Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Produktion af egne metervarer

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 3. Jan 11
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 11:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Iben:

Det er som udgangspunkt stof som skal spindes op i 3 forskellige farver (strib) men synes da din anden idé er absolut interessant, men hvad er placement print?

Hvis jeg beslutter mig for alligevel at blot købe et større parti hjem af en færdig metervare som en anden har designet kan jeg så frit bruge denne til min egen produktion af tøj eller skal jeg så søge om rettigheden til at bruge denne vare i min produktion i mit eget mærke, eller hvordan fungerer det?

Hej igen, Iben
HVis det er fuldstibet stof der skal spindes op, så går det nok ikke med placement print.
Placement print er tryk der lægges ovenpå stoffet. Det er nemt, billigt og hurtigt at producere - men det er så til gengæld slet ikke det samme som spundet gennemfarvet stof.
Du kan se et eksempel på placement print her: http://www.houseofkids.dk/pi/Gul-t-shirt-fra-Vingino-10-ÅR_28173_2715.aspx

Mht. til at hjemtage stof fra en anden producent, så ser jeg ikke noget problem. Du skal bare sørge for at købe det igennem en tekstilproducent (eller -handler) som er ansvarlig for og kender fuldt til ophavsretten.
Der er utroligt mange handler imellem producenterne, hvor de finder rester rundt omkring til at dække et mindre behov hos en kunde - så det er helt normalt.

Fra Århus
Tilmeldt 28. Jun 09
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 13:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kirsten

Mit stof skal være strikket og det jeg mente var at jeg som udgangspunkt regnede med at det var garnet som var indfarvet i de 3 forskellige farver jeg skal bruge og varen altså ikke skulle printes (:

Jeg handler de fleste af mine metervarer hjem fra USA typisk gennem Etsy eller lignende. Jeg har kigget mine forhandlere godt igennem, men synes ikke jeg kan se nogen steder at der står beskrevet at en metervare er "not for commercial use" e.l. men det er nok heller ikke nødvendigvis beskrevet hos den enkelte butik. de metervarer jeg anvender er typisk metervarer fra de lidt større tekstildesignere (Michael Miller, Alexander Henry, Kokka, Moda o.s.v) og jeg skal nok henvende mig direkte til producenten for at finde ud af om de har specielle klausuler for anvendelsen af deres varer.

Mvh Iben

Fra Århus
Tilmeldt 28. Jun 09
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 13:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Babyscoop

Tusind tak for forklaringen. Så sådan som jeg forstår det er et placement print mest egnet til varer der kun har et enkelt større print på og ikke så meget til noget hvor en mindre mønsterrapport skal gentages? Er det også den type print der har en smule tendens til at krakelere efter nogle vaske?

Jeg har selv produceret bluser og bodyer med prints i en meget begrænset mængde, hvor jeg har anvendt serigrafi teknik til at lave print og forestiller mig at placement print fungere lidt på samme måde i princippet.

Det lyder rigtig positivt at det tilsynladende ikke nødvendigvis er et problem at anvende tekstiler fra andre deisgnere til egen produktion. Så gælder det jo bare om at finde de helt rigtige tekstiler.

Jeg arbejder pt. på at få en kontakt igennem til en systue i hhv. Ungarn og Filipinerne. Er der nogen af jer som har erfaring med at få systuerne til at være behjælpelige med at finde basisvarer (f.eks. fløjl og denim) i deres eget lokalområde i stedet for at jeg selv sender metervarerne som de skal sy af?

Tænker at der alt andet lige må være en del at spare ved at anvende lokale metervarer end at sende dem, men at det omvendt virker meget upverskueligt at sidde i DK og finde metervarer i Ungarn eller FilipinerneHuh?

Mvh Iben

Tilmeldt 6. Apr 14
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 12:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Iben

Fandt du nogensinde et svar til dit spørgsmål? Jeg har lidt samme behov (dog ikke til at lave tøj), men kunne godt bruge metervarer i et lille kvantum. Har fundet udenlandske producenter, men det er meget dyrt og så kommer tolden oven i ... Derfor vil jeg høre, om du blev klogere og om du evt. kan hjælpe mig?

Mvh. Anne-Mette

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)