Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forbehold for prisfejl m.v. - hvad gør I?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3337
Skrevet kl. 18:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino.

Som nogen af Jer måske ved har jeg også en lille internetbutik. Den er blevet opgraderet lidt, rent teknisk - noget med prisfiler.

Prisfiler for automatisk prisopdatering. Det virker i mine øjne rimelig risikabelt.

Jeg havde f.eks. en oplevelse for et halvt års tid siden med en kunde der slæbte mig til forbrugerklagenævnet fordi han ikke kunne få en ny fladskærm på 42" for 800kr. Jeg tror nok jeg vandt forbrugersagen, - jeg har ihvertfald ikke hørt noget siden jeg sendte min besvarelse - men jeg synes sgu det var besværligt at skulle sidde og rede trådene ud i sådan en sag. Og det har også gjort mig lidt nervøs ved mine prisfilers pålidelighed samt det samme for det programmel der opdaterer priserne.

 

Så - er det muligt, rent juridisk, at fraskrive sig hæftelse for de listede priser, såfremt der går helt kuk i det en dag eller min side bliver cracket eller lign ?

Det ønskelige ville jo være en situation hvor jeg som udgangspunkt leverer til de priser der står på hjemmesiden, men ved rimelig grimme og dyre fejl kan omgås ved at kunden får sine penge igen og handlen anulleres.

Hvis hr. jensen så bestiller en splinterny computer til 50 øre p.g.a. en prisfejl - så generer det mig ikke spor at meddele ham at jeg ikke agter at honorere ordren - men hvad skal der til for at jeg får lov?

Jeg er så bange for at der sidder menneskelige webshop-kiggere derude der i ond tro leder efter prisfejl for at gøre "en god handel".

 

Er der forresten nogen der oplever noget lign. min tv-for-800kr-sag er i velkommen til at kontakte mig hvis I har brug for lidt hjælp. Det er lidt mere kompliceret end som så - det er noget med om det er et genus eller specuskøb - og om kunden har foretaget et erstatningskøb hvis der ikke er blevet leveret.

Fra Aalborg
Tilmeldt 29. Jan 11
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 16:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jørgen

Godt indlæg :) Om det rent juridisk er muligt at fraskrive dig hæftelse for fejl i tilbud og listepriser er et godt spørgsmål. Kan ikke umiddelbart finde lovgivning der dækker spørgsmålet helt konkret, ud over nedenfor nævnte §. Men for at være på den sikre side så noter det på din hjemmeside, eller hvor du ellers reklamere for dine tilbud.

Derudover vil jeg lige nævne, at du aldrig vil blive bundet af et tilbud du giver, såfremt den anden part er i ond tro. Derfor er det også meget sandsynligt at du vandt sagen ved forbrugerretten, da vedkommende burde vide, at du ikke ville sælge en fladskærm !42"! for 800 kr. og at det var en fejl. 

Dette kan afledes af aftalelovens § 32, stk. 1: 

§ 32 info
Den, der har afgivet en viljeserklæring, som ved fejlskrift eller anden fejltagelse fra hans side har fået et andet indhold end tilsigtet, er ikke bundet ved erklæringens indhold, hvis den, til hvem erklæringen er afgivet, indså eller burde indse, at der forelå en fejltagelse. 

Derfor skal du ikke være bange for at Hr. Jensen takker ja til en computer for 50 øre. Da dette i alle tilfælde ville være en klar fejl og Hr. Jensen ville være i ond tro.

Hvis jeg finder noget mere konkret lovgivning vedr. fraskrivelse af hæftelse for fejl i tilbud, giver jeg lyd. :)

/Skjødt

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 18:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Så vidt jeg har forstået det, så kan du ophæve handelen, hvis din bekræftelse på købet hedder »Bestillingsbekræftelse« i stedet for »Ordrebekræftelse«. Derudover skal du tage forbehold for prisfejl det sted hvor din kunde godkender dine leveringsbetingelser.

Faktisk er det et område man skal være meget opmærksom på. For det er nemlig ikke kun i forhold til prisen du kan komme i klemme. Hvis din lagerstyring ikke stemmer - og du eks laver et knaldgodt tilbud (eks fladskærm til 1000 kr) - og der bliver solgt 6 stk, men du har kun 4 stk. Så siger reglerne at du er forpligtet til at fremskaffe varerne til kunden til den pris der er bestilt under - og hvis du ikke kan det, så skal du betale differencen til kunden, så han kan købe varen et andet sted til fuld pris uden at lide tab økonomisk.

Men det er noget tid siden jeg har tjekket op på det :·) men er 99% sikker.

Fra Silkeborg
Tilmeldt 18. Dec 06
Indlæg ialt: 161
Skrevet kl. 14:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Et spændende spørgsmål, der desværre ikke lige ligger noget 100% konkret på. Et er hvad loven siger, noget andet hvad forbrugerombudsmanden melder ud. Men først når en dommer har lavet sin fortolkning af loven og sagt dom i en konkret sag, ved man 100% hvordan man skal forholde sig.

(Disclaimer: Jeg er bestemt ikke advokat eller juridisk uddannet :-P)

Men grav evt. lidt i, hvad Forbrugerombudsmanden siger om prismarkedsføring:
http://www.forbrugerombudsmanden.dk/Sager-og-praksis/Markedsfoeringsloven/Sager-efter-markedsfoeringsloven/prismarkedsfoering/trykfejl

Og lidt i sektionen decideret om internethandel:
http://www.forbrugerombudsmanden.dk/Sager-og-praksis/Markedsfoeringsloven/Sager-efter-markedsfoeringsloven/ehandel

Desværre er der ikke nogen sager, der passer helt på dit spørgsmål. Men der er masser af andet spændende guf derinde alligevel :-P

Med venlig hilsen
Søren Sprogø

Fra Grenaa
Tilmeldt 1. Apr 07
Indlæg ialt: 516
Fra  Skiftselv din hvidevarer butik på nettet Skrevet kl. 14:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Havde en lignende fejl for et stykke tid siden og her havde jeg fat i en forbrugerjurist for at vende situationen.

Det er dig som sælger der skal kunne dokumentere at kunden har handlet i ond tro ved denne type prisfejl, dette kan dog være vanskeligt at gøre specielt set ud fra du ikke har set kunden an men blot fået en ordre ind i systemet.

Som jeg kunne forstå er det ikke nok at tage forbehold mod prisfejl i handelsbetingelserne ej heller ved den tjekboks som kunden krydser af for at acceptere dine betingelser, da kunden indgår ”aftalen” så snart varen ligges i kurven. Så skal man reelt gøre forbeholdet gældende skal det stå på alle sider at man tager forbehold for prisfejl o.l. Man kan kun sige forbrugeren har meget magt når de handler online.

Vedr din sag ved forbrugerstyrelsen så er den ikke sluttet endnu da de sender et brev uanset hvad afgørelsen bliver…. men for os netbutikker håber jeg selvfølgelig du får ret i at produktet havde en åbenlys prisfejl, selvom jeg tror den bliver svær at få igennem. Det er jo ikke unormalt et tv kan købes for under 1000,- :(

 

Bruger du for meget tid på dit lager? Se Smartpack.dk

Tilmeldt 9. Feb 11
Indlæg ialt: 307
Skrevet kl. 14:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin René Mortensen:
 Det er jo ikke unormalt et tv kan købes for under 1000,- :(

 

Nu vil jeg mene et 42" fladskærmstv til 800 kroner er langt under man kan forvente, og derfor i ond tro.

 

Jeg har hvertfald aldrig set dem længere nede end omkring 3000 kroner.

Fra Grenaa
Tilmeldt 1. Apr 07
Indlæg ialt: 516
Fra  Skiftselv din hvidevarer butik på nettet Skrevet kl. 15:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Anders Skovsende:

Martin René Mortensen:
 Det er jo ikke unormalt et tv kan købes for under 1000,- :(

 

Nu vil jeg mene et 42" fladskærmstv til 800 kroner er langt under man kan forvente, og derfor i ond tro.

 

Jeg har hvertfald aldrig set dem længere nede end omkring 3000 kroner.

Det kan jeg kun give dig ret i!

Desværre er det sådan at reglerne bliver fortolket meget til kundens fordel se evt denne afgørelse: http://www.forbrugereuropa.dk/EHandel/Principielle-afgoerelser/Bindende-pris/Hele-afgoerelsen

 

Bruger du for meget tid på dit lager? Se Smartpack.dk

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)