Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Optagelse af en samtale

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 10. Apr 09
Indlæg ialt: 186
Fra  Sportsbaren Skrevet kl. 13:02
Hvor mange stjerner giver du? :

I søndags optog en medarbejder en samtale mellem denne og mig. Udover os to, kommer der løbende kunder med ind i samtalen, som dermed også optages...

Jeg synes at have forstået, at det ikke er ulovligt, at optage en samtale, hvis man selv er part i denne, men der er dog alligevel nogle spørgsmål jeg gerne vil have svar på.

Jeg har fået et brev fra kommunen om, at jeg siger "hvis du har over 12½ time, kan du få dem sort", eller noget i den dur...

Så sagen kommer nok via deres bedrageriafdeling senere hen.

Det jeg tænker på er, om det er lovligt at optage på sin arbejdsplads, hvor der bla. er regler vedr tavshed og loyalitet?

Der er ganske sikkert sagt en masse - da optagelsen er en time - som er tilknyttet arbejdspladsen på denne optagelse. Om det er arbejdsmetoder, arbejdsgange osv kan jeg slet ikke erindre.

Men er det lovligt at lade andre lytte til denne optagelse?

På optagelsen snakker jeg også med kunderne - uden at medarbejderen siger et ord (og jo ikke er med i samtalen)? Er dette tilladt?

Vil nogle af disse punkter kunne gøre, at optagelsen ikke kan bruges/ikke er lovlig?

Jeg spørger mest af interesse, da jeg ikke umiddelbart tror, at optagelsen kan bruges til noget som helst. At jeg skulle have sagt, at han kan få udbetalt sorte penge, understøtter nemlig ikke, at han har 160 timer om måneden, og at han i øvrigt er fleksjobber. 

Og en ting er vel at sige det, og en anden vel at gøre det.

For inden jeg vidste at der var en optagelse, har jeg rettet vagtplanen således, at medarbejderen slet ikke kan få mere end 7 timer om dagen...

Fra Roskilde
Tilmeldt 24. Oct 10
Indlæg ialt: 254
Skrevet kl. 13:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Personen må gerne optage samtalen, men må ikke afspille den for uvedkommende

§ 263. Med bøde eller fængsel indtil 6 måneder straffes den, som uberettiget 

1) bryder eller unddrager nogen et brev, telegram eller anden lukket meddelelse eller optegnelse eller gør sig bekendt med indholdet, 

2) skaffer sig adgang til andres gemmer, 

3) ved hjælp af et apparat hemmeligt aflytter eller optager udtalelser fremsat i enrum, telefonsamtaler eller anden samtale mellem andre eller forhandlinger i lukket møde, som han ikke selv deltager i, eller hvortil han uberettiget har skaffet sig adgang. 

Stk. 2. Med bøde eller fængsel indtil 6 måneder straffes den, som uberettiget skaffer sig adgang til en andens oplysninger eller programmer, der er bestemt til at bruges i et anlæg til elektronisk databehandling. 

Stk. 3. Begås de i stk. 1 eller 2 nævnte forhold med forsæt til at skaffe sig eller gøre sig bekendt med oplysninger om en virksomheds erhvervshemmeligheder eller under andre særlig skærpende omstændigheder, kan straffen stige til fængsel indtil 4 år.

/Flemming

www.senbi.eu - Dit motions site.

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)