Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Selvstændig og multiemedieskat

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 13. Mar 11
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 21:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino.

 

Jeg har fornyligt stiftet mit eget enkeltmandsfirma, hvori jeg tilbyder primært foto-ydelser; såsom dække større events som fotograf. Dette medfører at jeg vil have en stabil og egnet bærbar on-the-go til mit arbejde; her kommer en Macbook Pro ind i billedet. Jeg vil gerne trække momsen fra den, men så støder jeg ind i et nyt problem; nemlig multimedieskatten. Da der for mit vedkommende eksisterer en stor sky indenfor det område, vil jeg spørge om jeg er forpligtiget til at betale multimedieskat hvis jeg afskriver og trækker momsen af en Macbook Pro som anvendes i forbindelse med mit firma. Hvis det gør det, er man så forpligtiget til at betale 3000kr årligt eller kun til man har afskrevet varen. Hvis jeg f.eks. afskriver varen over ét år, skal jeg så blot betale de 3000kr én gang?

 

Mvh

Michael

Fra København
Tilmeldt 15. Aug 10
Indlæg ialt: 364
Fra  Søren Sjøgren, foredragsholder Skrevet kl. 21:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Wulffez

Du skal skille tingene ad:

  • Multimedieskat:
    Du forfalder til at blive beskattet af værdien af multimedier hvis du kan råde over telefon, computer mv. privat. Den værdi er fastsat til 3000 kr/årligt - uanset hvor mange multimedier du end råder over.

  • Afskrivning:
    Hvis din MacBook koster under 12.300 er det en straksafskrivning. Så hvis du køber den i 2011  og den koster under 12.300 så skal den afskrives i dit regnskab for 2011. Hvis den computer stadig virker om fem år så bliver du stadig beskattet af den. Værdien er multimedierne har altså ikke noget at gøre med hvad de er værd i regnskabsmæssig forstand.

Se i øvrigt tråden her: http://www.amino.dk/forums/t/118601.aspx?PageIndex=1 (nøjes med at læse de første par indlæg, det bliver fjollet derefter :) )

Håber du kan bruge det.

Fra Hadsten
Tilmeldt 15. Mar 08
Indlæg ialt: 462
Fra  Vesterskov Bogføring Skrevet kl. 21:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Først og fremmest vil jeg lige præsicere at det ikke er 3.000 kr. du skal betale, men derimod skatten af 3.000 kr.

Jeg har ikke kendskab til afgørelse hvorvidt der skal betales multimedieskat i afskrivningstiden eller i brugstiden, men måske andre regnskabskyndige har hørt om noget. Multimedieskatten er jo helt ny, så nogle ting er ikke helt afklarede endnu.

Det du skal huske, hvis du vælger at betale multimedieskat er, at det dækker alle dine udgifter til telefon, pc o. lign.

Du skriver omkring at løfte momsen men for mig at se, er selve skatteværdien af resten lige så vigtig.

mvh
Michael

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 21:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Michael V. Kristensen:
Jeg har ikke kendskab til afgørelse hvorvidt der skal betales multimedieskat i afskrivningstiden eller i brugstiden, men måske andre regnskabskyndige har hørt om noget. Multimedieskatten er jo helt ny, så nogle ting er ikke helt afklarede endnu.

Dette er irrelevant, da der er tale om en rådighedsbeskatning.

Så længe multimedierne anvendes privat, så er der også multimediebeskatning.

Tonny

Fra København
Tilmeldt 13. Mar 11
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 22:37
Hvor mange stjerner giver du? :

@Tonny: Med andre ord; hvis jeg ikke anvender den privat er jeg ikke forpligtiget til at betale multimedieskat?  

 

Men der er tale om en Macbook Pro til 12.000 ekls. moms som jeg vil straksafskrive over 1 år, talte med en bekendt som er indenfor samme branche, han betaler f.eks. ikke multimedieskat og har kontor der hjemme hvori har han samtlige apple computere som er blevet afskrevet.

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 22:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Wulffez:

@Tonny: Med andre ord; hvis jeg ikke anvender den privat er jeg ikke forpligtiget til at betale multimedieskat?  

Korrekt!

Men så bliver det noget med en tro- og loveerklæring og overbevise SKAT om, at udstyret ikke anvendes privat.

Derfor anbefales det som oftest, at man lader sig omfatte af reglerne om multimediebeskatningen, idet alene en bredbåndsforbindelse overstiger de kr. 3.000,00, som du vil blive beskattet af. Når du herefter tillægger dine PC- udgifter og din telefonregning, så har du faktisk overskud og skal ikke tænke på om du googler et eller andet privat.

Tonny

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)