Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

EU moms og Summa..

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. May 10
Indlæg ialt: 90
Skrevet kl. 22:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg skal lige være sikker mht. køb af varer i Sverige. Der er med beregnet momsfakturaen, men jeg skal alligevel beregne EU-moms.

Altså skal jeg kontere kontoen for EU erhvervelser hvorpå kontoen for EU moms bliver konteret, og så skal bankkontoen så modporsteres.

Når jeg så skal oplyse momsen til SKAT, så jeg bare udfylde punktet for Moms af varekøb mv. i udlandet, fx. kr. 250,00 Og herefter angive værdien af varekøb mv. i EU.

Er det korrekt?

v/C

 

 

Fra Hadsten
Tilmeldt 16. Mar 08
Indlæg ialt: 462
Fra  Vesterskov Bogføring Skrevet kl. 05:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal kontakte din leverandør og meddele ham/dem at du er selvstændig erhvervdrivende samt give dem dit danske momsnummer. Herefter skal de lave en kreditnota og en ny faktura uden moms. Differencen skal de tilbagebetale dig.

Herefter behandler du den nye faktura som beskrevet.

mvh
Michael

Tilmeldt 9. May 10
Indlæg ialt: 90
Skrevet kl. 06:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Det har jeg gjort.

Jeg har forklaret mig dårligt. Programmet har beregnet moms af fakturen (erhvervelsesmoms - EU-moms).

Så momsen går vel i nul.

 

Fra Hadsten
Tilmeldt 16. Mar 08
Indlæg ialt: 462
Fra  Vesterskov Bogføring Skrevet kl. 07:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Programmet skal (hvis det er rigtigt opsat) beregne 25% moms af fakturaen som den tillægger både under erhvervelsesmoms og under indgående moms. Dermed går det i nul. Du kan evt. prøve at tage kontospecifikation for disse to konti for den pågældende dato og se, om det ikke er med begge steder.

Husk at beløbet ekskl. moms skal angives i rubrik A1.

mvh
Michael

Tilmeldt 9. May 10
Indlæg ialt: 90
Skrevet kl. 10:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg forstår nu ikke hvorfor det skal være sådan. Beløbene er så både med det ene og andet sted, og bliver så nul.

Er der nogle der kan forklare mig den dybere mening med at det skal gøres på den måde?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Christina

Det er simpelthen et af momslovens (gode) principper. Der skal altid betales moms, når der købes en momspligtig vare eller ydelse. Hvis ikke sælgeren opkræver momsen, så skal køberen selv indbetale den til SKAT.

Det er jo ikke altid, der går i nul. Hvis din virksomhed ikke har fuldt momsfradrag, så vil det jo ikke gå i nul. Heller ikke hvis det er en vare eller ydelse uden momsfradrag du køber.

I stedet for at lave undtagelser til hovedreglen, for virksomheder der har fuldt momsfradrag - så lader man bare erhvervelsesmomsen følge de almindelige fradragsregler.

Købsmoms "går jo altid i nul". Så kunne man jo også argumentere for, at du som momspligtig virksomhed ikke skulle betale moms til dine leverandører - fordi den moms får du refunderet hos SKAT.

Det er forklaringen. Nogen synes det stadigvæk er tåbeligt på trods af denne - men sådan er det altså. Smile

Vh
Lars

Fra Albertslund
Tilmeldt 17. Jan 06
Indlæg ialt: 633
Fra  AgerCon Skrevet kl. 00:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Christina1986:
Er der nogle der kan forklare mig den dybere mening med at det skal gøres på den måde?

Ja. SKAT vil gerne vide, hvor meget du køber i andre EU-lande.

Da du ikke skal betale EU varekøbsmoms, bliver denne fiktive moms debiteret (+) på kontoen for Købsmoms og krediteret (-) på kontoen for EU varekøbsmoms.

Når du så opgiver beløbene til SKAT gennem momsindberetning, så er din Købsmoms forhøjet med det samme absolutte beløb som EU varekøbsmoms - som igen trækkes fra i rubrikken EU varekøbsmoms.

Så du afregner det samme overfor SKAT, men SKAT kan nu gange EU varekøbsmomsen med 4 og få oplyst, hvor meget du har importeret for fra andre EU-lande.

Eksempel:

Konto Beløb
Varekøb i Danmark +2.000
Varekøb i EU +400
Købsmoms +600
EU varekøbsmoms -100
Kassekredit -2.900

Købsmoms er 25% af dansk varekøb (500) plus 25% fiktivt moms af EU varekøb (100).

Momsangivelse:

Angives Beløb
Købsmoms +600
EU varekøbsmoms -100
I alt +500

Hvis du kun havde haft danske varekøb, havde købsmomsen været på 500. Så EU varekøbene har ingen indvirkning på, hvor meget du skal momsafregne blot hvad du skal oplyse.

Jeg håber, at det var forklaring nok.

Med venlig hilsen
Claus Agerskov

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)