Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Større ordre, køb nu, levering i januar?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 10. Jan 10
Indlæg ialt: 18
Fra  Nyit.dk ApS Skrevet kl. 09:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Vi har en større ordre der skal leveres sidst i januar, vil det regnskabsmæssigt være smartest at købe varene nu eller er det ligemeget?

Jeg tænker på om vi skal betale skat af vores nuværende overskud/kassebeholdning til årsskiftet? Og hvis, så om det var smartere at reducere i den kassebeholdning ved at købe varene i regnskabsåret 2010, med levering i regnskabsåret 2011, eller har det overhovedet nogen konsekvens, den ene eller anden vej?

Jeg undskylder hvis spørgsmålet på nogen virker dumt, men jeg er regnskabsmæssigt ikke klogere end til det daglige indkøb, fakturering og bilagshåndtering, resten tager revisoren sig af og han kunne sikkert også svare på mit spørgsmål, men nu ville jeg lige kaste mig ud i det her på Amino :)

På forhånd tak.

Fra Hadsten
Tilmeldt 16. Mar 08
Indlæg ialt: 462
Fra  Vesterskov Bogføring Skrevet kl. 09:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Skattemæssigt giver det ingen forskel, da du skal regulere for stigningen i dit varelager. Det er vareforbruget og ikke varekøbet du kan fratrække, og da det ikke påvirker dit vareforbrug i december betyder det ikke noget skattemæssigt. Fordelen kan ligge i momsen. Hvis du køber nu kan du få momsen tilbage for din angivelse til og med 31.12. Hvis du derimod først køber i januar skal du lægge momsen ud fra du betaler og til din næste angivelse der vedrører januar, der vil være 10.5. hvis du har kvartalsmoms og 1.9. hvis du har halvårsmoms. Så likviditetsmæssigt kan der være en fordel ved at købe nu.

mvh*Michael

Tilmeldt 10. Jan 10
Indlæg ialt: 18
Fra  Nyit.dk ApS Skrevet kl. 10:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Michael

Tak for dit svar, jeg forstår dog ikke helt hvordan det kan være en likviditetsmæssig fordel at konvertere noget af sin kassebeholdning til varelager?

Er der ikke likviditetsmæssigt bedre at have penge på kontoen, end at have vare på lager?

På forhånd tak.

Fra Hadsten
Tilmeldt 16. Mar 08
Indlæg ialt: 462
Fra  Vesterskov Bogføring Skrevet kl. 10:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du ikke ved om du får varene solgt - så afgjort ja. Nu forstod jeg det sådan, at det var varer du under alle omstændigheder skal købe senest i januar. Du skal godt nok betale dem 1 måned før, men momsdelen får du så enten 3 eller 6 måneder tidligere retur far SKAT.

mvh
Michael

Tilmeldt 10. Jan 10
Indlæg ialt: 18
Fra  Nyit.dk ApS Skrevet kl. 10:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Varene er "solgt" i den forstand at kunden har forudbetalt 15% samt underskrevet ordrebekræftelse og lider iøvrigt overhovedet ikke af likviditetsproblemer (det er en velkendt lokal boligforening)

Jeg skal dog stadig lige fange hvorfor det likviditetsmæssigt er bedre at købe varerne nu, er det fordi at i årsregnskabet vil der indgå igangværende ordre/solgte varer der ikke er faktureret endnu, eller hvordan?

På forhånd tak.

Ps.
Vi er kvartalsafregnet.

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 13:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper

Ved at købe varerne nu, så får du momsfradraget allerede for 4. kvartal 2010, som herefter indgår i din momsafregning senest den 10. februar 2011.

Ved at købe i januar 2011 vil momsfradraget først blive modregnet i momsafregningen den 10. maj 2011.

Herudover nævner du også en forudbetaling, hvor der skal afregnes udgående moms, så dette er også endnu en fordel, idet denne moms kan udlignes ved at købe varerne i 2010.

Hilsen

Tonny

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)