Hej Amino, Jeg er i den frustrerende situation at jeg for snart et år siden (25. marts) fik en opgave på et redesign af en foreningshjemmeside. Jeg gav dem en god pris som de accepterede. Aftalen lød på at de skulle betale 50% forud og 50% ved levering til endelig godkendelse. Men da de modtog den første faktura, så gik det op for dem at det beløb jeg havde nævnt i tilbuddet var ekskl. moms og de troede at det var inkl. moms. Jeg sagde så at vi kunne ændre beløbet for moms til et sponsorat, så de altså stadig skulle betale det samme som de havde forestillet sig. De skulle dog så betale det fulde beløb forud, hvilket de accepterede. Jeg lavede et designforslag og med få ændringer blev det godkendt og jeg begyndte efterfølgende at fylde indhold i. Efter noget tid begynder de så at foreslå ændringer i design og ytre utilfredshed med funktionerne i administrationsmodulet. Jeg fortæller at det overordnet design er blevet godkendt og at jeg derfor ikke kan tilbyde at ændre i det uden at fakturere yderligere. Dette fordi at jeg er begyndt at fylde indhold i hjemmesiden. Det stiller min kontaktperson (næstformanden i foreningen) sig uforstående overfor, da det hvor han kommer fra, er sådan at når han har godkendt noget, så betyder det at man tager den derfra og at der altså stadig er rig mulighed for ændringer såfremt han på et senere tidspunkt i en proces skulle finde det passende. Til det var mit svar, at det selvfølgelig kan være sandt, såfremt man har med en anden afdeling i samme firma at gøre. Her havde de dog hyret et eksternt firma og derfor gælder der andre vilkår. Vedrørende ændringer / tilføjelser i administrationsmodulet i forhold til tilbud, krævede det at jeg købte ekstra services ind og implementerede disse. Denne ekstra udgift gav jeg et tilbud på, men også dette stillede han sig uforstående overfor. Det har været meget tidskrævende at få svar på de mails jeg har sendt til kunden og når jeg har givet deadlines på svar - blandt andet på tilbuddet om den ekstra tilføjelse - så er det blevet trukket lige lidt længere og er så efterfølgende udelukkende blev besvaret med yderligere spørgsmål. I enkelte mails har jeg endda specifikt udbedt mig en bekræftelse på at kunden forstod og accepterede det jeg havde skrevet. Den berømte dråbe er så ankommet ved, at jeg har afleveret opgaven til en allersidste endelig godkendelse og havde grundet juleferie, givet kunden frem til 14. januar til at komme med sin godkendelse, eller hvilke punkter der ikke var godkendt. Jeg skrev også at hvis denne deadline ikke blev overholdt, ville jeg anse opgaven som værende afsluttet. Der sker så det at jeg modtager hans godkendelsesmail d. 15. januar (i dag) kl. 06.44. Jeg har nu fået nok af den opførsel og skriver til ham at jeg anser opgaven for værende afsluttet og at de selvfølgelig har mulighed for at få alle relevante filer udleveret, så de i samarbejde med et nyt firma hurtigt og nemt kan komme igang med deres nye side - som er fuldt funktionsdygtig, udover de få rettelser der manglede. De er blevet lovet 12 måneders fri webhotel og dette tilbud stod stadig ved magt. De var også blevet lovet 3 måneders e-mail support, som dog er er bortfaldet. Jeg skriver også at ønsker de stadig at jeg skal lave de sidste rettelser, vil det blive faktureret på timebasis. Slutteligt nævner jeg at jeg fremover udelukkende ønsker kontakt med formanden, for at undgå yderligere misforståelser. I vanlig tro skriver han tilbage at han stiller sig uforstående, men skriver også at han altså har sendt mailen i går aftes, d. 14. januar kl. 23.29... Altså rettidigt. Han nævner derudover en længere liste over punkter han ikke mener er opfyldt fra min side. Jeg skriver tilbage udelukkende for at gentage at jeg ikke ønsker kontakt med andre end formanden. For 20 minutter siden modtog jeg så en e-mail fra formanden om at han har fuld tillid til at næstformanden kan afslutte denne sag og derfor ikke ønsker at involvere sig yderligere, da han ikke står for driften. Der foreligger ingen kontrakt, men udelukkende e-mail korrespondance hvor tilbuddet er afgivet og accepteret. Opgaven er lavet ud fra de punkter der er nævnt i tilbuddet. Så nu er spørgsmålet - jeg håber I har orket den lange forklaring på forløbet - kan jeg fastholde beslutning om at opgaven anses for afsluttet? Eller er det helt op til dem om hvorvidt de vil svare indenfor den fastsatte tidsramme. Med venlig hilsen Tommy Ps. Jeg vil på det kraftigste understrege at denne kunde ikke er en jeg vel benytte som reference, uanset hvordan det ender. Så ingen af mine nuttidige eller fremtidige referencer er involveret i denne sag. Pps. Jeg vil også lige påpege at jeg ikke på nogen måde tror at foreningen er ude på at snyde eller svindle, det er udelukkende et spørgsmål om misforståelser og forskellig tilgang til tingene. Så der er altså ingen grund til at skrive en PM for at få navnet på foreningen, det vil under ingen omstændigheder blive udleveret. :o) |
Som udgangspunkt har din kunde vel ikke kendt til hvordan du fastsætter din deadline, og derfor mener jeg ikke det er noget du skal forfølge yderligere.
Det er jo vel i princippet også ligegyldigt om det er dag 1 efter din frist, der er vel mere irritationen over opgavens forløb som får dig til at gribe dette halmstrå, - er det ikke?
Jeg synes du skal indgå en aftale, denne gang skriftligt, hvor du/i aftaler præcis hvad der afslutter opgaven for begge parter.
Så kan du jo forklare hvad du har bragt ind i aftalen af arbejde som goodwill, og hvorfor du ikke kan blive ved med at arbejde med ting som ikke er decideret fejl.
Fremadrettet - og det er du nok godt klar over - må du have nogle forretningsbetingelser der præciserer hvornår et arbejde er fuldført. Det kan sagtens indeholde en indsigelsesfrist, men det skal kunden være klar over inden arbejdet påbegyndes, og det skal gentages når/hvis det er et samlet arbejde der overdrages. Årsagen er, at kunden skal vide at evt. sekundære funktionaliteter som kun bruges i særlige situationer, - også skal afprøves inden fristens udløb.
Løb en tur, se en god film, drik en kop kaffe og se så på sagen igen og se om du ikke kan finde en løsning så du kan komme videre uden flere ærgelser.