Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skat - ved ikke, hvordan det skal formuleres kort :)

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Dec 10
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 03:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg har en enkeltmandsvirksomhed og har for første år tjent penge nok til, at jeg kan leve af det, og lidt til, og det er i vækst - wohoo! :)

Nu har jeg så et lille indestående på min bankkonto, som desværre næsten alle kommer til at gå til SKAT for 2010.

Jeg ville dog hellere gemme dem til at investere dem i firmaet senere. Findes der en eller anden metode til dette? Her-og-nu eller på længere sigt med andre virksomhedskonstruktioner?

Eneste, jeg kunne komme i tanker om var, at købe en masse varer, som jeg kunne sælge løbende efterhånden, som jeg fik behov for det. Det er dog lidt skørt, da min virksomhed ikke primært laver varesalg men IT udvikling.

Og det er altså ikke skatteunddragelse, jeg forsøger.

Fra Nordsjælland
Tilmeldt 7. Aug 10
Indlæg ialt: 261
Skrevet kl. 08:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Det lyder ikke til at du beskattet efter reglerne i virksomhedsordningen, hvilket er en klar hvis du gerne vil ”gemme eller til at investere pengene i firmaet senere”, som du skriver.

Princippet i virksomhedsordningen er at du kun bliver beskattet af den opsparede overskud med 25 %. Beskatningen svarer altså i princippet til hvordan du ville blive beskattet, såfremt din virksomhed var drevet i selskabsform.  

Så længe du lader de tjente penge stå på firmaets bankkonto og ikke hæver dem bliver de altså kun beskattet med 25 % og kommer dermed ikke ud til beskatning i din personlige indkomst.  På denne måde opsparer man overskud i virksomheden som i første omgang alene bliver beskattet med 25 %.

Fra Nordsjælland
Tilmeldt 7. Aug 10
Indlæg ialt: 261
Skrevet kl. 08:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Varekøbet vil heller ikke kunne som udgangspunkt kunne fradrages det skal bogføres på dit varelager og løbende udgiftsføres.

En bil (eller andre driftsmidler) er derimod afskrivningsberettiget i anskaffelsesåret.

Fra Nordsjælland
Tilmeldt 7. Aug 10
Indlæg ialt: 261
Skrevet kl. 08:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Det gik lidt stærkt kan jeg nu se, men håber du kan forstå mit svar til trods for trykfejlene Smile 

Tilmeldt 7. Dec 10
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 13:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Perfekt, tak for dine svar! De kunne bruges :)

Tilmeldt 7. Dec 10
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 14:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen,

Jeg har netop læst, at man som enkeltmandsfirma også kan nøjes med at betale 25% is skat af opsparing!

http://www.pwc.com/dk/da/selskabsskat/virksomhedsordningen-skat.jhtml

Man skal blot angive på næste selvangivelse, at det er sådan, man ønsker at beskattes :)

Man burde næsten sætte det til 0% for at skabe noget vækst :)

Og tak igen for at lede mig påvej med søgeord, osv. Det her har været mit livs sværeste penge at tjene, til en timeløn nær 20 kr/t :)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:46
Hvor mange stjerner giver du? :
lmikkel:
Jeg har netop læst, at man som enkeltmandsfirma også kan nøjes med at betale 25% is skat af opsparing!
Husk at de 25% kun er en "foreløbig" skat. /Henrik
Fra Nordsjælland
Tilmeldt 7. Aug 10
Indlæg ialt: 261
Skrevet kl. 16:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, det du henviser til i linket er virksomhedsordningen, som jeg også beskrev.

Ordningen er dog relativt kompliceret og du vil hurtigt finde ud af det ikke blot er en angivelse på selvangivelsen.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)