Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Pris i annonce angivet uden moms

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Skagen
Tilmeldt 20. Oct 10
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 23:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Lidt juridisk ekspertise ville være dejligt :)

Jeg står i denne situation, hvor jeg vil købe en billet til et arrangement, som koster 295 kr. + moms. Denne pris fremgår på arrangørernes hjemmeside, hvorfra billetter også bestilles. 

Men jeg har også set en annonce for arrangementet i den lokale ugeavis, hvor prisen kun er angivet til 295 kr., altså intet nævnt om moms. Dette er tydeligvis et brud på markedsføringslovens §13, som siger "Ved erhvervsmæssigt udbud af varer til forbrugerne, dog ikke salg af varer ved auktionssalg, skal der ved mærkning, skiltning eller på anden måde tydeligt oplyses om den samlede pris for varen inklusive gebyrer, omkostninger, momsog alle andre afgifter..."
Det skal bemærkes at arrangementet er henvendt til erhvervsfolk, men er det ikke ligegyldigt når annoncen bringes i en avis, hvis målgruppe er forbrugere?
En annonce som denne, er jo kun en opfordring til at gøre køb, men har det noget at sige i denne sammenhænge?

Derfor er mit spørgsmål om jeg på trods af arrangørens brud på markedsføringslovens §13 stadig skal betale 295 kr. + moms for at deltage i arrangementet, eller jeg på baggrund af annoncen kan "slippe" med at 295 kr. inkl. moms?

 

På forhånd tak for hjælpen

-Morten

Fra Sønderborg
Tilmeldt 17. Mar 09
Indlæg ialt: 336
Fra  BodyMod.dk Shop - Blue Monkeys in Space ApS Skrevet kl. 01:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu kan jeg ikke lige huske paragrafferne i hovedet, så dem må du lige undværre, selv søge eller vente på at en anden oplyser dem.

Men din arrangøren er ikke forpligtet til at sælge dig den annoncerede vare, da annoncen du henviser til ikke er rettet direkte til dig, personligt.

Reklamer, sendt ud i offentligheden, er man ikke forpligtet til at overholde (Eller det er man vel i teorien men det kan alt for let omgås), men hvis de derimod er rettet en specifik person, så er man. 

Af samme årsag er Bilka heller ikke forpligtet til at sælge alle et fladskærms tv til en uhyggelig billig pris efter de er udsolgt, da de selv bestemmer om tilbudet stadig er gældende.

Mit bud er at arrangøren af forbrugerombudsmanden kan pålægges en bøde for systematisk overtrædelse af paragraf 13, hvis det sker igen og igen.

Så du må hive de ekstra 25% frem og betale prisen. 

Mvh.

Janus

Fra Skagen
Tilmeldt 20. Oct 10
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 00:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Janus

 

Tak for dit synspunkt i sagen. End til videre har jeg da også måtte betale de 295 kr. + moms. 

Fra København
Tilmeldt 22. Jan 09
Indlæg ialt: 1760
Fra  Buehøjgård Møbler Skrevet kl. 01:50
Hvor mange stjerner giver du? :

nu hvor der er tale om så lille en pris, og en engangsfejl fra annoncørens side, så har du næppe noget at komme efter.

Selvom det kan virke irriterende, så KAN der altså være tale om at det er en hændelig fejl fra annoncørens side, og ikke et bevidst forsøg på at snyde (hvilket vil være svært at finde incitament for her).

Jeg mindes ligeledes at der er lempelige krav for oplysning om pris ekskl. moms såfremt målgruppen er virksomheder/erhverv, men om det gælder uanset annonceringsmedia ved eg ikke.

Jeg tror dog ikke der er meget at komme efter her, personlit ville jeg bare betale de kr. 295,- + moms, det er trods alt et mindre beløb og formentlig et mindre købspublikum til at det giver mening at gøre et stort nummer ud af det.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)