Hej - ved ikke om det er det rette sted at spørge, men jeg forsøger. Jeg har søgt herinde og på andre sites i relation til rykkerprocedure og den slags. Sagen er at jeg tager mig af min kones firma, det der har med papirgangene at gøre. Vi sælger varer af eget design, og en kunde står og er mildt sagt genstridig - betaler ikke, svarer ikke på telefonen, lover af og til på mail at regningerne betales næste uge, og lignende sludder. Jeg er helt blank i fht. håndtering af rykkere, etc., noget jeg ikke lgie er skolet i. Men jeg vil have det på plads, og mangler et solidt overblik. Derfor: 1 - skal den normale faktura indeholde noget som henviser til en evt. senere rykkerprocedure, og i givet fald hvad skal fakturaen da indeholde? Jeg har diverse firmadetaler på fakturaen, betalingsfrist, varedata, priser og moms og fragt, etc., dato, adresser, og sådant. Men måske der skal en antydning ind i relation til rykkere. 2 - rykkere - sendes de som separate blade sammen med oprindelig faktura, eller? 3 - jeg forstår det sådan at man først kontakter kunden venligt, og anmoder om en betaling indenfor en overskuelig periode, typisk en uges tid. Derefter kan man sende en rykker. Men herefter mister jeg lige overblikket. Er det noget med rentetilskrivning, gebyr, helt tredie som skal indgå? Og hvor mange rykkere sender man ud? 4 - er det så efter X antal rykkere at man går til inkasso? Håber een eller anden herinde har overblikket - der mangler lidt entydig logik i rækkefølgen og indholdet af rykkere - så fedt hvis een eller anden kan ridse tingene op :) Venlig hilsen, Anders Klingenberg |
Tag et kig på Aminos gratis rykkerskrivelser.
/ Emil