Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

HHX ? STX ? - eller hvad? Hjælp

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Fra Aalborg
Tilmeldt 24. Jan 11
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 18:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hey jeg er helt ny på det forum her og der var ikke et off-topic sektion, af hvad jeg kunne se, så jeg spørger her da det vel er grund farven på en virksomhed - Uddannelse.

 

Jeg har gået og overvejet at tage HHX, fordi jeg meget gerne vil være advokat, men jeg er ikke så stærk i matematik, jeg er virkelig dårlig til det. Så tænkte på om det var det værd at tage HHX vejen? Eller er der noget andet der er bedre? Jeg kan bedst li, Dansk, Samfundsfag, Biologi, og Engelsk.

 

Håber på gode svar, tak :)

Fra Aarhus
Tilmeldt 4. Jan 11
Indlæg ialt: 1085
Fra  Linde-media Skrevet kl. 18:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er sgu nok en STX, du bliver gladest for. Bedømt efter hvad du skrevet. HHX har ikke biologi, og dansk + samfundsfag er ofte på ret lavt niveau. Engelsk kan du få på A-niveau på en hhx-udd. 

Man kan sagtens være iværksætter, og gå på STX. STX er rigtig god, fordi den giver en enormt meget almen viden, og er en sund uddannelse rent menneskelig. 

Men jeg vil også sige, at matematik i gymnasiet er anderledes end matematik i folkeskolen. Personligt gik jeg fra at få 02-4 i matematik i 10. klasse til at få 12 skriftlig. Det kræver selvfølgelig noget arbejde, men hvis man sætter sig ind i det, så synes jeg at lærerne i gymnasiet er langt bedre til at forklare ting end lærerne i folkeskolen. (generelt!)

Tænk på mulighederne i stedet for begrænsningerne, hvis du virkelig gerne vil være advokat, så skal der arbejdes. Men du kan godt! Tro på dig selv! 

Fra Aalborg
Tilmeldt 24. Jan 11
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 18:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for det hurtige svar Andreas.

Har også tænkt på STX, og at det giver en meget bred vifte af muligheder. Men (det glemte jeg nok at sige ) jeg kan faktisk også godt li og arbejde omkring virksomheds drift og virksomheds økonomi. Da jeg gerne vil (ihvertfald min drøm) være selvstændig en dag ud i fremtiden.

Fra Aalborg
Tilmeldt 17. Nov 09
Indlæg ialt: 770
Fra  HLnet Skrevet kl. 19:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du meget gerne vil være advokat, så synes jeg bestemt du skal tage en HXX hvor du har mulighed for at snuse til erhvervsjura. Det ville være træls at komme på universitet og finde ud af at jura egentligt ikke siger dig noget alligevel :-)

 iPhone 6

Tilmeldt 2. Nov 08
Indlæg ialt: 102
Skrevet kl. 19:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Nicolai :

Hey jeg er helt ny på det forum her og der var ikke et off-topic sektion, af hvad jeg kunne se, så jeg spørger her da det vel er grund farven på en virksomhed - Uddannelse.

 

Jeg har gået og overvejet at tage HHX, fordi jeg meget gerne vil være advokat, men jeg er ikke så stærk i matematik, jeg er virkelig dårlig til det. Så tænkte på om det var det værd at tage HHX vejen? Eller er der noget andet der er bedre? Jeg kan bedst li, Dansk, Samfundsfag, Biologi, og Engelsk.

 

Håber på gode svar, tak :)

Med hensyn til fag bør du nok tage en STX, hvis du gerne vil have dansk, biologi og engelsk. Som det også bliver nævnt er samfundsfag som regel på C- eller B-niveau på HHx. Dog har man international økonomi, som er lidt der hen af og faktisk super spændende.

HHx er rigtig godt, hvis du en dag ønsker at blive selvstændig. Man lærer en masse om virksomheder, deres opbygning, markedsføring samt nogle meget praktiske ting som f.eks. bogføring.

Angående matematik, så bør man tage matematik på B-niveau, da det kræves af de fleste videregående uddannelser (i hvert fald dem jeg har haft kig på). Selvom man har svært ved matematik, kan man sagtens opnå et godt resultat, hvis man er villig til at arbejde for det.

Er der nogle områder inden for jura, der interesserer dig mere end andre?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Nicolai :

Jeg har gået og overvejet at tage HHX, fordi jeg meget gerne vil være advokat, men jeg er ikke så stærk i matematik, jeg er virkelig dårlig til det. Så tænkte på om det var det værd at tage HHX vejen? Eller er der noget andet der er bedre? Jeg kan bedst li, Dansk, Samfundsfag, Biologi, og Engelsk.

Jeg går selv på HHX. Min mening om HHX er, at det er en meget bred uddannelse.

På min skole kan man vælge imellem 5 forskellige studieretninger.

  • International
  • Innovation
  • Kommunikation
  • Økonomi og matematik
  • Markedsføring og psykologi

Jeg har selv valgt økonomi og matematik. Der er nogle fag, som man skal have på alle 3 år. På min linje er det f.x matematik, virksomhedsøkonomi, dansk og engelsk. De første 2 år skulle vi have tysk og afsætning også. Det første år skulle vi have samfundsfag. Og næste år skulle vi have samtidshistorie. Og på tredje år skal vi have finansiering og erhvervsret.

Derudover så har man valgfag på 2 og 3 år. Man kan vælge ét fag pr. år. På min skole er fagene b.a

  • IT
  • Organisation
  • Psykologi
  • Spansk
  • Innovation
  • Mediefag
  • Statisik
  • Samfundsfag

Min mening er at valgfag er lidt useriøst. I min klasse virker det lidt som om, at nogle har valgt det, bare fordi det er krav at de skal vælge ét fag.

Angående fagene så er det lidt blandet. I nogle fag får vi rigtigt mange lektier for, og lærerne går meget op i, at det er os der skal lære så meget som muligt. Mens i nogle fag er det lidt mere, læreren kommer 5-10 min for sent hver gang og smutter 5 min før timen er færdig, vi skal bare arbejde selv eller møder han slet ikke op.

Hvis du vælger en af de andre linjer, så kan du godt kun have matematik på c eller b-niveau.

Du kan også snakke med en studievejleder, hvis du er i tvivl, hvilken linje du skal vælge.

Fra Aarhus
Tilmeldt 17. Sep 10
Indlæg ialt: 235
Skrevet kl. 20:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Tag evt. og snak med din skoles uddannelsesvejleder, da det nok er ham/hende, der har bedst kendskab til hvad, der netop er godt for dig. :-)

Tilmeldt 25. Dec 05
Indlæg ialt: 352
Skrevet kl. 21:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal ikke vælge HHX ligesom så mange andre, fordi du er dårlig til matematik - matematikniveauet på HHX er så latterligt lavt netop af den grund. Uden basal matematisk forståelse er man sgu lost, hvis man vil fortsætte i den økonomiske retning, hvor HA-jur. jo er ret oplagt (kræver b-niveau).

Jeg havde selv dansk, engelsk, afsætning, virksomhedsøkonomi og matematik på højniveau på HHX og blandt andet også samfundsfag og international økonomi, så det burde da være muligt at møde dine krav. Bortset fra biologi selvsagt.

Fra Aalborg
Tilmeldt 24. Jan 11
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 21:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svarene allesammen, jeg vil overveje at tage matematik på B, også måske kæmpe lidt ekstra med det. Men ang. Jura og det jeg har læst omkring det, så er nok mest bolig og "forbryder"( Altså dem der er sigtet for drab, voldtægt ovs.) der siger mig noget :)

Fra Regstrup
Tilmeldt 3. Feb 08
Indlæg ialt: 26
Fra  Co-Sponsor IO SoftGame Skrevet kl. 22:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Nicolai.

De andre venlige Aminoer har allerede hjulpet dig meget med udtalelser omkring HHX, hvoraf jeg selv kan genkende mange af tingene fra min egen HHX tid (sidste år).

I stedet for at komme med flere vinkler på HHX, så vil jeg spørge hvad der egentlig får dig til at nævne matematikken specielt? Jeg har tjekket op på hvad adgangskravene for at blive jurist (advokat), og der er intet krav om matematik på et bestemt niveau:

http://www.ug.dk/uddannelser/universitetsuddannelser/bacheloruddannelser/samfundsvidenskabeligebacheloruddannelser/forvaltningmv/jura.aspx

Når det er sagt, så når du beskriver dine interesser inden for virksomheds drift og virksomheds økonomi, så er der ingen tvivl om at HHX er stedet for dig.

Du kommer ind på disse områder samt markedsføring og vigtigst i din situation, erhvervsret. Selvom du ikke er den stærkeste til matematik så er minimumkravet på HHX blot C-niveau, og virksomhedsøkonomi er basalt set blot plus og minus.

Resten af kravene burde du opfylde med en HHX uanset studieretning, men som Jan foreslår, så tjek op på det med din studievejleder.

I forhold til de kommentarer som er kommet omkring fagene på HHX, så tror jeg det afhænger utrolig meget af flere faktorer (egentlig ligegyldigt hvilken uddannelse man vælger):
- Lærernes arrangementet: lærere som giver kopiark og siger "arbejd selv" er de-motiverende, hvorimod de lærere som går op i sit fag og har gode historier dertil, gør faget spændende
- Ens egen motivation: Hvis man selv er opsøgende og nysgerrig, så kan man komme langt - og længere endnu. Især fordi lærerne kan se, at man har en ægte interesse.
- Ens klassekammerater: Det er desværre et faktum at man både kan blive trukket op og ned af andres indsats - mit råd er i alle sammenhænge at forlange en arbejdsindsats når man laver gruppearbejde, men der skal selvfølgelig stadig være plads til sjov og ballade.

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)