Jeg tror måske du misforstod mig. Selvfølgelig kan man tage lige det man vil for at hjælpe andre og hvis man kan få glæde af at ens materiale bliver fundet i søgemaskinerne og på den måde få mere trafik og dermed måske flere reklamevisning, så fine by me :-)
Der hvor jeg synes det bliver et problem er hvis fokuset er så meget på hvordan man kan skrive en artikel og publicere den så skræddersyet til søgemaskinerne at man glemmer det oprindelige formål med artiklen. Der er rigtig mange på Amino der bruger så mange kræfter på SEO og optimering, og skriverier af diverse artikler inden for forskellige emner, på målrettede søgeord/domæner for at tjene penge på affiliate reklamer ved at forsøge at drive trafik fra søgemaskiner ind på sider der indeholder meget lidt information om emnet i form af et par artikler osv.
Det skal de selvfølgelig være velkomne til og jeg kan da også bare blande mig uden om :-), men nu er jeg lidt af den gamle skole fra den gang hvor meningen med internettet ikke så meget var dikteret af hurtig marketing, affiliates og SEO, men derimod hvor det galt om at publisere ting som folk gad at læse og det handlede om budskabet mere end at få flettet de rigtige søgeord ind i en mumletekst.
Nu kender jeg ikke til artiklen eller formålet med den, men sagde bare min ærlige mening om at hvis det er en artikel der er så meget robotfodder at det kan blive til et spørgsmål om hvorvidt det er vigtigt at få den placeret på sit eget domæne osv, så tror jeg reelt set det er spild af tid for det kan om noget kun være en kort midlertidig gevinst i form af en lidt højere placering på et par søgeord i google indtil en anden bestemmer sig for at gøre det samme, eller google beslutter sig for at det domæne med en enkelt artikel der aldrig bliver opdateret er ligegyldigt (eller er SEO-spam) i forhold til en køreskole der også publiserer artikler om at tage kørekort m.v. :-)
Jeg synes ikke umiddelbart at SEO kan sammenlignes med at sælge et produkt/en service, da SEO's udgangspunkt er at give ting væk gratis og håbe på at det kan hjælpe med at skabe omtale (den tætteste sammenligning er vel old school branding), hvorimod et produktsalg ret tydeligt siger at for x kroner får du x produkt/service. :-)
Hvis du spekulerer i SEO for at få betaling for dit arbejde/publisering/udgift af den nævnte artikel, så vil jeg helt klart fra et forretningssynspunkt stærkt overveje om der ikke var en mere sikker måde at konvertere arbejde til betaling. Hvis artiklen er relevant og god nok så kunne den jo måske sælges til køreskoler der selv kunne publisere den, eller det kunne være betalt indhold på en kursusportal eller lignende. Det ville i hvert tilfælde give et væsentlig mere sikkert afkast end at publisere den gratis og håbe på en direkte målbar indtjening via SEO IMHO :-)
Men nu har du jo allerede et site om køreskoler osv, så giver det vel (set fra et komplet ikke SEO perspektiv, men ren bruger oplevelses perspektiv) ganske god mening bare at publisere den der hvor du allerede har folk der er interesserede i køreskoler/kørekort, hvilket er årsagen til at jeg synes spørgsmålet lugter en smule af "kom lad os fyre en masse mærkelig tekst ind i google så vi kan komme øverst på et søgeord og dermed lokke folk ind på en helt ligegyldig samling basisviden om et emne der er så uinteressant at de forhåbentlig klikker på et reklame link"-strategi. Hvilket jeg helt personligt synes er nollert (for at bruge et godt jysk udtryk) fordi det er med til at forringe kvaliteten af nettet og søgemaskinerne og dermed også gøre det vanskeligere for folk at få noget positivt ud af nettet.
Det lyder måske lidt groft og ikke så behageligt, men hvis man nu skulle kalde en skovl for en skovl og en spade for en spade uden alt det der høfligheds-flødeskum?