Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan skal jeg præsentere min idé for en virksomhed?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Feb 16
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 21:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Godaften alle sammen!

For at gøre en lang historie kort, så står jeg, lige som så mange andre, med en rigtig god idé som jeg efter flere måneders evaluering stadig mener har et massivt potentiale.

Uden at gå for meget i detaljer, så går idéen kort sagt ud på at effektivisere en gammel metode som detailbutikker stadig benytter sig af, og som, efter min vurdering, vil kunne øge omsætningen i butikker samt stille forbrugerne langt bedre end de står nu. Når jeg siger detailbutikker, mener jeg alt lige fra Kop&Kande, Matas, Sportsmaster, Fona osv., og altså umiddelbart ikke supermarkeder, såsom Netto, Irma mm.

Problemet er, at min idé 'sagtens' kan udføres, hvis jeg lige kan finde mig en programmør, der kan udvikle idéen, hvilket jeg umiddelbart vil skyde på vil koste ca. 1,5 mio. kr. og derfor skal jeg også finde mig en investor. (Idéen baserer sig tildels på en app).

Den anden side af problemet er, at hvis det så lykkes mig at skaffe en investor og nogle kompetente programmører, hvorfor i alverden skulle store og anerkendte butikker i DK så blot stole på, at min idé faktisk er så god som jeg selv tror den er? Jeg har trods alt ikke noget "navn" eller "renomé".

Det positive ved det hele er, at jeg har sporet mig frem til en stor aktør, som allerede eksisterer på markedet og har etableret sig i de fleste større butikker i Danmark. Deres produkt nærmer sig ikke min idé, men jeg er stærkt overbevist om at min idé kan implementeres i denne aktørs produkt.

Derfor er mine spørgsmål:

1) Hvordan skal jeg gribe hele situationen an hvis jeg skal præsentere min idé for denne store aktør/virksomhed, som allerede er på markedet? Jeg vil jo nødigt have, at de blot 'snupper' min idé. Jeg er bevidst om, at jeg kan udforme en NDA, men det virker også lidt mistillidsagtigt, at troppe op til et evt. møde, og inden man nærmest har hilst, så klasker jeg en NDA på bordet og kræver underskrift inden vi forsætter.

2) Skal jeg oprette min egen virksomhed(evt. IVS) og indgå et samarbejde med denne store aktør? 

3) Hvordan sikrer jeg mig, at jeg får en 'retfærdig bid af kagen' for min idé?

4) Andre gode råd/forslag?

Jeg har trodsalt ikke udviklet noget - jeg har kun en idé med et stort potentiale.

På forhånd mange tak for Jeres svar.

Mvh.

Christian

Fra København
Tilmeldt 8. Oct 14
Indlæg ialt: 412
Skrevet kl. 22:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Christian,

Der er mange mennesker med ideer og kun få af dem føre dem ud i livet, endnu mindre ender med at kunne leve af det. Jeg prøver ikke at skræmme dig væk, men hvis du vil ind på et marked så skal du vide at der kan gå år før du kommer til at tjene penge...

Jeg målretter mig selv til mindre virksomheder, det er lettere at få en enkeltmands virksomhed til at skifte til noget andet.

Hvis du vil ind hos en af de store, så synes jeg at din aktør ide er meget god. Gå til en som allerede har kunder og erfaring og gå sammen med dem, det var det som Jesper Buch gjorde med Just-Eat...

En NDA er ikke unaturlig, det du skal passe på med er din værdiansættelse af din ide. Ideen er ikke en krone værd hvis den ikke er udført, jeg har tidligere hørt sådan noget som "Money takes half" og "Ideen er kun 10%". Men hver situation er unik.

Som jeg skriver til alle som søger en programmør, hvad skal du lave hvis jeg skal udvikle og design dit produkt? Hvis du ikke har erfaring som sælger(til din målgruppe) eller marketings mand osv...

Hvis du ikke kan komme og arbejde 37 timer om ugen, så synes jeg at du skal sælge din ide. Hvis du dog kan arbejde 37 timer om ugen, så synes jeg at du skal kontakte denne aktør, hvis de ønsker et møde kan du måske komme hurtigt igang og tjene penge ret hurtigt, i forhold til hvis du selv skal kæmpe med minimal erfaring.

Hvis du vil ind hos "store" virksomheder, så kan dette godt tage MEGET lang tid og i de fleste tilfælde jeg har set, være direkte umuligt. Hvorfor skulle en stor virksomhed købe dit, hvis de kan ansætte nogle udviklere og lave det selv?

Jeg synes at du skal få skrevet en forretnings plan, målgruppe og process ned, kontakte aktøren og går den så går den. Jeg tror ikke at du finder en investor som vil smide 1,5 mil på bordet, hvis du ikke selv kan løfte opgaven.

Hvis det kræver udviklings arbejde, hvorfor kaster du dig ikke ud i at lære at programmere selv? Du kan ikke bare bruge dine evner på denne opgave, men også dine fremtidige ideer... :)

Tilmeldt 5. Feb 16
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 22:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Tobias. Mange tak for dit svar og for at du gad læse mit indlæg!

Du har absolut ikke skræmt mig! :)

Noget jeg burde have tilføjet i mit indlæg er, at jeg godt er klar over at pengene ikke triller ind på kontoen fra dag 1 af, og at en idé i sig selv ikke er noget værd. Men alt starter vel i idéfasen før det kommer nogen vegne, og det er umiddelbart der jeg står.

Min partner og jeg har længe grublet over denne idé, og efter et halvt års grubleri, hvor pros og cons er blevet vendt igen og igen, så er der efterhånden ingen anden vej end at få idéen ud - enten ved at præsentere den til en investor eller ved at kontakte den før nævnte aktør på markedet.

Jeg er uddannet cand.merc.(jur.) og programmering er derfor ret ukendt for mig. For mig vil det være fuldstændig urealistisk at lære og programmere og lave hele idéen selv, og derfor tror jeg min tid vil være bedre brugt ved at gå en anden vej. Jeg søger som sådan ikke en programmør (endnu), men søger blot råd til min situation.

I og med at det hele stadig kun er en (meget gennemtænkt) idé, så har jeg heller ikke valgt at smide en tråd op der hedder "Søger programmør/samarbejdspartner til at lave hele min idé for mig". Hvis jeg får en thumbs-up fra en investor eller 'den store aktør på markedet', så er jeg klar til at smide alt hvad jeg har i hænderne, så det er ikke motivationen der mangler. Skulle det ske, at jeg selv ville skulle stå for idéen, uden et samarbejde fra den anden aktør, så er programmeringen af app'en/idéen, i mine øjne, kun halvdelen af processen, hvoraf jeg selv vil stå for den anden halvdel.

Forretningsplanen er lavet. Derudover er hele udførelsen af idéen nedskrevet meget (meget) grundigt.

Noget jeg ikke forstår er, at du skriver jeg kan sælge min idé, men samtidig skriver du modsat hvorfor dog en virksomhed skulle købe min idé, hvis de selv kan udvikle den? Hvordan foregår et 'salg af en idé' i praksis?

Igen, mange tak for dine svar og inputs.


Mvh.

Christian

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 04:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Investorer vil som regel gerne som minimum se en slags proof-of-concept, før de åbner kassen til millionerne. Hvis man kan fremvise traction er det endnu bedre. Især når I ikke selv kan udvikle produktet.

Mit råd er at du får udviklet en skrabet version, med kun de mest nødvendige funktioner, og så får det testet i en mindre kæde. For det første kan du/i sikkert selv smide penge nok i det til at få udviklet denne første version, og for det andet er det nok også nemmere at overtale en mindre lokal kæde til at køre en test (eks. en lokal kæde med 2-5 butikker).

De resultater I opnår herigennem kan både bruges til at validere jeres koncept overfor investorer, og overfor større kæder når I når så vidt at de skal kontaktes. Resultaterne og valideringen vil helt sikkert også hjælpe jer til at få en partneraftale på plads med den aktør du nævner.

Det er bedre at tage små skridt med løbende validering af konceptet, end at gå gennem en lang og dyr udviklingsproces, og først derefter få kundernes dom.

 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)