indlæg ialt: 100
Skrevet kl. 16:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Ked af at genoplive et spøgelse :)

Jeg har foretaget nogen køb i England hvor momsen var på - det kan ikke lade sig gøre på andre måder - vælger min leverandør.

Jeg står nu og overvejer at købe en masse mindre elektronik hjem. En masse små dele, men samlet løber den Engelske moms op i £300 ca.

Jeg kan vælge at søge refusion, men kan det ske jeg IKKE får det? Jeg spørger da det ellers skaber et rimelig voldsomt udslag i avancen på den lange bane.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)