Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Svensk Inkasso firma b2b - hvad må de?

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
  • 1
Fra Rødovre
Tilmeldt 10. Aug 09
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 16:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Den 12. september 2009 bestilte jeg abonnement på nogen varer i sverige. Varen kom men der fulgte ingen faktura med. Jeg rykkede for faktura'en et par gange en gang uden at modtage svar overhovedet - en anden at det ville de lige kigge på.

I begyndelsen af oktober 2010 modtager jeg en faktura. Da jeg ofte modtager faktura fra udlandet på varer jeg ikke har modtaget endnu lægger jeg den i bunken "afventer varer" i den tro at der er kommet noget nyt i forbindelse med abonnementet. Den manglende faktura har jeg glemt alt om. Fakturaen jeg har modtaget er dateret 28.09.2010 med småt angivet: kundens referens:2009/12/09. Som oftest er kundens referens bestillingsdato eller en reference jeg selv har angivet der knytter varen til min kunde. Forfaldsdato er: 28/10-2010

Den 23/11/2010 modtager jeg så en opkrævning fra et inkasso firma der gør mig opmærksom på manglende betaling. deres brev er dateret 12. november 2010. Der angives at betaling skal falde senest 10 dage. Jeg finder hurtigt ud af min fejl og anerkender at jeg burde have betalt regningen modtaget 1 år forsent. Jeg overfører faktura beløbet + 24,09 SEK i rente (8,5%) + deres gebyr på 100 SEK allerede 7 dage efter modtagelse af opkrævningen.

Så modtager jeg en ny regning! I brev dateret 2.december takker de for den delvise indbetaling men der er mere jeg ikke har betalt. Nu vil de have 57,78 i renter og opkrævningsgebyr på 651,87 SEK. Dette er ikke beløb der fremgik af den forrige opkrævning.

Er det overhovedet lovligt at kræve så mange gebyrer inden for så kort tid? og hvilken lov gælder når inkasso firmaet er svensk. og må de overhovedet sende deres krav til inkasso uden at sende rykkere først? (på den originale faktura angives det at 'dröjsmålsränta referensränta' er 8%, det stemmer ikke overens med deres 8,5%)

Hvor går man som erhvervsdrivende hen i en sådan situation?

 

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)