En partner og jeg står med en forretningside til en hjemmeside. Forretningsplanen er for størstedelen klar. Vi skal dog stadig bruge (og finde) folk til at bygge hjemmesiden. Vi vil gerne inddrage disse folk som medstiftere, eller alternativt skal udgifterne inddrages i forretningsplanens budgetter, hvilket er den del, der - af samme grund - ikke ligger klar endnu. Såfremt sidstnævnte bliver løsningen, ønsker vi at holde det in-house; derfor kommer forespørgslen her, frem for at sende opgaven i udbud. Vi vil derfor gerne have en ide om hvor meget arbejdstid, vi kan regne med, at det ca. tager. Det er både i forhold til budgetterne og i forhold til at have et udgangspunkt inden, vi snakker med folk om at skabe det som medstiftere. Vi vil helst ikke komme med nærmere information i dette forum, men det er en ret kompleks hjemmeside. Det bedste bud på en hjemmeside, der har samme grad af kompleksitet vil være f.eks. Facebook (og nej, det er ikke et forsøg på at skabe et nyt Facebook, blot en anden type hjemmeside, der umiddelbart vil kræve samme kompleksitet). Alt hjælp i form af - kvalificerede - gæt på hvor mange arbejdstimer/uger/måneder/år, det vil tage at skabe pr. medarbejder vil blive taget imod med kyshånd (ligesom bud ud fra andre tunge websites også vil blive det). Sekundært så er det vores tanke, at der skal findes en webudvikler og en webdesigner, plus noget freelance SEO såfremt de to ikke er eksperter i det (det kan sagtens tænkes om, hvis tidshorisonten på en lancering bliver for lang pga. de arbejdstimer, der skal ligges i det). Lyder det umiddelbart som en fornuftig sammensætning til denne type projekt? |
Nu kan det godt være, at det ikke rigtigt er et svar på dit spørgsmål, men jeg vil alligevel tillade mig en kommentar, og jeg håber du vil betragte det som et konstruktivt indspark.
Jeg tror simpelthen i tænker det for kompliceret. Hvis jeres umiddelbare tanke er, at i skal udvikle et site med en kompleksitet som facebook, for at i kan komme igang, så vil jeg vurdere risikoen for at i aldrig når i mål som meget meget høj.
Prøv istedet at tænk over, hvad er det absolut mindste vi kan lave før vi kan gå i luften. Og her skal i ikke være bange for at blive til grin. Bare smid et beta badge på, eller lignende, og så kom igang med lidt brugere. Det skal være helt skåret ind til benet i jeres idé - det der gør jer til noget unikt.
Alle de andre sikkert også fede ideer i har til udvidelser - ja de må altså bare komme senere. I må kun vælge 1 feature. Kun 1 ting må have prioritet nummer 1, alt andet har prioritet nr. 2 eller lavere, og så får i lavet nr. 1 først. Lev med at det ser grimt ud, at det mangler features, at der er fejl. Bare få det lavet, og sat i søen.
Og så vend det om i jeres hovede, og sig vi skal gå i luften efter 3 ugers fuld tid udvikling for en udvikler, og vi vil gerne bruge en bestemt gut der koster 500 kr. i timen, så med lidt overhead kan man sige 3 * 40 * 500 = 60.000 kr. - det er bare et eksempel, så må i selv justere på tallene. Men pointen er, at i sætter en deadline og et budget, og så skalerer i projektet efter det.
Facebook er ikke started i den skala der er i dag. Det er startet som et lille college blå-bog site, og er så vokset lidt siden. Brug udviklingsmodellen som skabelon istedet for "Facebook" som det ser ud i dag.