Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Rejseudgifter m.v i enkeltmandsvirksomhed

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Mar 11
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 17:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino-brugere

Først et stort tak til de mange gode indlæg på siden. Inspirerende læsning må man sige.

Situationen er den at jeg i 2010 startede en enkeltmandsvirksomhed. Jeg er nomalt ansat i staten og kører dette ved siden af som en mindre konsulentvirksomhed. Har nu enkelte punkter hvor jeg er lidt usikker på rent fradragsmæssige forhold m.v.

Lidt om virksomheden: jeg er læge og har oprettet en enkeltmandsvirksomhed der udfører konsulentarbejde til hovedsageligt forsikringsselskaber. Det er således en bi-beskæftigelse hvor jeg rundt regnet omsætter for lidt over 300.000 årligt. Jeg er ikke moms-registreret da 95 % af min ydelser ikke er moms-betinget (sådan er det med lægelige ting). Er ikke omfattet af VSO. Har ikke anvendt revisor-bistand da jeg ikke har et super kompliceret regnskab. Jeg trækker som udgangspunkt kun telefoni samt internet fra. 

1. Transport: jeg bor og arbejder i byen og har derfor pt ikke bil. Mine konsulentopgaver udføres hovedsageligt en 10-15 km fra min bopæl. Kan trasportudgifter så som offentlig transport samt taxi trækkes fra i det endelige regnskab ? Jeg skal til at erhverve mig en bil. Dog kun en brugt bil til en 50.000-80.000 - kan det på nogen både være en fordel at køre dette over virksomeheden ?

2. Er det korrekt forstået, at da jeg omsætter for over 300.000 årligt er nødt til at indsende et regnskab til skat ? i så fald er det så tilstrækkeligt at anføre udgifter minus indtægter og et nettoresultat ? eller er det nødvendigt med angivelse af alle posteringer samt bilag ?

3. er det dumt ikke at have rådført sig med en revisor ? kunne det tænkes at jeg glemmer vigtige fradagsmuligheder ? Ud over telefoni og internet fratrækker jeg kun lidt kursusafgifter samt lidt til repræsentation.

Takker for alle svar.

 

Tilmeldt 8. Jan 11
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 17:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej 

Her kommer nogle kortes svar. 

1. du kan trække transportudgifterne fra - offentlige som taxa. 

jeg tror ikke det kan betale sig at have en bil i virksomheden, ha den privat og få udbetalt kørselsgodtgørelse

2. det er visse poster i regnskabet som skal oplyses til Skat. Det er rimelig enkelt. 

3. når du har en indkomst som udløser topskat, så skal du finde en dygtig bogholder eller revisor som kan tjekke at du får mest ud af din indkomst. 

Bor du i København, vil vi meget gerne kikke på det. 

Vi anbefaler at du finder en som du kan have personlig kontakt med. 

Mange hilsner

Christian

cykelbogholder.dk

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

1. Yes fradrag......bil kræver en beregning...men den skal nok holdes personligt.

2. Ja..du skal lave regnskab og aflevere til SKAT på anfordring.

3. Ja ville nok være en god ide at bruge en rådgiver/revisor uagtet at du ikke betaler

topskat.

 

MvH

Peter 

Tilmeldt 14. Mar 11
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 17:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Takker for de hurtige svar.

Hvordan trækker jeg transportudgifterne fra ? skal jeg eksemplvis bare fratrække prisen på en 10-turskort under udgifter eller skal jeg have kvitteringer for alle de enkelte ture med bus ? ´

Eller skal udgifterne anføres et andet sted ?

Igen tak for hjælpen.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Ja...opret en konto/post for transportomkostninger.

Men husk, at 10 turs mv. kun må fratrækkes arbejdsmæssigt.

 

MvH

Peter

Tilmeldt 14. Mar 11
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 18:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad med udgifter i forbindelse med medlem af en fagforening. Denne fagforening anvendes som udgangspunkt både i mit normale arbejde og i min sidebeskæftigelse. Er det fradrragsberettiget ?

Super godt forum ; )

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Yes.

 

MvH

Peter

Tilmeldt 14. Mar 11
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 18:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Og de skal også bare trækkes fra i udgifter ?

Det her forum er jo kanon...

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Går ud fra, at din fagforening oplyser til SKAT på dit CPR.nr..

så det vil figurere som et ligningsmæssigt fradrag pr. automatik på din

selvangivelse.

 

MvH

Peter

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)