Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af straksafskrivninger

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. Apr 05
Indlæg ialt: 396
Skrevet kl. 23:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej,

Hvordan skal straksafskrivninger bogføres i SummaSummarum? Altså den rent praktiske fremgangsmåde.

På forhånd tak



Fra Klostertorvet 6, 2. tv 8000 Århus C
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 1541
Skrevet kl. 23:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Det kan godt være at der er et eller andet regnskabsteknisk jeg har misforstået. Men skal de ikke bare bogføres som en udgift?

Peder

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 23:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Straksafskrivninger bogføres som en hvilken som helst anden udgift: Direkte i driften. Alt efter hvilken kontoplan, du har, kan kontoen ligge i "Administration" (hvilket den gør i Summas standardkontoplan, men hvor jeg ikke er enig i, at det er den bedste placering) eller under "Afskrivninger" i en gruppe lige over renteindtægter og -udgifter (som jeg mener er en mere hensigtsmæssig placering). Men uanset hvor kontoen ligger, skal den hedde "Anskaffelser under 11.600" i 2007 eller evt. "Småanskaffelser" eller noget tilsvarende.
Tilmeldt 11. Apr 05
Indlæg ialt: 396
Skrevet kl. 23:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Okay, det lyder jo simpelt nok

Et lille spørgsmål mere, hvis det er eksempelvis inventar (skrivebord) så skal det vel på en eller anden måde, også posteres på Driftsmidler & Inventar?

Fra Klostertorvet 6, 2. tv 8000 Århus C
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 1541
Skrevet kl. 23:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Det tvivler jeg på, der skal de vel kun optræde hvis de rent regnskabteknisk figurerer som en investering i aktiver (og derfor skal afskrives) og ikke hvis det er en udgift.

Peder

Fra Jylland
Tilmeldt 21. Oct 06
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 11:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Det er lige hvad jeg også havde brug for at vide!

MEN

Hva nu hvis man som jeg først brugte computer og printer privat - hvorefter jeg nu kun bruger det i min nystartede virksomhed.

Så kan jeg vel ikke modpostere på hverken bank, giro eller kasse....eller hva?

 

MVH

Lonny Eisenhardt

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 18:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Nej, det skal du ikke. Og det er ikke helt klart, hvad det er, du vil bogføre, men hvis du mener, at firmaet skal betale for en del af udgifterne til udstyret (f.eks. 50/50 - det er vel et blandet driftsmiddel?), så skal du bogføre "dit tilgodehavende" på en mellemregningskonto, du skal altså oprette en ny afstemningskonto - 62000 Mellemregning eller, hvis din kontoplan er sådan indrettet: Kontoen for indskudt privat.
Tilmeldt 11. Apr 05
Indlæg ialt: 396
Skrevet kl. 22:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen...

 

Jeg tager lige denne gamle tråd op igen fordi jeg har et spørgsmål som falder i naturlig forsættelse af ovenstående.

 

Jeg indkøbte i 2007 noget hardware som blev ført på  kontonummer "7450 - Hardware" jf. SummaSummarums standardkontoplan, men har ikke foretaget afskrivninger på dette. Kan jeg nu i forbindelse med afslutningen af regnskabet for 2008 afskrive dette? Indkøbene er af en størrelse så de burde have været posteret på "7400 - Småanskaffelser kr. 11.000".

 

I givet fald, at jeg kan afskrive disse beløb hvordan laves afskrivningsposteringen så? Skal jeg postere på "50830 - Akk. afskrivning af driftsmidler"?

 

På forhånd tak.

 

Mikkel

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 22:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Når du har bogført udgiften på konto 7450 Hardware i Summas standardkontoplan betyder det, at du har straksafskrevet hele udgiften: Du har trukket hele dit indkøb fra i 2007, og du har derfor allerede fået max. skattefradrag for det. Du skal derfor ikke gøre yderligere i 2008, og hvis du flytter det, betyder det, at du kommer til at skylde noget i skat for 2007, og så kan trække beløbet fra i 2008 i stedet.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 09:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Anette Sand/Regnskabsskolen:
Alt efter hvilken kontoplan, du har, kan kontoen ligge i "Administration" (hvilket den gør i Summas standardkontoplan, men hvor jeg ikke er enig i, at det er den bedste placering) eller under "Afskrivninger" i en gruppe lige over renteindtægter og -udgifter (som jeg mener er en mere hensigtsmæssig placering).

Jeg er enig. Selvom straksafskrivninger udgiftsføres så ændrer det ikke ved at det er en afskrivning og forestiller man sig den situation at det driftsmiddel/inventar som er straksafskrevet efterfølgende sælges så skal det indtægtsføres som salg af driftsmidler (der beskattes).

Laver man en såkaldt regnskabsmæssig opgørelse af årets resultat vil man i nogle  situationer også bogføre købet som tilgang på driftsmidler, lave lineære afskrivninger og foretage de skattemæssige reguleringer, herunder skattemæssige afskrivninger og straksafskrivning i et såkaldt skattebilag til regnskabet.

Dette kan der være god ide i at gøre hvis man godt vil opgøre et "pænt" regnskabsmæssigt resultat. Eks. vil der for en nystartet virksomhed som giver skattemæssigt underskud ofte kunne opgøres et mindre regnskabsmæssigt overskud og det er en fordel hvis der er tale om en virksomhed hvor Skat kunne finde på at gøre et synspunkt om hobbyvirksomhed gældende. (virksomhed der giver underskud uden udsigt til at den senere vil give overskud).

PS. Bruger man summa summarum eller andre regnskabsprogrammer bør man overveje at lave sin egen kontoplan eller anvende alternativ kontoplan. Til langt de fleste virksomheder er standardkontoplanen "overkill" og uoverskuelig.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)