Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Rykkerprocedure - hvad skal dokumenterne indeholde.

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra Glemmingebro
Tilmeldt 14. Jun 09
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 22:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej - ved ikke om det er det rette sted at spørge, men jeg forsøger.

Jeg har søgt herinde og på andre sites i relation til rykkerprocedure og den slags.

Sagen er at jeg tager mig af min kones firma, det der har med papirgangene at gøre. Vi sælger varer af eget design, og en kunde står og er mildt sagt genstridig - betaler ikke, svarer ikke på telefonen, lover af og til på mail at regningerne betales næste uge, og lignende sludder.

Jeg er helt blank i fht. håndtering af rykkere, etc., noget jeg ikke lgie er skolet i. Men jeg vil have det på plads, og mangler et solidt overblik. Derfor:

1 - skal den normale faktura indeholde noget som henviser til en evt. senere rykkerprocedure, og i givet fald hvad skal fakturaen da indeholde? Jeg har diverse firmadetaler på fakturaen, betalingsfrist, varedata, priser og moms og fragt, etc., dato, adresser, og sådant. Men måske der skal en antydning ind i relation til rykkere.

2 - rykkere - sendes de som separate blade sammen med oprindelig faktura, eller?

3 - jeg forstår det sådan at man først kontakter kunden venligt, og anmoder om en betaling indenfor en overskuelig periode, typisk en uges tid. Derefter kan man sende en rykker. Men herefter mister jeg lige overblikket. Er det noget med rentetilskrivning, gebyr, helt tredie som skal indgå? Og hvor mange rykkere sender man ud?

4 - er det så efter X antal rykkere at man går til inkasso?

Håber een eller anden herinde har overblikket - der mangler lidt entydig logik i rækkefølgen og indholdet af rykkere - så fedt hvis een eller anden kan ridse tingene op :)

Venlig hilsen,

Anders Klingenberg

Fra Havdrup
Tilmeldt 8. Aug 08
Indlæg ialt: 1305
Fra  Blücher Media Skrevet kl. 22:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Hadsten
Tilmeldt 16. Mar 08
Indlæg ialt: 462
Fra  Vesterskov Bogføring Skrevet kl. 23:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

1. Det er bedst at jeres fakturaer indeholder rentebetingelser i forbindelse med betalingsbetingelser. F.eks. Betalingsbetingelser: Netto kontant 14 dage - derefter beregnes renter 2% pr. måned + rykkergebyr.

2. Rykkere skrives separat. Du må ikke åbne en allerede udsendt faktura og ændre i den. Normalt sender man en rentenota samt et kontoudtog der er udformet som en rykker.

3.+4. Hvis man vil stå sig godt med sine kunder, er det altid en god ide at rykke på en pæn måde først. Det kan man gøre telefonisk eller i en e-mail. Hvis det ikke hjælper kan du så sende en decideret rykker. Du må højst tage 100 kr. i rykkergebyr pr. rykker. Husk at renter og rykkergebyrer er momsfrie. Der skal være min. 10 dage mellem hver rykker. Rentebetingelser skal være angivet på faktura, i handelsbetingelser som kunden er gjort bekendt med inden handlen eller fremsendt efterfølgende, hvor renteberegning så først bør ske efterfølgende. Den sidste rykker (der godt kan være den første, hvis du vil nøjes med en) skal indeholde et inkassovarsel. Sender du sagen til inkasso, må du opkræve yderligere 100 kr. i inkassogebyr udover de højst tre rykkergebyrer a' 100 kr. stk.

Håber dette har bragt lidt lys over sagen.

mvh
Michael

 

 

Fra Glemmingebro
Tilmeldt 14. Jun 09
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 08:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar - det giver god mening. Jeg må vist få indføjet det i de daglige procedurer Smile

Fra Glemmingebro
Tilmeldt 14. Jun 09
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 08:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for tippet - det vil jeg lige rende igennem - burde være ligetil at få kørt i system.

Fra København
Tilmeldt 1. Dec 10
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 09:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Anders,

Det er fint at bruge rykkerskrivelser og det kan også hjælpe til at kradse pengene ind. Men som regel hvis kunden er en dårlig betaler er de ligeglade med rykkere, inkasso mv.  

Mine erfaringer siger mig, at det er langt mere effektivt at blive ved med at ringe og maile kunden. Det giver som regel kunden en anelse dårlig samvittighed (hvis kunden har samvittighed) og blot for at slippe for dine opkald og mails vil de betale.  

Fra Hadsten
Tilmeldt 16. Mar 08
Indlæg ialt: 462
Fra  Vesterskov Bogføring Skrevet kl. 18:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Er enig i at det meget ofte kan være mere effektivt at blive ved med at ringe. Man skal dog sikre sig, at formalia er i orden, hvis man trods alt bliver nødt til at sende sagen videre til inkasso.

mvh
Michael

Fra Glemmingebro
Tilmeldt 14. Jun 09
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 22:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, netop, formailia har jeg ikke haft på plads, og det duer jo ikke. Men mine opkald til firmaet virker noget mystiske. Jeg kommer nogle gane igennem...men så er det som om de har en "svarer" som siger "Velkommen til (.........). Et øjeblik". Derefter sker der ikke mere, de samler ikke op på opkaldet. Ganske spændende at se hvad der sker. Men fremover vil jeg ændre indholdet i mine faktuaer, så jeg har tydeliggjort mine procedurer.

Fra Hadsten
Tilmeldt 16. Mar 08
Indlæg ialt: 462
Fra  Vesterskov Bogføring Skrevet kl. 22:22
Hvor mange stjerner giver du? :

At du ikke har haft alt på plads i dine fakturaer betyder jo ikke, at du er nødt til bare at lade stå til.

Det lyder til, at de spekulerer i, at du ikke skal have dine penge. Jeg synes du skal sende dem en rykker med inkassovarsel hurtigst muligt, og så være klar til at gøre alvor af det. Har du mere konkrete spørgsmål i forhold til den pågældende sag, skal du være velkommen til at kontakte mig.

Jeg har lige opdaget, at jeg i min beskrivelse af rykkerkrav glemte, at man max. må opkræve rykkergebyr for tre rykkere (a' højst 100 kr./stk.) udover det afsluttende inkassogebyr på højst 100 kr.

mvh
Michael

Fra Glemmingebro
Tilmeldt 14. Jun 09
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 22:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ja, jeg sendte bogholderen en email igår og gjorde tydeligt for ehnde at hun havde indtil torsdag til at få sagen lukket - så torsdag eftermiddag tager jeg fat, hvis hun ikke har handlet. Undrer mig blot at de vil dumme sig sådan for håndører - men nu ryger de af forhandlerlisten. Så må de sælge middelmådigt skrammel istedet Cool

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)