Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Billede i vector EPS

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 11. Sep 07
Indlæg ialt: 78
Skrevet kl. 19:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Jeg skal have et billede i jpg konverteret til Vector EPS - hvem kan lave sådan en opgave, antager ikke det er en særlig stor opgave?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvordan konverteret? Og til hvilket brug?

Der ligger masser af programmer på nettet til blot at konvertere

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 19:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

  Det kan være rimeligt simpel - men det kan altså også være så komplekst at det praktisk talt er umuligt at lave en konvertering.

Så hvor vidt det er en stor opgave kommer an på hvordan motivet ser ud.

Jeg går ud fra at grunden til at du skal bruge det som vektor-format er at det skal trykkes på en eller anden måde.

Der er mange som fejlagtigt tror at man bare kan hive et JPEG-fil ind i et program som Illustrator og så blot gemme det som EPS og så fungerer det optimalt - men det er altså ikke tilfældet. En JPEG-fil er (ligesom BMP, PNG, GIF, TIFF m.fl.) et bitmap-format. Det vil sige at motivet i filen optræder som pixels (prikker i forskellige farver som tilsammen udgør motivet). Men problemet med sådan et bitmap-motiv er et det skal være i en meget høj opløsning, hvis det skal kunne holde til at blive forstørret op i et stort format til f.eks. tryk af en roll-up eller en stor plakat. Og et bitmap-billede i en opløsning høj nok til sådan noget kan hurtigt komme op i en størrelse på +200MB.

Et motiv i rigtigt vektor-format (EPS, AI, PDF, CDR og tilsvarende) optræder ikke som pixels, men derimod som en række linier og buer opbygget ud fra matematiske formler. Fidusen ved dette er at et motiv i vektor-format kan skaleres frit op og ned uden at det bliver grynet eller uskarpt i tryk. Dertil kommer så nogle andre fordele i forbindelse med tryk - bl.a. omkring farver.

Hvis man gemmer et bitmap-motiv (f.eks. fra en JPEG-fil) i EPS-format, så bliver det ikke konverteret til vektorer, men forbliver stadig et bitmap-motiv som så blot ligger inde i en EPS-fil. 

Hvis det skal gøres rigtigt så skal bitmap-motivet "traces" - enten automatisk, manuelt eller en kombination af automatisk tracing og så efterfølgende manuel finpudsning. Og det kan som sagt være så omfattende en opgave at den er umulig at løse. Så det kommer ihvertfald an på hvad du skal bruge motivet til - og hvordan det konkret ser ud.

/Jesper

Fra Aabenraa
Tilmeldt 9. Feb 11
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 20:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Regina :

Hej Aminoer,

Jeg skal have et billede i jpg konverteret til Vector EPS - hvem kan lave sådan en opgave, antager ikke det er en særlig stor opgave?

Hej

Billeder er ikke sådan at 'konvertere' - det kræver lidt mere end 'bare' at lave det om til Vector-grafik, man kunne prøve ved at skabe en sti om billedet og overføre den til et vectorprogram.

Hvilket billede drejer det sig om ?

Fra Aabenraa
Tilmeldt 9. Feb 11
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 20:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Sorry, så ikke at der var svaret. Det er lidt det jeg oså vil sige.

:)

Tilmeldt 11. Sep 07
Indlæg ialt: 78
Skrevet kl. 21:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for jeres svar.

Okay jeg kan godt se at det måske ikke helt er så lige til som jeg troede. Det korte af det lange er, at jeg har et logo som skal laves til et vector format og det er en akut opgave - jeg skal bruge en der kan gøre dette for mig. Pt har jeg det kun liggende i JPEG som har været brugt til tryk af diverse ting samt til en hjemmeside.

Hvem kan hjælpe asap?

Fra Silkeborg
Tilmeldt 13. Dec 10
Indlæg ialt: 2
Fra  Fifti Skrevet kl. 21:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Smid logoet her på tråden så vi kan se det. Det gør det lidt nemmere at forholde sig til.

Tilmeldt 23. Jul 10
Indlæg ialt: 152
Skrevet kl. 21:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ved ikke hvor avancerede ting de har erfaring med, men hvis det er et rimeligt simpelt logo med en normalt font etc. så er de her hurtige og billige til at lave logoer (i vektorformat): www.upstart.dk

 

 


Tilmeldt 23. Sep 08
Indlæg ialt: 294
Skrevet kl. 11:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa Jacob,

Det skal tegnes op igen.

Vi kan evt hjælpe med både optegning og producering af roll up banner.

 

Mvh Kim Raufort  / Skiltex.dk

M  dfdf

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)