Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Straksafskrive computere købt i forskellige regnskabsår

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 28. Jun 10
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 10:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg startede op som selvstændig sidste år, hvilket er gået rigtig godt.

Ved opstart købte jeg en stationær computer til ca. 16.000. Jeg har afskrevet denne med 25 % efter det første år. Resultater er, at der er 12.000 kr. tilbage.

Jeg er nu ved en kunde, hvor jeg skal bruge en bærbar computer. Kan jeg straksafskrive en evt. ny bærbar til 11.000 kr. eller skal den bærbares værdi lægges sammen med den fra sidste år, så summen kommer op på 23.000 kr. 

Tak for alle svar...

Fra Randers
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 2018
Skrevet kl. 10:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan straksafskrive skattemæssigt, når beløbet er under 12.300 kr ex moms. - så ja, du kan straksafskrive din bærbar.

Mvh

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 10:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Den skal straksafskrives. SKAT skelner imellem, om aktivet kan fungere selvstændigt, eller ej.

Således kan en bærbar computer anvendes selvstændigt, mens en skærm eller printer til din eksisterende stationære computer, ville skulle inddrages i afskrivningen.

 

Tilmeldt 17. Jan 11
Indlæg ialt: 111
Skrevet kl. 10:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja så du kan straksafskrive den fordi den er under grænsen - fordi du jo anvender den sammen med den andne computer.

Lifaco - personlig rådgiver og revisor for selvstændige og iværksættere

Tilmeldt 17. Jan 11
Indlæg ialt: 111
Skrevet kl. 10:43
Hvor mange stjerner giver du? :

fordi du jo IKKE anvender den sammen med den anden computer... mindre detalje

Lifaco - personlig rådgiver og revisor for selvstændige og iværksættere

Tilmeldt 28. Jun 10
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 10:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle,

Tak for de hurtige og gode svar, ren luksus :)

Fra Hadsten
Tilmeldt 15. Mar 08
Indlæg ialt: 462
Fra  Vesterskov Bogføring Skrevet kl. 17:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin E. Jensen:

Den skal straksafskrives. SKAT skelner imellem, om aktivet kan fungere selvstændigt, eller ej.

Således kan en bærbar computer anvendes selvstændigt, mens en skærm eller printer til din eksisterende stationære computer, ville skulle inddrages i afskrivningen.

 

Jeg er delvist enig med Martin. Dog anerkender SKAT normalt en printer som en selvstændig enhed, fordi mange printere kan bruges selvstændigt som f.eks. kopimaskine.

mvh
Michael

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 17:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Michael V. Kristensen:

Jeg er delvist enig med Martin. Dog anerkender SKAT normalt en printer som en selvstændig enhed, fordi mange printere kan bruges selvstændigt som f.eks. kopimaskine.

Jeg er slet ikke uenig med dig i dette.

For i et sådant tilfælde kan aktivet også fungere selvstændigt, som jeg netop skriver, "SKAT skelner imellem, om aktivet kan fungere selvstændigt, eller ej".

Hvis man køber en multifunktionsmaskine (printer/scanner/kopi/fax), og ikke en printer, så vil den kunne betragtes som et selvstændigt aktiv.

 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 17:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ahhh... læser først nu, at du også mener, at en printer, også vil kunne straksafskrives som selvstændigt aktiv, fordi der findes multifuntionsmaskiner, som også kan printe.

Dér er vi uenige.

Den seneste udmelding jeg har fra SKAT (aug. 2010) er, at en printer, som ikke kan andet end at printe, skal afskrives i samme takt som den computer, som den tilsluttes.

 

Fra Hadsten
Tilmeldt 15. Mar 08
Indlæg ialt: 462
Fra  Vesterskov Bogføring Skrevet kl. 18:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Martin

Den melding fra SKAT har jeg ikke set, men jeg har dog forventet at den ville komme. Alt andet ville jo også være urimeligt.

mvh
Michael

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)