Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skatteforhold v flytning til udlandet

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 31. Jan 11
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 20:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har i nogen år drevet en peronlig ejet virksomhed, hvor jeg har akkumuleret et overskud i virksomheden.

Jeg overvejer at flytte til udlandet indenfor de nærmeste år. Hvor længe og om det bliver som lønmodtager eller selvstændig er uafklaret.

Imidlertid sker der det, som jeg forstår det, når jeg fraflytter Danmark og bliver skattepligtig i et andet land, så tvangsrealiseres værdierne i den personligt ejede virksomhed i skattemæssig forstand - dvs jeg skal betale personskat af alle de opsparede midler, som om at jeg hævede midlerne til privat brug umiddelbart inden fraflytning.

Kan jeg med fordel omdanne virksomheden til fx ApS inden fraflytning, og således lade midlerne forblive i virksomhedsregi? Eller giver det også problemer i det øjeblik, min danske skattepligt ophører? Jeg må vel ikke hæve pengene fra virksomheden, hvis jeg ikke har dansk skattepligt?

Mvh

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Det må være fraflytterskatten du tænker på.

Ja..du kan godt eje et dansk ApS...som ikke skattepligtig til DK.

 

MvH

Peter

Fra København
Tilmeldt 31. Jan 11
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 21:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter,

Tak for hurtigt svar!

Så altså, hvis jeg inden jeg fraflytter laver en skattefri omdannelse af virksomheden til et ApS (og jeg selv ejer anpartsbeviserne), så kan firmaet i princippet stå inaktivt og med alle midler bevaret og uberørt af skat, i den periode jeg er væk?

Hvis jeg skulle få behov for at trække nogle midler ud (f.eks. hvis det ender med at jeg forbliver i udlandet), og jeg er skattepligtig i England eller USA, er det så muligt? Jeg har en idé om at ToldSkat ville kræve en del af kagen under de omstændigheder, også selvom jeg ikke har dansk skattepligt.

Mvh

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen.

Yes.......! Hvis driftsstedet er i DK, og det er det jo..som jeg forstår dig.

Ja...SKAT vil have sin del af kagen på et eller andet tidspunkt, hvor meget afhænger

helt af dobbeltbeskatningsoverenskomsten med det land, hvor du betaler skat.

 

MvH

Peter

Fra København
Tilmeldt 31. Jan 11
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 21:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak igen,

Så er den del vist på plads.

Hvis jeg så skulle finde på at ville fortsætte som selvstændig i udlandet (det er konsulentvirksomhed, så arbejdsstedet er ikke bundet til dk), så vil det være afhængig af lokal lovgvning, om det mest fordelagtige (skattemæssigt) er at drive virksomhed ud fra det danske ApS eller en lokalt stiftet virksomhed? Eller er der nogle åbenlyse begrænsninger eller fordele som er gældende?

Hvis det er et for bredt spørgsmål, så lad det være, så undersøger jeg nærmere når det bliver mere konkret.

Mvh

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja..det afhænger af nogle mere konkrete ting herunder udskudt skat mv., der evt. vil

skulle betales til DK.

 

MvH

Peter

Fra København
Tilmeldt 31. Jan 11
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 13:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg fortsætter lige tråden her med et relateret spørgsmål.

Jeg står overfor en mulig kontrakt i Australien (dvs, rådgivning af australsk virksomhed on-site i Australien i 3-9 mdr). Der er altså ikke tale om udflytning, men om at jeg i en periode bor og arbejde i Australien. Min virksomhed er fortsat en enkeltmandsvirksomhed under virksomhedsordningen.

Jeg ønsker naturligvis at kunne stille med et konkurrencedygtigt tilbud uden at snyde mig selv på bundlinjen, og her er der behov for nogle skattemæssige overvejelser, fornemmer jeg ;).

- Risikerer jeg at blive ramt af fraflytterbeskatning i dette scenarie? Hvad skal jeg gøre for at sikre mig mod dette?

- Bliver jeg ramt af nogle ekstra / reducerede skatter i dette scenarie, som jeg skal tage med i betragtning når prisen for ydelserne fastsættes?

- Vil det være smart / nødvendigt at omdanne min virksomhed til anpartsselskab / selskab eller at stifte en separat virksomhed i Australien til formålet?

- Er der andet som jeg bør være særligt opmærksom på i forhold til skattemæssige konsekvenser?

Svar på ovenstående eller link til materiale som kan hjælpe mig på vej er meget velkomment :).

Mvh og god sommer

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du stradigvæk har aktiviteter og fast driftssted i Danmark er der intet i vejen for, at du fortsat bliver under Virksomhedsskatteordningen.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)