Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Værdiberegning af ejendomsandel?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Feb 11
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 10:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Hejsa

Jeg har en ejendom sammen med en partner, og vi ejer hver især 50%.

Vi har haft ejendommen i 5 år, og nu vil den ene partner gerne ud, og sælge andelen til den anden (som vi også havde aftalt som mulighed i starten).

En ting er, hvad vi personligt synes er fair, den anden skal betale for andelen, men hvordan vil man normalt lave en værdiberegning?

Partner A har jo indbetalt et vis beløb gennem 5 år, men det er jo først nu, der for alvor afdrages, så der opbygges friværdi. Partner B skal selvfølgelig ikke betale det samlede beløb som A har indbetalt gennem årene, men omvendt vil det også være urimeligt at sætte værdien af andelen efter friværdien.
Ejendommen er formentligt ikke steget nævneværdigt i værdi siden købet (men har heller ikke tabt værdi).

Er der nogen kloge hoveder, der har et forslag til, hvordan vi bedst beregner værdien af andelen?
Tilmeldt 10. Feb 11
Indlæg ialt: 57
Skrevet kl. 12:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vile vælge at få ejendommen vurderet ved ejendomsmægler.

Det vil jo være sådan, at såfremt ejendomme var faldet i værdi i ejertiden bør sælge vel bære dennes andel i tabet omvendt er ejendommen steget i værdi bør denne vel også have andel i denne.

Jeg går ud fra, at I ikke har fået lavet en samejerkontrakt ellers burde denne jo fortælle, hvad I skal gøre.  Det vil altid være en god ide at få lavet aftaler om ophør af samarbejde i de forskellige overneskomster om samarbejde.

Med venlig hilsen

Kim Schmidt

www.bf-fyn.dk

Tilmeldt 8. Feb 11
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 16:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Ja, vi skal naturligvis finde ud af ejendommens salgsværdi.

Men vi skal stadigvæk finde ud af, hvordan andelen skal vurderes. Er værdien af andelen blot det overskud, der ville komme ud af det, hvis vi solgte det nu?

Problemet er jo, som nævnt, at friværdien ikke er særlig høj, fordi der kun er afbetalt i 5 år. De næste 5 år vil friværdien jo stige relativt meget mere pga færre renter end de foregående 5 år, så skal dét ikke indgå i en samlet vurdering af andelsværdien?
Side 1 ud af 1 (3 indlæg)