Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Dårlige betalere og inddrivelse af tilgodehavende

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Mar 11
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 12:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Vi er en gruppe journaliststuderende fra Danmarks Journalisthøjskole, der arbejder på en artikelserie om mindre erhvervsdrivende, der har problemer med at inddrive tilgodehavender.

Vi søger derfor enkeltmandsvirksomheder, der har oplevet sådanne problemer. Specielt med mindre beløb fordelt på flere kundeforhold. Vi vil gerne sætte fokus på, hvor svært det er at inddrive tilgodehavender.

Har du tid og lyst til at fortælle din historie, vil vi meget gerne tale med dig. Det er muligt både pr. telefon, men bor du i Aarhus-området, vil vi gerne mødes og lave et interview.

Skriv gerne her eller ring: Tlf.: 28603057

På forhånd tak.

Fra Odense
Tilmeldt 11. Aug 10
Indlæg ialt: 193
Skrevet kl. 09:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hej Lars,

Jeg vil lige gøre dig opmærksom på et forhold, som du måske allerede er bekendt med.

I de fleste andre lande, som ligger omkring Nordsøen og Østersøen er der en mulighed for at private virksomheder kan foretage lønindeholdelse, hvis skyldnerne har en lønindtægt, som overstiger et vist beløb.

I Danmark er det kun det offentlige, som har den mulighed.

I f.eks. Sverige kan man henvende sig til den lokale foged, som vil rette henvendelse til skyldnerens arbejdsgiver og bede arbejdsgiveren holde en procentdel af skyldnerens løn tilbage til kreditorerne.

Det har altid undret mig, hvorfor SKAT har den mulighed, mens private ikke har den samme mulighed. Forklaringen er, at SKAT er såkaldt tvangskreditor og derfor ikke kan gøre for, at der er nogen, som skylder SKAT penge, mens private kreditorer er frivillige kreditorer - altså; de kunne bare lade være med at tillade en dårlig skyldner kredit.

Men det er jo ikke anderledes i Sverige?

Bare et lille indspark.

 Jens Baagøe Thomsen, Advokat (L).

Professionel oprettelse og administration af engelske selskaber med forretningsadresse i Danmark.

Telefon: +45 51 99 20 10.              www.maare-advokater.dk

Fra Regstrup
Tilmeldt 6. Oct 10
Indlæg ialt: 543
Fra  Kalundborg Auto ApS Skrevet kl. 09:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Meget sjovt det kommer frem. vi har snakket om f.eks om en svensk virksomhed kunne gøre det samme på tværs af landegrænser. Men har ikke rigtig fundet noget om det.

Der jo mange håndværk hvor man bliver nød til at give folk kredit... så ja utroligt man ikke kan infører det i danmark nu hvor regeringen satser så meget på iværksætteri.

 

Skrot Amoks http://skrotamoks.dk

Fra Odense
Tilmeldt 11. Aug 10
Indlæg ialt: 193
Skrevet kl. 09:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

@DT:

Jeg skylder så også at nævne at de har en anden virksomhedsstruktur i Sverige end vi har i Danmark, hvilket kan være en del af forklaringen. I Sverige er der overordnet få store virksomheder og i Danmark er der mange små virksomheder (MEGET groft sagt).

Det er måske heller ikke rimeligt at pålægge en virksomhed den administrative byrde det er at foretage lønindeholdelse, blot fordi en af dens ansatte ikke kan finde ud af at betale sin gæld.

Jeg mener dog stadig, at vi burde have den mulighed i DK.

Og lige for at slå knude på den med den svenske kreditor. Det er skyldners bopæl (DK eller S) der er afgørende for, om der kan foretages lønindeholdelse eller ej.

 

Jens Baagøe Thomsen, Advokat (L).

Professionel oprettelse og administration af engelske selskaber med forretningsadresse i Danmark.

Telefon: +45 51 99 20 10.              www.maare-advokater.dk

Tilmeldt 20. Feb 09
Indlæg ialt: 392
Fra  Danish Law Skrevet kl. 21:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Jens Baagøe Thomsen:

Det har altid undret mig, hvorfor SKAT har den mulighed, mens private ikke har den samme mulighed. Forklaringen er, at SKAT er såkaldt tvangskreditor og derfor ikke kan gøre for, at der er nogen, som skylder SKAT penge, mens private kreditorer er frivillige kreditorer - altså; de kunne bare lade være med at tillade en dårlig skyldner kredit.

Men det er jo ikke anderledes i Sverige?

Det er et argument, der ofte fremføres, og jeg kan godt følge det. Til gengæld undrer det mig, at nogle tvangskreditorer (fx det offentlige og private kreditorer med visse - men ikke alle - familieretlige krav)) kan lønindeholde, mens andre (fx kreditorer med erstatningskrav og kreditorer med kontraheringspligt) ikke kan.

Fra København NV
Tilmeldt 14. Jan 10
Indlæg ialt: 52
Skrevet kl. 19:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lars

Du må gerne kontakte mig om emnet - jeg har nok et par eksempler eller fler du kan bruge.

Generelt: Incasso duer ikke til den slags private småkreditorer (med krav på under 10.000). - Det medfører blot yderligere omkostninger til advokat eller incassobureau, og de lægger sjældent fingrene imellem når de selv skal have deres mere eller mindre berettigede honorar for at have løst absolut ingenting. -

Lønindeholdelse lyder administrativt alt for tungt og besværligt, og blot at skrive en kreditnotat og opgive fordringen er i strid med moms- og skatteregler.

Hvad med at lave et site med fx navnet "hæng-dem-ud.dk" ? - Hvor man ganske enkelt kunne skrive hvem man mener der skylder een penge, og for hvad, og naturligvis give skyldnere mulighed for at forsvare sig og blive slettet fra "udhængsskabet". - Så kunne man da i det mindste have en let adgang til at kontrollere om ens kunde har andre suspekte kundeforhold med ubetalte regninger. -

En slags "NemRKI" :)

Fra Storvorde
Tilmeldt 24. Oct 07
Indlæg ialt: 231
Fra  SAG-partners ApS Skrevet kl. 22:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad med om man gjorde den, der yder kredit ansvarlig for sin egen handling!

Nå måske ikke lige den indgangsvinkel de fleste synes om. Men deler vi kreditorerne lidt op kunne jeg godt tænke mig at den lovgivning, der hersker på dette område vendte billedet lidt på hoved.
Der i dag over 200000 registreret i RKI. Dette er ikke holdtbart. Hvem har så evnen til at standse dette? De der med alle midler forsøger at sælge deres produkter uden vurdering af de debitorer de frister over evne!

Helt ærlig dette land ønsker sig lovgivning der bygger på laveste fællesnævner, hvornår vågner I op.

En lovgivning der påbød kreditor at indgå forlig overfor skyldnere der i førstegangstilfælde kunne  indgå akkorder på f.eks. 50% ville tvinge kreditor til at tænke sig lidt om i deres iver for at sælge deres produkter på klod.

Ok, det vil selvfølgelig påvirke den hellig "vækst", men måske det ikke ville være lidt sundt.

Mvh
Bertil Vrou Thomsen

Fra København
Tilmeldt 9. Sep 10
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 11:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg stemmer for en måde at få overblik over dårlige betalere og skyldnere på, som Lars nævner. Der er ikke noget mere irriterende og belastende end at lave et stort stykke arbejde for en person som bare ignorere betaling. (snakker om en person som også er her på amino) føj!

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)